23948sdkhjf

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Upp med näringspolitiken på agendan inför valet. Utan rätt förutsättningar kan inte det svenska näringslivet konkurrera på den globala marknaden. Med en aktiv näringslivspolitik främjas tillväxt och därmed framtida skatteintäkter för att bland annat finansiera välfärden.

För att värna och utveckla hightechsektorer som transportmedel/försvar, IT/telekom och life science/läkemedel krävs nationella strategier som driver på innovation som skapar tillväxt. Tanken om ett ”superdepartement” bör åter komma upp på agendan för dem som ska bilda regering efter 9 september.

Det menar branschorganisationen för den svenska leverantörsindustrin, FKG – Fordonskomponentgruppen, som åter ställt sig överst på barrikaderna för industrin inför valet. Enbart i Sverige har leverantörsföretagen cirka 75 000 anställda och omsätter cirka 160 miljarder kronor.

– Trots tal om valspurt känns det som om valdebatten alltjämt är på semester, trots att vi har många utmaningar att diskutera. En är hur vi fortsatt har ett konkurrenskraftigt näringsliv som genom ekonomisk tillväxt kan skapa sköna skattekronor för att finansiera vårt gemensamma välfärdsbygge. Utan en konkurrenskraftig industrisektor är det svårt att diskutera och ge löften kring välfärden, menar företrädare för FKG i ett debattinlägg i Nyteknik:

Det är Fredrik Sidahl och Per-Ewe Wendel, FKG:s vd respektive styrelseordförande, som har undertecknat inlägget i vilket de efterlyser både sak- och idépolitisk debatt kring vilka förutsättningar som krävs för att behålla och utveckla industrins konkurrenskraft i framtiden.

– Fokusera på och förstå industrin! Winston Churchill beskrev att bland vissa politiska ideologier betraktas näringslivet som en farlig tiger, medan bland andra ses det som en mjölkko. Detta när näringslivet är arbetshästen som drar samhällsekonomin framåt. Idag är det vår exportindustri, med fordonsindustrin som lokomotivet längst fram som drar den hela den svenska ekonomin, sysselsätter, skapar skatteintäkter, driver på innovation och så vidare, säger Fredrik Sidahl och refererar även till Tysklands kansler, Angela Merkel, som på CDU:s vårkonvent påpekade att det går inte att diskutera välfärdsfrågor utan att ha diskutera näringspolitik först.

Enligt vår mening, skriver FKG i samband med att de lovordar sittande regeringens initiativ inom handel/internationalisering, innovation, nyindustrialisering med mera, ska näringsministern vara den allra viktigaste ministern, och hen ska vara omgärdad av en stark stab av ytterligare ministrar – kanske ett nytt ”superdepartement” för att skapa framtida konkurrenskraft?

 ”FKG:s mål, som baseras på vår ”Nollvision för förlorade industrijobb”, är att det inrättas nationella strategier för strategiskt viktiga och innovationsdrivande, förädlande och högteknologiska industrisektorer som transportmedel och försvar, IT och telekom samt läkemedel och life science. Kring dessa ska akademi, myndigheter och näringsliv samverka och inte minst samarbeta genom en ett council, kansli. De ska inte vara politiskt ledda utan ledas av personer som engageras utifrån näringslivsmeriter. I sig är det inget nytt krav från FKG:s sida, eftersom vi vill se en nationell fordonsstrategi, Automotive 2045, för att kunna ställa om fordonsindustrin till hållbar mobilitet och hållbara transportsystem.

Vidare vill FKG se att frågor rörande skatt, utbildning, kompetenstillförsel, utveckling, ”skills”, riskkapital, SME-företag samt frihandel läggs i samma hatt.

Frågorna bör också rymmas på ett ministerium – tidigare föreslagna superdepartement – bemannat med en närings- och innovationsminister, en industriminister, en arbetsmarknads- och kompetensminister samt en handelsminister. De beredande riksdagsutskottens strukturer eller uppdrag bör även ses över. Allt för att trygga en framtida och hållbar tillväxt genom ett konkurrenskraftigt näringsliv.”

 Debattinlägg

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blixtljus Ultra 10-30V

Automatiserat lager Postnord/ Apoteket Hjärtat i Norrköping.

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Sänd till en kollega

0.18