Juridikspalten: Ska kunden betala om inte avbokning av service sker i tid
Kan vi skriva så här i vår bokningsbekräftelse till kunden då denne bokat service?
Vi har en bokad tid för din bil med regnr…..datum…...klockslag
Avbokningsavgift på 400 kr debiteras om avbokning sker 48 timmar innan bokad tid.
Svar:
Det går alldeles utmärkt då kunden får ta del av dessa villkor i samband med bokningen. Vid avbeställning har ni möjlighet att ta debitera en kostnad i form av en förutbestämd avgift i enlighet med 43 § Konsumenttjänstlagen. Avgiften ska dock vara skälig och 400:- tycker jag låter som ett väl så skäligt belopp. Vill ni även ta ut en förutbestämd avgift om kunden inte dyker upp utan att avboka kan ni göra tillägget att verkstaden kommer debitera en avgift på 1000 kr i händelse av uteblivet besök från ej avbokad tid. 1000 kr är i enlighet med branschöverenskommelsens Verkstadens reparationsvillkor.
Vänlig hälsning
Ulf Stefansson
Jurist
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
113 29 Stockholm
Direkt: 08-519 475 15