23948sdkhjf

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Efter trettio år med egen verkstad satte han sig bakom skrivbordet. MRF:s servicemarknadschef Joachim Due-Boje brinner för kundvård och för att höja utbildningsnivån hos verkstäderna.

I skolan hade inte Joachim några som helst planer på att bli bilmek när han blir stor. han ägnade fritiden åt sin elbas och spelade i olika band, och sysslade även lite med teater i högstadiet. Joachim närde också ett teknikintresse och sökte in till det tvååriga tekniska gymnasieprogrammet.

På skolavslutningen hörde sig Joachim för hos studierektorn om sommarjobb.

– Detta hörde en av mina klasskompisars pappa som hade en bilverkstad hemma i Åkersberga. ”Du kan få jobba hos mig i sommar”, sade han. Men jag kan ingenting om bilar, sade jag. ”Du lär dig fort”, sade han.

Joachim tyckte sommarjobbet på verkstaden var så roligt att han fortsatte efter sommarlovet och struntade i gymnasiet.

Något år i arbetslivet, och en tvåårig fordonsutbildning, senare nappade Joachim och hans kollega på erbjudandet att ta över Saabverkstaden på Esso macken hemma i byn.

Joachim var nu hälftenägare till verkstaden med namnet ”Promotor”. Han drev verkstaden i nästan 30 år, de första 15 åren tillsammans med kompanjonen Kalle.

– På slutet fick jag en kedja som delägare som inte hade samma syn på hur man driver verksamheten som jag. Och sedan fick jag ett erbjudande om att söka jobb som servicemarknadschef på MRF. Sedan hade jag turen att få jobbet. Jag började i september 2013.

– Jag kände mig nog också ganska färdig med min verkstad. De sista åren jobbade jag inte i kundmottagningen. Jag skötte lagret, mekade, garantiavvecklade och var lite chef.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Mellan 1994 och 2013 hade Joachim dessutom en bisyssla som föreläsare.

– Det var fantastiskt roligt att vara ute i landet och berätta om kundvård och kundrelationer, som speglade det dagliga på den populärt kända verkstaden.

Vilka människor var det du föreläste för oftast?
– Det var allt från bensinbolag och IT-företag till bokförlag och fastighetsförmedlare. Det var minst uppdrag från bilbranschen.

Varför ville man ha dig som föreläsare?
– Det var rykten, men min agentur – Talarforum – var också väldigt duktiga på att marknadsföra. Nyligen pratade jag med en bilförsäljare i Värmland och en kvinna på ett försäkringsbolag, och oberoende av varandra så sade båda att, ”du, vi har träffats då du var och föreläste hos oss.”

Idag ansvar Joachim för servicemarknadsfrågorna åt MRF:s 1100 medlemmar.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
– Det handlar mycket om att svara på frågor; medlemmar som ringer hit och frågar om deras kunder har rätt till olika saker. En av de senaste frågorna var en konsument som ringde och tyckte att spridarna i motorn omfattas av avgasreningslagen. Och då fick jag förstås svara nej på det påståendet. Det var en bilfirma som hade sålt en bil där det visade sig att det var fel på en insprutare när köparen senare hade lämnat in bilen på en verkstad efter flera hundra mils körning. Den lagen var förstås inte tillämplig i det fallet, men verkstaden vågade inte ge något besked till kunden utan kontaktade oss för att få råd.

Vilka frågor tycker du är viktigast för verkstäderna idag?
– Utbildning. Det ska finnas utbildning för alla. Om man som bilverkstad ska kunna överleva så måste man utbilda sig, viktigt då att branschen, generalagenten och kedjorna är hjälper verkstäderna att förstå vikten av att utbilda befintlig personal som inte har gått en enda kurs de senaste åren. Sedan kan ja tycka att de som säljer diagnosutrustningen kan ha vassare utbildningar.

Vilka frågor tycker du är mest angelägna att driva för MRF?
– Just nu så är det att ro iland Godkänd Bilverkstad. Det är prio ett. Prio två är rekryteringsfrågan. Vi jobbar jättemycket med motorbranschcollege tillsammans med MAF. Vi är snart uppe i trettio skolor som är på startlinjen. Det är en bit kvar till alla 189 skolor i landet som har fordonsprogrammet.

Hur har branschen förändrats under dina år i bilverkstad?
– Kunderna har ändrats en del. De har mindre tolerans idag när det gäller väntetiden. Jag tror det beror på att många idag kämpar med att få ihop sitt livspussel. Kunden vill att allt ska flyta på så smidigt som möjligt i tillvaron och i synnerhet när bilen lämnats in på verkstaden. Sedan har omständigheterna för verkstäderna förändrats. Eftersom det är brist på servicetekniker idag så har vi fått en sorts påtvingad ödmjukhet hos arbetsgivarna. Med en viss ödmjukhet får verkstadsägaren komma med eventuella invändningar, det kan bli väldigt fel om det kommer spontan ilska, då kanske mekanikern sticker. Sedan har vi en växande flora av kurser som man som servicetekniker måste genomgå under sitt yrkesliv, på grund av den allt snabbare teknikutvecklingen i bilarna. Diagnostik och felsökning handlar allt mer om att leta efter rätt programvara.

Kommer din roll att förändras framöver tror du?
– Det kan den säkert göra, på olika sätt. Men så länge det finns kravspecifikationer och särskilda regelverk att rätta sig efter tror jag man som mindre verkstad inte mäktar med alla de frågorna på egen hand, utan vill betala medlemskapet i en organisation som hjälper en och bevakar de frågorna åt en. Så jag tror mitt och de andra sektionschefernas jobb här på MRF kommer finnas kvar så länge inte bilarna både blir självkörande, självlagande och självdestruerande.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Nyhetsbrev

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

Arkiv

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

1

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Sänd till en kollega

0.115