Ska Tesla vinna eller försvinna?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har vant oss vid att Tesla ständigt stjäl rubrikerna - senast med lanseringen av en eldriven lastbil. Men hur mår egentligen företaget - riskerar världens mest omtalade biltillverkare verkligen att gå i konkurs?

Vissa hävdar bestämt att amerikanska Tesla med sin karismatiska ägare Elon Musk är bilvärldens största bluff. Andra att företaget är det mest innovativa företaget sedan Apple och Steve Jobs. Fortfarande vet ingen med säkerhet om Tesla är Kaliforniens mest överreklamerade företag eller om Musk kommer att vara en del av den globala fordonsindustrin inom några år.

Ryktena är många kring Tesla och prognoser samt analyser publiceras i överflöd. Tesla i allmänhet och Elon Musk i synnerhet, är fantastiska på att placera sig i rampljuset och skapa rubriker i både dagpress och affärstidningar.

Senast vid en presskonferens i november, där Tesla presenterade framtidens lastbil. En fullstor trailerdragare som kan köra 80 mil på en laddning och frakta 36 ton – givetvis självkörande. Hytten är som hämtad ur en science fiction-film med flygplansinspirerad hytt där föraren flankeras av två 15-tums pekskärmar.

Men självklart har Elon Musk fler ess i rockärmen. Inne i lastbilens lastutrymme gömde sig nämligen generation två av Teslas roadster - ett fartmonster med toppfart runt 400 km/h och en acceleration från 0–96 kilometer i timmen (60 miles) på endast 1,9 sekunder. Den kommer dessutom kunna köra drygt 100 mil på en laddning.

Medan lastbilen, som heter Tesla Semi, förväntas vara i produktion under 2019 så finns det inga detaljer om Roadstern. Något som får analytiker och börsproffs att rynka på ögonbrynen.

Har inte Elon Musk lovat världen billiga elbilar med överlägsen räckvidd förut? Är de stora presskonferenserna bara avledande manövrar som döljer bakomvarande problem?

Modell 3 skulle ju vara bilen som säkerställde elbilens folkliga genombrott – och Teslas framgång. Mer än en halv miljon förbeställde den nya folkteslan innan de ens hade sett specifikationer och prislapp på den nya modellen när den avslöjades i april 2016, och bolagets aktievärde var plötsligt högre än vissa av de stora klassiska biltillverkarna.

Sedan dess har Tesla stött på stora produktionsproblem och har hittills bara byggt 300 exemplar av Modell 3. Elon Musk förutspådde visserligen en låg inledande tillverkningstakt men efter årsskiftet skulle 20 000 bilar rulla av bandet varje månad.

I höstas meddelades att över 400 fabriksanställda fick sparken samtidigt som Tesla tvingades återkalla 11 000 modell X-bilar på grund av kabelfel.

Biltillverkarens finanser har inte heller väckt jubel, företagets redan stora underskott har nästan fördubblats under det senaste året, och enligt siffror från augusti 2017 är underskottet för närvarande 2,7 miljarder svenska kronor.

De negativa nyheterna har fått den välkända investeraren Jim Chanos att spå en framtida konkurs för Teslas. Chanos har tjänat miljarder dollar på investeringar i just aktiers nedgång.

- Det är tydligt att Tesla inte värderas som en fordonstillverkare, utan på personen Elon Musk. Han är anledningen till att folk äger aktien, säger Jim Chanos vid en konferens som hölls av finansmedian Reuters och fortsatte;

- Låt mig uttrycka det så här, om du inte satsar på ett aktiefall i ett företag som förlorar miljarder, har enorma skulder, problematisk redovisning och en chef med ett diskutabelt förhållande till sanningen, när ska du då göra det?

Jim Chanos räknar med att Elon Musk lämnar företaget 2020 för att använda tiden till ett av hans andra livsprojekt – rymdbolaget SpaceX. Samtidigt ser han betydligt större konkurrens på marknaden för elbilar från företag som BMW och Porsche.

Även inom fordonsbranschen finns det en tydlig irritation över Elon Musks orubbliga självförtroende. I samband med Teslas uppsägningar uttalade sig Volkswagens vd Matthias Müller.

– Nu måste jag verkligen säga ett par saker om Tesla. Med all respekt så är vissa världsmästare när det gäller stora yttranden i den här världen. Det finns företag som knappt säljer 80 000 bilar om året. Sedan finns det företag som Volkswagen, vi sålde 11 miljoner bilar under 2017 med en vinst runt 13 miljarder euro, konstaterade Müller och fortsatte;

– Om jag är korrekt informerad förlorar Tesla hundratals miljoner dollar varje kvartal och sparkar sina anställda. Lite socialt ansvar skulle vara på sin plats och vi borde sluta jämföra äpplen och apelsiner, avslutade Müller.

Hur det går för Tesla får framtiden utvisa men det är värt att komma i håg att Apple, som Tesla så ofta jämförs med, var nära konkurs i slutet av 90-talet. Räddningen blev delvis ett kapitaltillskott från ärkerivalen Microsoft och Steve Jobs återkomst till företaget. Elon Musk är redan på plats och att skaffa fram kapital när det verkligen behövs är hans paradgren.

Källa: Allan Bauer


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Nyhetsbrev

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Arkiv

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.137