Ska Tesla vinna eller försvinna?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har vant oss vid att Tesla ständigt stjäl rubrikerna - senast med lanseringen av en eldriven lastbil. Men hur mår egentligen företaget - riskerar världens mest omtalade biltillverkare verkligen att gå i konkurs?

Vissa hävdar bestämt att amerikanska Tesla med sin karismatiska ägare Elon Musk är bilvärldens största bluff. Andra att företaget är det mest innovativa företaget sedan Apple och Steve Jobs. Fortfarande vet ingen med säkerhet om Tesla är Kaliforniens mest överreklamerade företag eller om Musk kommer att vara en del av den globala fordonsindustrin inom några år.

Ryktena är många kring Tesla och prognoser samt analyser publiceras i överflöd. Tesla i allmänhet och Elon Musk i synnerhet, är fantastiska på att placera sig i rampljuset och skapa rubriker i både dagpress och affärstidningar.

Senast vid en presskonferens i november, där Tesla presenterade framtidens lastbil. En fullstor trailerdragare som kan köra 80 mil på en laddning och frakta 36 ton – givetvis självkörande. Hytten är som hämtad ur en science fiction-film med flygplansinspirerad hytt där föraren flankeras av två 15-tums pekskärmar.

Men självklart har Elon Musk fler ess i rockärmen. Inne i lastbilens lastutrymme gömde sig nämligen generation två av Teslas roadster - ett fartmonster med toppfart runt 400 km/h och en acceleration från 0–96 kilometer i timmen (60 miles) på endast 1,9 sekunder. Den kommer dessutom kunna köra drygt 100 mil på en laddning.

Medan lastbilen, som heter Tesla Semi, förväntas vara i produktion under 2019 så finns det inga detaljer om Roadstern. Något som får analytiker och börsproffs att rynka på ögonbrynen.

Har inte Elon Musk lovat världen billiga elbilar med överlägsen räckvidd förut? Är de stora presskonferenserna bara avledande manövrar som döljer bakomvarande problem?

Modell 3 skulle ju vara bilen som säkerställde elbilens folkliga genombrott – och Teslas framgång. Mer än en halv miljon förbeställde den nya folkteslan innan de ens hade sett specifikationer och prislapp på den nya modellen när den avslöjades i april 2016, och bolagets aktievärde var plötsligt högre än vissa av de stora klassiska biltillverkarna.

Sedan dess har Tesla stött på stora produktionsproblem och har hittills bara byggt 300 exemplar av Modell 3. Elon Musk förutspådde visserligen en låg inledande tillverkningstakt men efter årsskiftet skulle 20 000 bilar rulla av bandet varje månad.

I höstas meddelades att över 400 fabriksanställda fick sparken samtidigt som Tesla tvingades återkalla 11 000 modell X-bilar på grund av kabelfel.

Biltillverkarens finanser har inte heller väckt jubel, företagets redan stora underskott har nästan fördubblats under det senaste året, och enligt siffror från augusti 2017 är underskottet för närvarande 2,7 miljarder svenska kronor.

De negativa nyheterna har fått den välkända investeraren Jim Chanos att spå en framtida konkurs för Teslas. Chanos har tjänat miljarder dollar på investeringar i just aktiers nedgång.

- Det är tydligt att Tesla inte värderas som en fordonstillverkare, utan på personen Elon Musk. Han är anledningen till att folk äger aktien, säger Jim Chanos vid en konferens som hölls av finansmedian Reuters och fortsatte;

- Låt mig uttrycka det så här, om du inte satsar på ett aktiefall i ett företag som förlorar miljarder, har enorma skulder, problematisk redovisning och en chef med ett diskutabelt förhållande till sanningen, när ska du då göra det?

Jim Chanos räknar med att Elon Musk lämnar företaget 2020 för att använda tiden till ett av hans andra livsprojekt – rymdbolaget SpaceX. Samtidigt ser han betydligt större konkurrens på marknaden för elbilar från företag som BMW och Porsche.

Även inom fordonsbranschen finns det en tydlig irritation över Elon Musks orubbliga självförtroende. I samband med Teslas uppsägningar uttalade sig Volkswagens vd Matthias Müller.

– Nu måste jag verkligen säga ett par saker om Tesla. Med all respekt så är vissa världsmästare när det gäller stora yttranden i den här världen. Det finns företag som knappt säljer 80 000 bilar om året. Sedan finns det företag som Volkswagen, vi sålde 11 miljoner bilar under 2017 med en vinst runt 13 miljarder euro, konstaterade Müller och fortsatte;

– Om jag är korrekt informerad förlorar Tesla hundratals miljoner dollar varje kvartal och sparkar sina anställda. Lite socialt ansvar skulle vara på sin plats och vi borde sluta jämföra äpplen och apelsiner, avslutade Müller.

Hur det går för Tesla får framtiden utvisa men det är värt att komma i håg att Apple, som Tesla så ofta jämförs med, var nära konkurs i slutet av 90-talet. Räddningen blev delvis ett kapitaltillskott från ärkerivalen Microsoft och Steve Jobs återkomst till företaget. Elon Musk är redan på plats och att skaffa fram kapital när det verkligen behövs är hans paradgren.

Källa: Allan Bauer


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.215