Ska Tesla vinna eller försvinna?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har vant oss vid att Tesla ständigt stjäl rubrikerna - senast med lanseringen av en eldriven lastbil. Men hur mår egentligen företaget - riskerar världens mest omtalade biltillverkare verkligen att gå i konkurs?

Vissa hävdar bestämt att amerikanska Tesla med sin karismatiska ägare Elon Musk är bilvärldens största bluff. Andra att företaget är det mest innovativa företaget sedan Apple och Steve Jobs. Fortfarande vet ingen med säkerhet om Tesla är Kaliforniens mest överreklamerade företag eller om Musk kommer att vara en del av den globala fordonsindustrin inom några år.

Ryktena är många kring Tesla och prognoser samt analyser publiceras i överflöd. Tesla i allmänhet och Elon Musk i synnerhet, är fantastiska på att placera sig i rampljuset och skapa rubriker i både dagpress och affärstidningar.

Senast vid en presskonferens i november, där Tesla presenterade framtidens lastbil. En fullstor trailerdragare som kan köra 80 mil på en laddning och frakta 36 ton – givetvis självkörande. Hytten är som hämtad ur en science fiction-film med flygplansinspirerad hytt där föraren flankeras av två 15-tums pekskärmar.

Men självklart har Elon Musk fler ess i rockärmen. Inne i lastbilens lastutrymme gömde sig nämligen generation två av Teslas roadster - ett fartmonster med toppfart runt 400 km/h och en acceleration från 0–96 kilometer i timmen (60 miles) på endast 1,9 sekunder. Den kommer dessutom kunna köra drygt 100 mil på en laddning.

Medan lastbilen, som heter Tesla Semi, förväntas vara i produktion under 2019 så finns det inga detaljer om Roadstern. Något som får analytiker och börsproffs att rynka på ögonbrynen.

Har inte Elon Musk lovat världen billiga elbilar med överlägsen räckvidd förut? Är de stora presskonferenserna bara avledande manövrar som döljer bakomvarande problem?

Modell 3 skulle ju vara bilen som säkerställde elbilens folkliga genombrott – och Teslas framgång. Mer än en halv miljon förbeställde den nya folkteslan innan de ens hade sett specifikationer och prislapp på den nya modellen när den avslöjades i april 2016, och bolagets aktievärde var plötsligt högre än vissa av de stora klassiska biltillverkarna.

Sedan dess har Tesla stött på stora produktionsproblem och har hittills bara byggt 300 exemplar av Modell 3. Elon Musk förutspådde visserligen en låg inledande tillverkningstakt men efter årsskiftet skulle 20 000 bilar rulla av bandet varje månad.

I höstas meddelades att över 400 fabriksanställda fick sparken samtidigt som Tesla tvingades återkalla 11 000 modell X-bilar på grund av kabelfel.

Biltillverkarens finanser har inte heller väckt jubel, företagets redan stora underskott har nästan fördubblats under det senaste året, och enligt siffror från augusti 2017 är underskottet för närvarande 2,7 miljarder svenska kronor.

De negativa nyheterna har fått den välkända investeraren Jim Chanos att spå en framtida konkurs för Teslas. Chanos har tjänat miljarder dollar på investeringar i just aktiers nedgång.

- Det är tydligt att Tesla inte värderas som en fordonstillverkare, utan på personen Elon Musk. Han är anledningen till att folk äger aktien, säger Jim Chanos vid en konferens som hölls av finansmedian Reuters och fortsatte;

- Låt mig uttrycka det så här, om du inte satsar på ett aktiefall i ett företag som förlorar miljarder, har enorma skulder, problematisk redovisning och en chef med ett diskutabelt förhållande till sanningen, när ska du då göra det?

Jim Chanos räknar med att Elon Musk lämnar företaget 2020 för att använda tiden till ett av hans andra livsprojekt – rymdbolaget SpaceX. Samtidigt ser han betydligt större konkurrens på marknaden för elbilar från företag som BMW och Porsche.

Även inom fordonsbranschen finns det en tydlig irritation över Elon Musks orubbliga självförtroende. I samband med Teslas uppsägningar uttalade sig Volkswagens vd Matthias Müller.

– Nu måste jag verkligen säga ett par saker om Tesla. Med all respekt så är vissa världsmästare när det gäller stora yttranden i den här världen. Det finns företag som knappt säljer 80 000 bilar om året. Sedan finns det företag som Volkswagen, vi sålde 11 miljoner bilar under 2017 med en vinst runt 13 miljarder euro, konstaterade Müller och fortsatte;

– Om jag är korrekt informerad förlorar Tesla hundratals miljoner dollar varje kvartal och sparkar sina anställda. Lite socialt ansvar skulle vara på sin plats och vi borde sluta jämföra äpplen och apelsiner, avslutade Müller.

Hur det går för Tesla får framtiden utvisa men det är värt att komma i håg att Apple, som Tesla så ofta jämförs med, var nära konkurs i slutet av 90-talet. Räddningen blev delvis ett kapitaltillskott från ärkerivalen Microsoft och Steve Jobs återkomst till företaget. Elon Musk är redan på plats och att skaffa fram kapital när det verkligen behövs är hans paradgren.

Källa: Allan Bauer


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.115