23948sdkhjf

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Vi har vant oss vid att Tesla ständigt stjäl rubrikerna - senast med lanseringen av en eldriven lastbil. Men hur mår egentligen företaget - riskerar världens mest omtalade biltillverkare verkligen att gå i konkurs?

Vissa hävdar bestämt att amerikanska Tesla med sin karismatiska ägare Elon Musk är bilvärldens största bluff. Andra att företaget är det mest innovativa företaget sedan Apple och Steve Jobs. Fortfarande vet ingen med säkerhet om Tesla är Kaliforniens mest överreklamerade företag eller om Musk kommer att vara en del av den globala fordonsindustrin inom några år.

Ryktena är många kring Tesla och prognoser samt analyser publiceras i överflöd. Tesla i allmänhet och Elon Musk i synnerhet, är fantastiska på att placera sig i rampljuset och skapa rubriker i både dagpress och affärstidningar.

Senast vid en presskonferens i november, där Tesla presenterade framtidens lastbil. En fullstor trailerdragare som kan köra 80 mil på en laddning och frakta 36 ton – givetvis självkörande. Hytten är som hämtad ur en science fiction-film med flygplansinspirerad hytt där föraren flankeras av två 15-tums pekskärmar.

Men självklart har Elon Musk fler ess i rockärmen. Inne i lastbilens lastutrymme gömde sig nämligen generation två av Teslas roadster - ett fartmonster med toppfart runt 400 km/h och en acceleration från 0–96 kilometer i timmen (60 miles) på endast 1,9 sekunder. Den kommer dessutom kunna köra drygt 100 mil på en laddning.

Medan lastbilen, som heter Tesla Semi, förväntas vara i produktion under 2019 så finns det inga detaljer om Roadstern. Något som får analytiker och börsproffs att rynka på ögonbrynen.

Har inte Elon Musk lovat världen billiga elbilar med överlägsen räckvidd förut? Är de stora presskonferenserna bara avledande manövrar som döljer bakomvarande problem?

Modell 3 skulle ju vara bilen som säkerställde elbilens folkliga genombrott – och Teslas framgång. Mer än en halv miljon förbeställde den nya folkteslan innan de ens hade sett specifikationer och prislapp på den nya modellen när den avslöjades i april 2016, och bolagets aktievärde var plötsligt högre än vissa av de stora klassiska biltillverkarna.

Sedan dess har Tesla stött på stora produktionsproblem och har hittills bara byggt 300 exemplar av Modell 3. Elon Musk förutspådde visserligen en låg inledande tillverkningstakt men efter årsskiftet skulle 20 000 bilar rulla av bandet varje månad.

I höstas meddelades att över 400 fabriksanställda fick sparken samtidigt som Tesla tvingades återkalla 11 000 modell X-bilar på grund av kabelfel.

Biltillverkarens finanser har inte heller väckt jubel, företagets redan stora underskott har nästan fördubblats under det senaste året, och enligt siffror från augusti 2017 är underskottet för närvarande 2,7 miljarder svenska kronor.

De negativa nyheterna har fått den välkända investeraren Jim Chanos att spå en framtida konkurs för Teslas. Chanos har tjänat miljarder dollar på investeringar i just aktiers nedgång.

- Det är tydligt att Tesla inte värderas som en fordonstillverkare, utan på personen Elon Musk. Han är anledningen till att folk äger aktien, säger Jim Chanos vid en konferens som hölls av finansmedian Reuters och fortsatte;

- Låt mig uttrycka det så här, om du inte satsar på ett aktiefall i ett företag som förlorar miljarder, har enorma skulder, problematisk redovisning och en chef med ett diskutabelt förhållande till sanningen, när ska du då göra det?

Jim Chanos räknar med att Elon Musk lämnar företaget 2020 för att använda tiden till ett av hans andra livsprojekt – rymdbolaget SpaceX. Samtidigt ser han betydligt större konkurrens på marknaden för elbilar från företag som BMW och Porsche.

Även inom fordonsbranschen finns det en tydlig irritation över Elon Musks orubbliga självförtroende. I samband med Teslas uppsägningar uttalade sig Volkswagens vd Matthias Müller.

– Nu måste jag verkligen säga ett par saker om Tesla. Med all respekt så är vissa världsmästare när det gäller stora yttranden i den här världen. Det finns företag som knappt säljer 80 000 bilar om året. Sedan finns det företag som Volkswagen, vi sålde 11 miljoner bilar under 2017 med en vinst runt 13 miljarder euro, konstaterade Müller och fortsatte;

– Om jag är korrekt informerad förlorar Tesla hundratals miljoner dollar varje kvartal och sparkar sina anställda. Lite socialt ansvar skulle vara på sin plats och vi borde sluta jämföra äpplen och apelsiner, avslutade Müller.

Hur det går för Tesla får framtiden utvisa men det är värt att komma i håg att Apple, som Tesla så ofta jämförs med, var nära konkurs i slutet av 90-talet. Räddningen blev delvis ett kapitaltillskott från ärkerivalen Microsoft och Steve Jobs återkomst till företaget. Elon Musk är redan på plats och att skaffa fram kapital när det verkligen behövs är hans paradgren.

Källa: Allan Bauer

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093