23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Efter trettio år med egen verkstad satte han sig bakom skrivbordet. MRF:s servicemarknadschef Joachim Due-Boje brinner för kundvård och för att höja utbildningsnivån hos verkstäderna.

I skolan hade inte Joachim några som helst planer på att bli bilmek när han blir stor. han ägnade fritiden åt sin elbas och spelade i olika band, och sysslade även lite med teater i högstadiet. Joachim närde också ett teknikintresse och sökte in till det tvååriga tekniska gymnasieprogrammet.

På skolavslutningen hörde sig Joachim för hos studierektorn om sommarjobb.

– Detta hörde en av mina klasskompisars pappa som hade en bilverkstad hemma i Åkersberga. ”Du kan få jobba hos mig i sommar”, sade han. Men jag kan ingenting om bilar, sade jag. ”Du lär dig fort”, sade han.

Joachim tyckte sommarjobbet på verkstaden var så roligt att han fortsatte efter sommarlovet och struntade i gymnasiet.

Något år i arbetslivet, och en tvåårig fordonsutbildning, senare nappade Joachim och hans kollega på erbjudandet att ta över Saabverkstaden på Esso macken hemma i byn.

Joachim var nu hälftenägare till verkstaden med namnet ”Promotor”. Han drev verkstaden i nästan 30 år, de första 15 åren tillsammans med kompanjonen Kalle.

– På slutet fick jag en kedja som delägare som inte hade samma syn på hur man driver verksamheten som jag. Och sedan fick jag ett erbjudande om att söka jobb som servicemarknadschef på MRF. Sedan hade jag turen att få jobbet. Jag började i september 2013.

– Jag kände mig nog också ganska färdig med min verkstad. De sista åren jobbade jag inte i kundmottagningen. Jag skötte lagret, mekade, garantiavvecklade och var lite chef.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Mellan 1994 och 2013 hade Joachim dessutom en bisyssla som föreläsare.

– Det var fantastiskt roligt att vara ute i landet och berätta om kundvård och kundrelationer, som speglade det dagliga på den populärt kända verkstaden.

Vilka människor var det du föreläste för oftast?
– Det var allt från bensinbolag och IT-företag till bokförlag och fastighetsförmedlare. Det var minst uppdrag från bilbranschen.

Varför ville man ha dig som föreläsare?
– Det var rykten, men min agentur – Talarforum – var också väldigt duktiga på att marknadsföra. Nyligen pratade jag med en bilförsäljare i Värmland och en kvinna på ett försäkringsbolag, och oberoende av varandra så sade båda att, ”du, vi har träffats då du var och föreläste hos oss.”

Idag ansvar Joachim för servicemarknadsfrågorna åt MRF:s 1100 medlemmar.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
– Det handlar mycket om att svara på frågor; medlemmar som ringer hit och frågar om deras kunder har rätt till olika saker. En av de senaste frågorna var en konsument som ringde och tyckte att spridarna i motorn omfattas av avgasreningslagen. Och då fick jag förstås svara nej på det påståendet. Det var en bilfirma som hade sålt en bil där det visade sig att det var fel på en insprutare när köparen senare hade lämnat in bilen på en verkstad efter flera hundra mils körning. Den lagen var förstås inte tillämplig i det fallet, men verkstaden vågade inte ge något besked till kunden utan kontaktade oss för att få råd.

Vilka frågor tycker du är viktigast för verkstäderna idag?
– Utbildning. Det ska finnas utbildning för alla. Om man som bilverkstad ska kunna överleva så måste man utbilda sig, viktigt då att branschen, generalagenten och kedjorna är hjälper verkstäderna att förstå vikten av att utbilda befintlig personal som inte har gått en enda kurs de senaste åren. Sedan kan ja tycka att de som säljer diagnosutrustningen kan ha vassare utbildningar.

Vilka frågor tycker du är mest angelägna att driva för MRF?
– Just nu så är det att ro iland Godkänd Bilverkstad. Det är prio ett. Prio två är rekryteringsfrågan. Vi jobbar jättemycket med motorbranschcollege tillsammans med MAF. Vi är snart uppe i trettio skolor som är på startlinjen. Det är en bit kvar till alla 189 skolor i landet som har fordonsprogrammet.

Hur har branschen förändrats under dina år i bilverkstad?
– Kunderna har ändrats en del. De har mindre tolerans idag när det gäller väntetiden. Jag tror det beror på att många idag kämpar med att få ihop sitt livspussel. Kunden vill att allt ska flyta på så smidigt som möjligt i tillvaron och i synnerhet när bilen lämnats in på verkstaden. Sedan har omständigheterna för verkstäderna förändrats. Eftersom det är brist på servicetekniker idag så har vi fått en sorts påtvingad ödmjukhet hos arbetsgivarna. Med en viss ödmjukhet får verkstadsägaren komma med eventuella invändningar, det kan bli väldigt fel om det kommer spontan ilska, då kanske mekanikern sticker. Sedan har vi en växande flora av kurser som man som servicetekniker måste genomgå under sitt yrkesliv, på grund av den allt snabbare teknikutvecklingen i bilarna. Diagnostik och felsökning handlar allt mer om att leta efter rätt programvara.

Kommer din roll att förändras framöver tror du?
– Det kan den säkert göra, på olika sätt. Men så länge det finns kravspecifikationer och särskilda regelverk att rätta sig efter tror jag man som mindre verkstad inte mäktar med alla de frågorna på egen hand, utan vill betala medlemskapet i en organisation som hjälper en och bevakar de frågorna åt en. Så jag tror mitt och de andra sektionschefernas jobb här på MRF kommer finnas kvar så länge inte bilarna både blir självkörande, självlagande och självdestruerande.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fiat Chrysler föreslår fusion med Renault

Biljouren i Åkersberga klar för Godkänd Bilverkstad

Godkänd Bilverkstad är en vattendelare för branschen mot konsument – de seriösa verkstäderna med fokus på kvalitet och kundtrygghet kontra de oseriösa. Det menar Lasse Treser, vd på den fristående verkstaden Biljouren i Åkersberga som nyligen klarat årlig kontroll för Godkänd Bilverkstad.

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Nyhetsbrev

Glasmästarnas egen snilleindustri

Arkiv

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Här är Hedin Bils expansion 2018

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Brigade vinner CLEPA Innovation Award i säkerhetskategorin för sin Quiet Vehicle Sounder (QVS)!

Unikt hörnblixtljus - Panorama sprider ljuset över 150°

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Sänd till en kollega

0.181