23948sdkhjf

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Upp med näringspolitiken på agendan inför valet. Utan rätt förutsättningar kan inte det svenska näringslivet konkurrera på den globala marknaden. Med en aktiv näringslivspolitik främjas tillväxt och därmed framtida skatteintäkter för att bland annat finansiera välfärden.

För att värna och utveckla hightechsektorer som transportmedel/försvar, IT/telekom och life science/läkemedel krävs nationella strategier som driver på innovation som skapar tillväxt. Tanken om ett ”superdepartement” bör åter komma upp på agendan för dem som ska bilda regering efter 9 september.

Det menar branschorganisationen för den svenska leverantörsindustrin, FKG – Fordonskomponentgruppen, som åter ställt sig överst på barrikaderna för industrin inför valet. Enbart i Sverige har leverantörsföretagen cirka 75 000 anställda och omsätter cirka 160 miljarder kronor.

– Trots tal om valspurt känns det som om valdebatten alltjämt är på semester, trots att vi har många utmaningar att diskutera. En är hur vi fortsatt har ett konkurrenskraftigt näringsliv som genom ekonomisk tillväxt kan skapa sköna skattekronor för att finansiera vårt gemensamma välfärdsbygge. Utan en konkurrenskraftig industrisektor är det svårt att diskutera och ge löften kring välfärden, menar företrädare för FKG i ett debattinlägg i Nyteknik:

Det är Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, FKG:s vd respektive styrelseordförande, som har undertecknat inlägget i vilket de efterlyser både sak- och idépolitisk debatt kring vilka förutsättningar som krävs för att behålla och utveckla industrins konkurrenskraft i framtiden.

– Fokusera på och förstå industrin! Winston Churchill beskrev att bland vissa politiska ideologier betraktas näringslivet som en farlig tiger, medan bland andra ses det som en mjölkko. Detta när näringslivet är arbetshästen som drar samhällsekonomin framåt. Idag är det vår exportindustri, med fordonsindustrin som lokomotivet längst fram som drar den hela den svenska ekonomin, sysselsätter, skapar skatteintäkter, driver på innovation och så vidare, säger Fredrik Sidahl och refererar även till Tysklands kansler, Angela Merkel, som på CDU:s vårkonvent påpekade att det går inte att diskutera välfärdsfrågor utan att ha diskutera näringspolitik först.

Enligt vår mening, skriver FKG i samband med att de lovordar sittande regeringens initiativ inom handel/internationalisering, innovation, nyindustrialisering med mera, ska näringsministern vara den allra viktigaste ministern, och hen ska vara omgärdad av en stark stab av ytterligare ministrar – kanske ett nytt ”superdepartement” för att skapa framtida konkurrenskraft?

 ”FKG:s mål, som baseras på vår ”Nollvision för förlorade industrijobb”, är att det inrättas nationella strategier för strategiskt viktiga och innovationsdrivande, förädlande och högteknologiska industrisektorer som transportmedel och försvar, IT och telekom samt läkemedel och life science. Kring dessa ska akademi, myndigheter och näringsliv samverka och inte minst samarbeta genom en ett council, kansli. De ska inte vara politiskt ledda utan ledas av personer som engageras utifrån näringslivsmeriter. I sig är det inget nytt krav från FKG:s sida, eftersom vi vill se en nationell fordonsstrategi, Automotive 2045, för att kunna ställa om fordonsindustrin till hållbar mobilitet och hållbara transportsystem.

Vidare vill FKG se att frågor rörande skatt, utbildning, kompetenstillförsel, utveckling, ”skills”, riskkapital, SME-företag samt frihandel läggs i samma hatt.

Frågorna bör också rymmas på ett ministerium – tidigare föreslagna superdepartement – bemannat med en närings- och innovationsminister, en industriminister, en arbetsmarknads- och kompetensminister samt en handelsminister. De beredande riksdagsutskottens strukturer eller uppdrag bör även ses över. Allt för att trygga en framtida och hållbar tillväxt genom ett konkurrenskraftigt näringsliv.”

 Debattinlägg

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.113