23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Efter trettio år med egen verkstad satte han sig bakom skrivbordet. MRF:s servicemarknadschef Joachim Due-Boje brinner för kundvård och för att höja utbildningsnivån hos verkstäderna.

I skolan hade inte Joachim några som helst planer på att bli bilmek när han blir stor. han ägnade fritiden åt sin elbas och spelade i olika band, och sysslade även lite med teater i högstadiet. Joachim närde också ett teknikintresse och sökte in till det tvååriga tekniska gymnasieprogrammet.

På skolavslutningen hörde sig Joachim för hos studierektorn om sommarjobb.

– Detta hörde en av mina klasskompisars pappa som hade en bilverkstad hemma i Åkersberga. ”Du kan få jobba hos mig i sommar”, sade han. Men jag kan ingenting om bilar, sade jag. ”Du lär dig fort”, sade han.

Joachim tyckte sommarjobbet på verkstaden var så roligt att han fortsatte efter sommarlovet och struntade i gymnasiet.

Något år i arbetslivet, och en tvåårig fordonsutbildning, senare nappade Joachim och hans kollega på erbjudandet att ta över Saabverkstaden på Esso macken hemma i byn.

Joachim var nu hälftenägare till verkstaden med namnet ”Promotor”. Han drev verkstaden i nästan 30 år, de första 15 åren tillsammans med kompanjonen Kalle.

– På slutet fick jag en kedja som delägare som inte hade samma syn på hur man driver verksamheten som jag. Och sedan fick jag ett erbjudande om att söka jobb som servicemarknadschef på MRF. Sedan hade jag turen att få jobbet. Jag började i september 2013.

– Jag kände mig nog också ganska färdig med min verkstad. De sista åren jobbade jag inte i kundmottagningen. Jag skötte lagret, mekade, garantiavvecklade och var lite chef.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Mellan 1994 och 2013 hade Joachim dessutom en bisyssla som föreläsare.

– Det var fantastiskt roligt att vara ute i landet och berätta om kundvård och kundrelationer, som speglade det dagliga på den populärt kända verkstaden.

Vilka människor var det du föreläste för oftast?
– Det var allt från bensinbolag och IT-företag till bokförlag och fastighetsförmedlare. Det var minst uppdrag från bilbranschen.

Varför ville man ha dig som föreläsare?
– Det var rykten, men min agentur – Talarforum – var också väldigt duktiga på att marknadsföra. Nyligen pratade jag med en bilförsäljare i Värmland och en kvinna på ett försäkringsbolag, och oberoende av varandra så sade båda att, ”du, vi har träffats då du var och föreläste hos oss.”

Idag ansvar Joachim för servicemarknadsfrågorna åt MRF:s 1100 medlemmar.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
– Det handlar mycket om att svara på frågor; medlemmar som ringer hit och frågar om deras kunder har rätt till olika saker. En av de senaste frågorna var en konsument som ringde och tyckte att spridarna i motorn omfattas av avgasreningslagen. Och då fick jag förstås svara nej på det påståendet. Det var en bilfirma som hade sålt en bil där det visade sig att det var fel på en insprutare när köparen senare hade lämnat in bilen på en verkstad efter flera hundra mils körning. Den lagen var förstås inte tillämplig i det fallet, men verkstaden vågade inte ge något besked till kunden utan kontaktade oss för att få råd.

Vilka frågor tycker du är viktigast för verkstäderna idag?
– Utbildning. Det ska finnas utbildning för alla. Om man som bilverkstad ska kunna överleva så måste man utbilda sig, viktigt då att branschen, generalagenten och kedjorna är hjälper verkstäderna att förstå vikten av att utbilda befintlig personal som inte har gått en enda kurs de senaste åren. Sedan kan ja tycka att de som säljer diagnosutrustningen kan ha vassare utbildningar.

Vilka frågor tycker du är mest angelägna att driva för MRF?
– Just nu så är det att ro iland Godkänd Bilverkstad. Det är prio ett. Prio två är rekryteringsfrågan. Vi jobbar jättemycket med motorbranschcollege tillsammans med MAF. Vi är snart uppe i trettio skolor som är på startlinjen. Det är en bit kvar till alla 189 skolor i landet som har fordonsprogrammet.

Hur har branschen förändrats under dina år i bilverkstad?
– Kunderna har ändrats en del. De har mindre tolerans idag när det gäller väntetiden. Jag tror det beror på att många idag kämpar med att få ihop sitt livspussel. Kunden vill att allt ska flyta på så smidigt som möjligt i tillvaron och i synnerhet när bilen lämnats in på verkstaden. Sedan har omständigheterna för verkstäderna förändrats. Eftersom det är brist på servicetekniker idag så har vi fått en sorts påtvingad ödmjukhet hos arbetsgivarna. Med en viss ödmjukhet får verkstadsägaren komma med eventuella invändningar, det kan bli väldigt fel om det kommer spontan ilska, då kanske mekanikern sticker. Sedan har vi en växande flora av kurser som man som servicetekniker måste genomgå under sitt yrkesliv, på grund av den allt snabbare teknikutvecklingen i bilarna. Diagnostik och felsökning handlar allt mer om att leta efter rätt programvara.

Kommer din roll att förändras framöver tror du?
– Det kan den säkert göra, på olika sätt. Men så länge det finns kravspecifikationer och särskilda regelverk att rätta sig efter tror jag man som mindre verkstad inte mäktar med alla de frågorna på egen hand, utan vill betala medlemskapet i en organisation som hjälper en och bevakar de frågorna åt en. Så jag tror mitt och de andra sektionschefernas jobb här på MRF kommer finnas kvar så länge inte bilarna både blir självkörande, självlagande och självdestruerande.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

PÅ NYTT JOBB

Idag är sista chansen att boka biljetter till Motorgalan

Måndag den 22 oktober är sista dagen att boka biljetter till Motorgalan. Årets trevligaste branschfest som äger rum på Berns i Stockholm den 8 november.

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

Skifte i tidningsfabriken

Vår medarbetare Klas Skarin startar efter många år på Motormagasinet eget, och vår nye kollega heter Daniel Östlund.

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

Nyhetsbrev

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Arkiv

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

1

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.167