23948sdkhjf

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Överetablering hindrar inte nya bilmärken från att söka lyckan på världsmarknaden. Vi har tagit en titt på några av dem. De flesta är utvecklade i Kina, medan en är en relik som återuppväckts.

Klicka på bilden här intill för att se bilderna på de fyra bilmärkena!

Wey: Har en ny 7-sitsig SUV med beteckningen VV7 som är strax under Audi Q7/BMW X5 i storlek. Weyt VV7 har utvecklats av och tillverkas av den kinesiska biljätten Great Wall. Säljs i Kina med en turboöverladdad bensinfyra på 2 liter som ger 230 hk och 360 Nm i vridmoment. Finns bara som framhjulsdriven. Great Wall siktar på att ta Weyt VV7 till Europa och USA, men när och med vilka motoralternativ är oklart.

Borgward: Ja, det är det är den år 1961 insomnade tyska biltillverkaren som återigen vaknat till liv tack vare grundaren Carl F W Borgwards barnbarn Christian Borgward. Tillverkaren, som har sin produktion i Kina, har hittills lanserat 2 modeller – en mindre SUV (BX 5) samt en större sjusitsig (BX 7). SUV:arna säljs än så länge bara i Asien men man siktar enligt tidigare uppgifter i media på lansering i Europa senare i år.

Baojun: Den kinesiska tillverkaren Baojun lanserade på China Motorshow 2014 en 5-dörrars sjusitsig MPV med namnet 730. Modellen utvecklades i joint venture-projektet SAIC-GM-Wuling och var avsedd för den kinesiska marknaden. Nyligen visades dock Baojun för utländska motorjournalister, vilka även fick provköra denna samt en handfull andra kinesiska bilmodeller. Baojun 730 har en 4-cylindrig sugmotor (bensin) på 1,8 liter som ger 130 hk/174 Nm.

Changan: Kinesiska tillverkaren Changan lanserade sin eldrivna bil CS15 EV på Shanghai Motor Show i fjol. CS15 EV är utrustad med ett lithium-batteri som ger 42,6 kWh och en toppfart på beskedliga 110 km/h. Elmotorn ger en effekt på 55 kW/75 hk och bilen ska enligt tillverkaren klara 30 mil mellan batteriladdningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078