23948sdkhjf

Kiajätten i norr: Dialogen med generalagenten har gjort oss bägge framgångsrika

Kia har stått för en imponerande resa i Sverige. Märket har i dag tagit plats i toppskiktet när det gäller marknadsandelen. Fredrik Sundström, medgrundare av Bilgruppen i Norr, har varit sålt Kia i över 20 år. ”Det har ju varit en fantastisk resa” säger han.

Han började sälja märket i början av 2000-talet, då genom Sundströms Bil som i dag ingår i koncernen Bilgruppen i Norr. Totalt bedriver de försäljning i fem olika orter i Norrland. På den tiden var Kia långt ifrån en maktfaktor, och många visste knappt om vad det var för bil. En viktig del i deras starka tillväxt har varit biltillverkarens satsning mot elektrifieringen.

– Där har Kia varit mycket framåt och duktiga. De har alltid haft produkter som träffat kunden, tycker jag. 

I Vrooms juli-rapport låg Kia fyra på nybilsförsäljningslistan, knappt slagna av Toyota. I flera år hade märket tredje mest nyregistreringar i landet. När elbilspremien försvann tappade man fart, men den koreanska tillverkaren är fortfarande med topp fem.

Fredrik Sundström säger att resan dit har varit såväl rolig som lärorik. Från 2 700 sålda Kia-bilar till 30 000 per år. Storsäljaren för Bilgruppen i Norr har varit EV6:an, som rönt stort intresse på företagsmarknaden. 

Bra produkter är givetvis en av de viktigaste sakerna för att sälja bra. Förutom det menar Fredrik Sundström att kommunikationen mellan generalagenten och återförsäljarna varit viktig för framgången. Han talar utifrån egen erfarenhet, med en relation till Kia som trots allt sträcker sig över en lång tid.

– De har alltid varit lyhörda och lyssnat på sina handlare. Det har alltid varit en kommunikation mellan generalagent och säljorganisationer som jag tror har gjort att båda har blivit framgångsrika. De har lyssnat på vad vi handlare snappar upp från våra kunder och tagit det därifrån.

En annan faktor som nämns är sjuårsgarantin Kia införde. Enligt honom satte det en ny standard på marknaden som varit till god nytta.

Vad är det som uppskattas hos själva bilen då?

– Om jag går till mig själv då, som trots allt kör 5000 mil om året. Jag har kört EV9:an senaste två åren och det jag uppskattar är att alltid komma in i en varm och skön bil på vintrarna, eftersom jag kan starta upp den med appen. Det är faktiskt en otrolig vinterbil, svarar han. 

Den egenskapen är inte direkt någon nackdel i just de norra delarna av landet. Framöver väntas marknadsinträde för både EV5 och EV4. 

– EV5:an är ju en modell som vi tror väldigt mycket på. Det är en mellanstor suv som är väldigt lik EV9 men i krympt format. Den tror jag träffar rätt på såväl privat- som företagsmarknaden. Dessutom går den att få med fyrhjuldrift, det gillar vi här i Norrland, säger Fredrik Sundström och fortsätter:

– Så vi tror ju verkligen på andra halvan av 2025 och framförallt på 2026 när vi får den här portföljen av elbilar som träffar både företag och privatkunder. Kia har ju generellt varit starka på privatsidan, men vi blir ju bättre och bättre på företag också.

Kia Plan S 2030

I april i år presenterade Kia affärsstrategin Plan S 2030. Målet är att nå en global marknadsandel på 4,5 procent fram till 2030, och att 1,26 miljoner elbilar ska säljas. Dessutom blir det en satsning på eltransportbilar.

För att nå dit planerar den sydkoreanska biltillverkaren 15 elbilar, plus ytterligare tio hybridmodeller. 

EV4 lanserades på den svenska marknaden tidigare i sommar. Den erbjuds både som en fyrdörrars Fastback och en femdörrars halvkombi. De första leveranser sker i höst. Bilen har en helelektrisk räckvidd på upp till 440 respektive 625 km (WLPT). Enligt Kia ska modellens snabbladdning innebära att du kan gå från tio till 80 procent på en dryg halvtimme.

EV5, en suv i C-segmentet, ska lanseras hos svenska återförsäljare under hösten, med leverans innan året är slut. Räckvidden kommer landa på upp till 530 km (WLTP, preliminärt) med 81,4 kWh-batteri. Även här erbjuds det snabbladdning från tio till 80 procent på cirka 30 minuter.

Källa: Kia

Läs mer om: Kia
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079