Fordonsskulderna minskar men är fortfarande 1,9 miljarder kronor

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För tredje året i rad minskar antalet personer som har fordonsskulder, men den sammanlagda skulden på drygt 1,9 miljarder är oförändrad. Det visar ny statistik från Kronofogden.

– Det är skulderna för obetalda felparkeringsavgifter som minskar. Här kan vi se att lagen som trädde i kraft 2014 haft en preventiv effekt, det vill säga folk parkerar rätt eller betalar. Vi kan också se att kommun och polis börjar få bort bilarna från gatorna så att de inte kan skuldsättas mer, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden.

Fordonsrelaterade skulder består av felparkeringsavgift, fordonsskatt, trängselskatt och infrastrukturavgift. Vid årsskiftet hade drygt 100 000 personer och organisationer sammanlagt drygt 1,9 miljarder kronor i fordonsskulder. En minskning med cirka 2 000 personer sedan i fjol. Den sammanlagda skulden ligger kvar på ungefär samma nivå som förra året.

Det är främst skulderna för obetalda felparkeringsavgifter som fortsätter att minska – från 895 miljoner kronor i fjol till 821 miljoner kronor vid årsskiftet. 2014 fick Kronofogden in cirka 219 000 ärenden om obetalda felparkeringsavgifter. Under 2017 var motsvarande siffra knappt 136 000. Minskningen är inte bara kopplad till att Kronofogden får in färre ärenden, utan beror också på att skulderna nu skrivs av (preskriberas) i större utsträckning.

För att komma till rätta med problemet med bilmålvakter behövs dock ytterligare regelförändringar.

– De allra flesta bilar som är registrerade på bilmålvakter har ett begränsat värde. Det gör att vi inte kan sälja dem till ett pris som överstiger kostnaderna för hanteringen. Vi välkomnar därför regeringens kommande utredning, säger Johan Krantz.

Kronofogden har tidigare föreslagit olika regelförändringar, till exempel:

  • Tak för hur många bilar en person får äga.
  • Användningsförbud vid obetalda fordonsskulder – det gör det möjligt för polisen att ingripa.
  • Utökade möjligheter för polis och parkeringsvakter att omhänderta skuldsatta bilar som saknar trafikförsäkring eller har körförbud, oavsett om de är felparkerade eller inte.
  • Vägtrafikregistret bör utvisa vem som äger fordonet, det vill säga att den registrerade ägaren också är den civilrättslige ägaren till fordonet.
  • Offentliggör fordon där skulderna inte betalas – tipstelefon gör det möjligt att hitta fordonen.

Totalt fanns det vid årsskiftet 208 787 fordon som var belastade med en eller flera skulder som uppstått efter att den nya lagen trädde i kraft den 1 juli 2014. Den stora majoriteten, 137 894 fordon, har skulder som understiger 5 000 kronor. Längst ner i detta pressmeddelande finns en bifogad lista på de 50 mest belastade fordonen vid årsskiftet, samt regional statistik uppdelad på län och kommun.

Fakta om bilmålvakter och lagen från 2014

  • Begreppet bilmålvakt används om personer som är registrerade som ägare till ett fordon i stället för dess verkliga ägare. På så sätt kan den verkliga ägaren slippa undan exempelvis skatter, trafikförsäkring och felparkeringsavgifter.
  • Bilmålvakter är i regel personer som redan har stora skulder hos Kronofogden och som saknar utmätningsbara tillgångar.
  • Från den 1 juli 2014 kan fordon med obetalda fordonsrelaterade skulder tas i anspråk och säljas av Kronofogden för att betala skulderna. Detta gäller även om fordonet har bytt ägare.
  • Om ägaren till ett felparkerat fordon har obetalda felparkeringsavgifter på mer än 5 000 kronor har kommunen rätt att omhänderta och flytta fordonet. Ett omhändertaget fordon återlämnas först då alla felparkeringsavgifter och kostnader för flytten är betalda.
  • Inför ett bilköp finns möjligheten att kontrollera med Transportstyrelsen om det finns obetalda skulder kopplat till fordonet som beslutats efter den 1 juli 2014.
  • Reglerna gäller endast för skulder som beslutats efter den 1 juli 2014.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.162