23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Den imponerar inte med sina prestanda och bjuder på föga körglädje. Lexus NX inbjuder istället till civiliserat uppträdande bakom ratten.

Det mindre syskonet till Lexus SUV RX – NX – blev en succé när den lanserades 2014 och är i dag en av Lexus bäst säljande modeller i Sverige. Lagom till 2018 års modell fick NX en lättare ansiktslyftning, med bland annat nytt mönster på den främre kylargrillen, ny främre stötfångare och nya knappar och reglage i kupén.

En invändig förändring till 2018 års modell är att knapparna till klimatanläggningen blivit färre och att ratten som man manövrerar skärmen med har ersatts med en pekplatta.

Om man finner Lexus NX yttre designspråk djärvt eller kanske en smula futuristiskt så känns inredningen närmast stramt klassisk, med ett fåtal knappar som samsas med klassiska vred, konventionella analoga mätartavlor i instrumentbrädan och en klassisk växelväljarspak.

Att Lexus NX ändå är en bil i framkant märks först när man tryckt på startknappen och kör iväg.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

Att köra Lexus NX är i det närmaste som att köra en elbil. Färden sker ljudlöst nästan hela tiden. Det är bara vid närmare fullt gaspådrag vid körning i sisådär 70 kilometer i timmen eller mer som man tillfälligt hör bensinmotorn, då den varvar upp ordentligt.

I körning i upp till runt 60 kilometer i timmen drivs Lexus NX huvudsakligen av elmotorn (eller de två elmotorerna om man kör den fyrhjulsdrivna versionen. För det allra mesta märker man inte när bensinmotorn kopplas in, eller ur – det sker helt sömlöst. Och några växlingar vid acceleration märks inte eftersom NX har en steglös så kallad CVT-växellåda.

Den 155 hästkrafter starka och 2,5 liter stora fyrcylindriga sugmotorn, assisterad av en elmotor vid varje hjul på den fyrhjulsdrivna versionen, bjuder på ganska måttliga prestanda. Vid omkörningar på landsväg märks det att motorns vridmoment inte riktigt är i nivå med det hos en dieselmotor i samma storlek.

Men det man förlorar i prestanda med Lexus NX vinner man istället vid tankningen. Efter dryga 43 mils körning på mestadels landsväg tänds tanksymbolen.

Drygt 62 tankade liter 95-oktanig bensin senare kan vi konstatera att vår Lexus NX sörplat i sig strax under 0,7 liter milen. Så snålt åker man inte ens med dieselmatade SUVar i samma storleksklass som Ford Kuga, Renault Koleos eller Volvo XC60. Bilens måttliga prestanda i kombination med hög komfort får dessutom åtminstone undertecknad att sänka hastigheten och köra lugnare.

Än större blir fördelarna med att äga en Lexus när det är dags att betala fordonsskatten. NX klarar sig i likhet med nästan alla andra av Lexus modeller med en mycket måttlig skattehöjning i och med nya skattesystemet bonus malus.

Ännu roligare blir det när man tittar på service- och reparationskalkylen. Lexus NX-ägare kommer slippa obehagligt dyra överraskningar i form av igensatt dieselpartikelfilter, spökande automatlådor (NX har steglös låda) och byte av turbo. Så ligger Lexus tillsammans med bland andra Toyota och Honda alltjämt i topp när det gäller driftssäkerhet och nöjda bilägare.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

FAKTA Lexus NX 300h 4x4
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm vid 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total motormeffekt 197 hk (145kW). Batterityp lithiumjon.
Drivning/transmission: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
Fjädring/hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.
Mått/vikt: Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Ta chansen – lär dig något nytt på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Nyhetsbrev

De lanserar ny bil och lyfter fram lokala näringslivet

Arkiv

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Framtidssäkra bilverkstaden på Automässan

​Frövi Bilservice kan leva vidare tack vare investeringsstöd

Bensinbolaget ville inte fortsätta verksamheten. Men Kenneth Johansson på Frövi Bilservice sökte stöd hos Region Örebro län och nu har han beviljats 800 000 kronor i investeringsstöd för att utveckla verksamheten med nya pumpar, datorer, kortläsare och cisterner för att fortsätta sälja drivmedel.

Semcon ska säkra framtida autonoma fordon

Semcon ingår ett nytt samarbete om funktionell säkerhet med en global fordonstillverkare. Projektet ska se till att framtidens självkörande fordon blir tillförlitliga med hjälp av kvalitetssäkrade systemlösningar.

Motormagasinet söker reporter

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Se alla Företagens egna nyheter

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Tävla om snygga jackor från ExxonMobil på Borgeby Fältdagar & prata smörjmedel med våra experter!

Vad kan du om olika cyanoakrylat? Lär dig mer i vårt blogginlägg!

Kom och hälsa på oss på Borgeby Fältdagar 26-27 juni, monter E:32

Bilreklamens nyaste innovation!

LBM Autoparts på ReMaTec i Amsterdam

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Minimera driftstopp med FAG-hjullager.

Hjälp till att förhindra miljarder bedrägerier.

- Claes, en bilhandlare söker dig

Volkswagen Crafter - Anpassad fordonsbelsyning

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga drif...

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Sänd till en kollega

1.169