23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

PROVKÖRNING: Den imponerar inte med sina prestanda och bjuder på föga körglädje. Lexus NX inbjuder istället till civiliserat uppträdande bakom ratten.

Det mindre syskonet till Lexus SUV RX – NX – blev en succé när den lanserades 2014 och är i dag en av Lexus bäst säljande modeller i Sverige. Lagom till 2018 års modell fick NX en lättare ansiktslyftning, med bland annat nytt mönster på den främre kylargrillen, ny främre stötfångare och nya knappar och reglage i kupén.

En invändig förändring till 2018 års modell är att knapparna till klimatanläggningen blivit färre och att ratten som man manövrerar skärmen med har ersatts med en pekplatta.

Om man finner Lexus NX yttre designspråk djärvt eller kanske en smula futuristiskt så känns inredningen närmast stramt klassisk, med ett fåtal knappar som samsas med klassiska vred, konventionella analoga mätartavlor i instrumentbrädan och en klassisk växelväljarspak.

Att Lexus NX ändå är en bil i framkant märks först när man tryckt på startknappen och kör iväg.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

Att köra Lexus NX är i det närmaste som att köra en elbil. Färden sker ljudlöst nästan hela tiden. Det är bara vid närmare fullt gaspådrag vid körning i sisådär 70 kilometer i timmen eller mer som man tillfälligt hör bensinmotorn, då den varvar upp ordentligt.

I körning i upp till runt 60 kilometer i timmen drivs Lexus NX huvudsakligen av elmotorn (eller de två elmotorerna om man kör den fyrhjulsdrivna versionen. För det allra mesta märker man inte när bensinmotorn kopplas in, eller ur – det sker helt sömlöst. Och några växlingar vid acceleration märks inte eftersom NX har en steglös så kallad CVT-växellåda.

Den 155 hästkrafter starka och 2,5 liter stora fyrcylindriga sugmotorn, assisterad av en elmotor vid varje hjul på den fyrhjulsdrivna versionen, bjuder på ganska måttliga prestanda. Vid omkörningar på landsväg märks det att motorns vridmoment inte riktigt är i nivå med det hos en dieselmotor i samma storlek.

Men det man förlorar i prestanda med Lexus NX vinner man istället vid tankningen. Efter dryga 43 mils körning på mestadels landsväg tänds tanksymbolen.

Drygt 62 tankade liter 95-oktanig bensin senare kan vi konstatera att vår Lexus NX sörplat i sig strax under 0,7 liter milen. Så snålt åker man inte ens med dieselmatade SUVar i samma storleksklass som Ford Kuga, Renault Koleos eller Volvo XC60. Bilens måttliga prestanda i kombination med hög komfort får dessutom åtminstone undertecknad att sänka hastigheten och köra lugnare.

Än större blir fördelarna med att äga en Lexus när det är dags att betala fordonsskatten. NX klarar sig i likhet med nästan alla andra av Lexus modeller med en mycket måttlig skattehöjning i och med nya skattesystemet bonus malus.

Ännu roligare blir det när man tittar på service- och reparationskalkylen. Lexus NX-ägare kommer slippa obehagligt dyra överraskningar i form av igensatt dieselpartikelfilter, spökande automatlådor (NX har steglös låda) och byte av turbo. Så ligger Lexus tillsammans med bland andra Toyota och Honda alltjämt i topp när det gäller driftssäkerhet och nöjda bilägare.

Läs fler provkörningar: Renault Clio RS 18

FAKTA Lexus NX 300h 4x4
Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cyl. Kamkedja. Cylindervolym 2 494 cm3. Max effekt 155 hk (114 kW) vid 5 700 r/min, 210 Nm vid 4 200-4 400 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), 270 Nm. Total motormeffekt 197 hk (145kW). Batterityp lithiumjon.
Drivning/transmission: Fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.
Fjädring/hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak individuell upphängning med dubbla länkarmar.
Mått/vikt: Axelavstånd 266, längd 464, bredd 185, höjd 165, spårvidd f/b 158/158, tjänstevikt 1 860, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA) 475-1 520 liter.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 180 km/h.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

KPMG har utvärderat 25 länders beredskap inför introduktionen av självkörande fordon och Sverige är ett av de länder som ligger i framkant. MotorMagasinet presenterar här ett sammandrag av rapporten.

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

Idag startar Rally Sweden Nya rallyesset tänker utmana världseliten

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Nyhetsbrev

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Arkiv

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Bilia fortsätter sin expansion av Netbil Begagnat

En av Mekonomens modernaste verkstäder utanför Stockholm

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Chans för Volvo Cars att vinna världstävling -igen

Autolivs grundare Lennart Lindblad har avlidit

Lennart Lindblad, grundare av världsföretaget Autoliv har avlidit vid 89 års ålder efter en tids sjukdom.

Wayke skärper säkerheten mot mätarfiffel

Wayke, Sveriges näst största marknadsplats för bilar, skärper säkerheten ytterligare efter TV4-granskningen som visar att Transportstyrelsen har gett ut felaktiga uppgifter om ett antal bilars mätarställning.

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

Högsby är Årets Bilkommun 2018

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Se alla Företagens egna nyheter

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Drivaxel till Toyota Rav 4

Ny drivknut till Renault Clio

Främre kardan till VW Touareg

Nytt Partikelfilter Ford Transit 2.2 TDCi

Sänd till en kollega

0.121