23948sdkhjf

Nobe Cars söker 9,2 miljoner för att kunna bygga sin trehjuliga elbil


Nobe Cars har som mål att omvandla både inverkan och upplevelsen av innerstadstrafik med sin ”neo-retro” Nobe 100 som lanseras officiellt med en pressinformation. Det är en lättviktsbil på tre hjul med design inspirerad av de klassiska modellerna som drivs helt på el.  I samband med lanseringen öppnar Nobe en crowdfunding-kampanj med mål att ta in upp till 9 216 000 SEK, bland annat för att ta tillverkningen till full produktion redan år 2020 eller tidigare. 

- Vårt mål med Nobe 100 är att skapa något så snyggt att du helt enkelt inte kan motstå det samtidigt som vi gör skillnad i våra stadsmiljöer med minskade koldioxidutsläpp, smidigare transporter och parkeringar. Elbilar har inte alltid setts som en modeaccessoar men varför skall man inte kunna kombinera miljömedvetenhet med stil? Vi gör elbilen till den bästa accessoaren du kan ha, säger Roman Muljar grundare och vd på Nobe Cars. 

Så här skriver Nobe Cars i sin pressinfromation: ”Vid ett första ögonkast tror man kanske inte att Nobe 100 är en bil med fokus på hållbarhet. En Nobe 100 släpper inte ut några luftföroreningar och samtliga delar av bilen är uppgraderingsbara, man behöver alltså inte köpa en helt ny bil för att få senaste tekniken. Nobe tar även ansvar och återvinner färdiganvända delar från en Nobe 100 och man har som mål att tillverkningen också ska vara baserad på 100% återvunnet material. Det går även att styra programvaran i bilen utefter varje persons personliga preferenser med ett fullt utvecklat Digital Skinsom styrs via en Nobe app. Miljöaspekterna, designen och den högklassiga tekniken gör Nobe 100 till en bil som inte liknar någon annan.”

- Vi har inte designat en ny bil. Vi har designat ett nytt sätt att tillverka och uppleva en bil. Vi jobbar kontinuerligt med att omdefiniera vad en bil bör vara och kan vara – från hjulen och upp, säger Roman Muljar. 

 Nobe 100 är den första eldrivna hard-top cabrioleten och då den går på tre hjul har den nästan samma framkomlighet som en motorcykel. Den har en överlägsen svängradie, får plats på mindre parkeringsplatser men är samtidigt stabil och säker. Bilen har även trehjulsdrift vilket erbjuder överlägset grepp jämfört med tvåhjulsdrivna fordon i regniga och snöiga förhållanden, heter det vidare i informationen.

MotorMagasinet hoppas kunna återkomma snarast med en provkörning.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.358