23948sdkhjf

Ska Tesla vinna eller försvinna?

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har vant oss vid att Tesla ständigt stjäl rubrikerna - senast med lanseringen av en eldriven lastbil. Men hur mår egentligen företaget - riskerar världens mest omtalade biltillverkare verkligen att gå i konkurs?

Vissa hävdar bestämt att amerikanska Tesla med sin karismatiska ägare Elon Musk är bilvärldens största bluff. Andra att företaget är det mest innovativa företaget sedan Apple och Steve Jobs. Fortfarande vet ingen med säkerhet om Tesla är Kaliforniens mest överreklamerade företag eller om Musk kommer att vara en del av den globala fordonsindustrin inom några år.

Ryktena är många kring Tesla och prognoser samt analyser publiceras i överflöd. Tesla i allmänhet och Elon Musk i synnerhet, är fantastiska på att placera sig i rampljuset och skapa rubriker i både dagpress och affärstidningar.

Senast vid en presskonferens i november, där Tesla presenterade framtidens lastbil. En fullstor trailerdragare som kan köra 80 mil på en laddning och frakta 36 ton – givetvis självkörande. Hytten är som hämtad ur en science fiction-film med flygplansinspirerad hytt där föraren flankeras av två 15-tums pekskärmar.

Men självklart har Elon Musk fler ess i rockärmen. Inne i lastbilens lastutrymme gömde sig nämligen generation två av Teslas roadster - ett fartmonster med toppfart runt 400 km/h och en acceleration från 0–96 kilometer i timmen (60 miles) på endast 1,9 sekunder. Den kommer dessutom kunna köra drygt 100 mil på en laddning.

Medan lastbilen, som heter Tesla Semi, förväntas vara i produktion under 2019 så finns det inga detaljer om Roadstern. Något som får analytiker och börsproffs att rynka på ögonbrynen.

Har inte Elon Musk lovat världen billiga elbilar med överlägsen räckvidd förut? Är de stora presskonferenserna bara avledande manövrar som döljer bakomvarande problem?

Modell 3 skulle ju vara bilen som säkerställde elbilens folkliga genombrott – och Teslas framgång. Mer än en halv miljon förbeställde den nya folkteslan innan de ens hade sett specifikationer och prislapp på den nya modellen när den avslöjades i april 2016, och bolagets aktievärde var plötsligt högre än vissa av de stora klassiska biltillverkarna.

Sedan dess har Tesla stött på stora produktionsproblem och har hittills bara byggt 300 exemplar av Modell 3. Elon Musk förutspådde visserligen en låg inledande tillverkningstakt men efter årsskiftet skulle 20 000 bilar rulla av bandet varje månad.

I höstas meddelades att över 400 fabriksanställda fick sparken samtidigt som Tesla tvingades återkalla 11 000 modell X-bilar på grund av kabelfel.

Biltillverkarens finanser har inte heller väckt jubel, företagets redan stora underskott har nästan fördubblats under det senaste året, och enligt siffror från augusti 2017 är underskottet för närvarande 2,7 miljarder svenska kronor.

De negativa nyheterna har fått den välkända investeraren Jim Chanos att spå en framtida konkurs för Teslas. Chanos har tjänat miljarder dollar på investeringar i just aktiers nedgång.

- Det är tydligt att Tesla inte värderas som en fordonstillverkare, utan på personen Elon Musk. Han är anledningen till att folk äger aktien, säger Jim Chanos vid en konferens som hölls av finansmedian Reuters och fortsatte;

- Låt mig uttrycka det så här, om du inte satsar på ett aktiefall i ett företag som förlorar miljarder, har enorma skulder, problematisk redovisning och en chef med ett diskutabelt förhållande till sanningen, när ska du då göra det?

Jim Chanos räknar med att Elon Musk lämnar företaget 2020 för att använda tiden till ett av hans andra livsprojekt – rymdbolaget SpaceX. Samtidigt ser han betydligt större konkurrens på marknaden för elbilar från företag som BMW och Porsche.

Även inom fordonsbranschen finns det en tydlig irritation över Elon Musks orubbliga självförtroende. I samband med Teslas uppsägningar uttalade sig Volkswagens vd Matthias Müller.

– Nu måste jag verkligen säga ett par saker om Tesla. Med all respekt så är vissa världsmästare när det gäller stora yttranden i den här världen. Det finns företag som knappt säljer 80 000 bilar om året. Sedan finns det företag som Volkswagen, vi sålde 11 miljoner bilar under 2017 med en vinst runt 13 miljarder euro, konstaterade Müller och fortsatte;

– Om jag är korrekt informerad förlorar Tesla hundratals miljoner dollar varje kvartal och sparkar sina anställda. Lite socialt ansvar skulle vara på sin plats och vi borde sluta jämföra äpplen och apelsiner, avslutade Müller.

Hur det går för Tesla får framtiden utvisa men det är värt att komma i håg att Apple, som Tesla så ofta jämförs med, var nära konkurs i slutet av 90-talet. Räddningen blev delvis ett kapitaltillskott från ärkerivalen Microsoft och Steve Jobs återkomst till företaget. Elon Musk är redan på plats och att skaffa fram kapital när det verkligen behövs är hans paradgren.

Källa: Allan Bauer
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nyhetsbrev

Här är elbilen med inbyggda solceller

Arkiv

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

Fordonsindustrins kvinnliga nätverk i möte på internationella kvinnodagen

VEIDEC i internationell racingsatsning

HRF mötte politiker kring husbilsbeskattning

Efter bussexplosionen i Stockholm SFVF kräver mer säkerhetsåtgärder

Ett av de största problemen när det skett en olycka som den strax utanför Klaratunneln i Stockholm under söndagen, är att snabbt identifiera vilken typ av fordon det handlar om. Hur ska de som är först på plats veta vilket framdrivningssystem fordonet har? Drivs det av el, gas, bensin eller batteri? Alla bränslen har sina risker och därmed olika metoder för att bekämpa exempelvis en eldsvåda.

Felix Rosenqvist fyra i IndyCar-debuten

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Year

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Verkstadsinredning för framtidens verkstad

Nokian Hakka Blue 2 - Bäst i Aftonbladets sommardäckstest

TRICO Group har förvärvat FRAM filter!

Knutkors till Mercedes Sprinter kardan

Sänd till en kollega

0.112