23948sdkhjf

Nu produceras modern klassiker igen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har besökt Sveriges minsta bilfabrik som lyckats med konststycket att höja legendstatusen på en sportvagn genom att varsamt förnya och förfina den.

Det borde egentligen vara omöjligt att med tiotalet miljoner i ryggen utveckla en sportvagn som klarar både krocktest och Europamarknadens avgasreningskrav.

Men det gjorde teamet som på 1990-talet utvecklade och drog igång tillverkningen av den numera legendariska svenska sportvagnen Indigo 3000.

I dag står det år 2018 på kalendern och ett nytt team med vd Frank Bergqvist i spetsen har återigen lurat oddsen genom att damma av konstruktionen Indigo 3000, ge karossen ett nytt designuttryck, anpassa motor och drivlina till dagens miljökrav och kundernas krav på prestanda.

Att bygga om elsystemet var den största utmaningen, berättar Frank Bergqvist:

– Den gamla bilen hade ingen dator. I den satt det en sugsexa utan turbo – motorn från Volvo 960. Man tog 960:ans elkablage och sedan klippte man bort det som inte behövdes och drog ihop allt med ett buntband. Så kunde man göra för tjugo år sedan. I dag har vi sju datorer i bilen. Den motor vi använder i dag – en rak sexa med dubbelturbo – har motorstyrning och en centralenhet som vill kommunicera med någonting på samma nivå. Det var en utmaning för oss, för vi har fortfarande ganska många äldre komponenter i bilen – det är bland annat rattlås och ABS. Vi har fått bygga upp ett helt nytt kablage. Så det sitter ett canbus i bilen, för man vill ju att den ska fungera ungefär som en bil man kör till vardags – till exempel att när man trycker kort på blinkersspaken så ska den blinka tre gånger av sig själv.

En nästan lika stor utmaning var det att få motor och drivlina att fungera ihop:

– Den motor vi använder står på tvären i Volvo S80 och första generationen XC90, där den hör hemma. I vår bil är den längsmonterad. I Volvo satt den enbart med automatlåda medan Indigo har manuell låda, vilket motorn aldrig varit programmerad för. Så det fanns inga manuella växellådor som passade till den här motorn. Det är inte heller så många bilar som tillverkas i dag med motorn fram och drivning på bakhjulen, det är i stort sett BMW och Mercedes, och då var det svårt att hitta en låda med rätt utväxling för vår bil, förklarar Frank Bergqvist.

I kundentrén till VB Automotive, som företaget heter, kommer man rakt in i monteringshallen och tanken är att den också ska vara som ett showroom.

– Våra lokaler ska alltid tåla att visas upp. Vi tror det finns ett värde i att den kund som beställt en Indigo ska kunna komma hit och se när hans eget exemplar av Indigo 3000R byggs. Många kunder är väldigt engagerade i sin beställning, säger Frank.

Vilka är era kunder?
– De har ett starkt bilintresse. Många vill ha en bil som inte andra har. Bygger man som vi tjugofem bilar om året i Sverige så är inte konkurrensen jättestor. De flesta handbyggda lågseriebilarna är i en helt annan prisklass, exempelvis Koenigsegg.
– Indigo 3000 skulle jag kalla för en komfort-GT-vagn. Den går att köra fort med, men det är inte det vi säljer på.

Finns det intresse från kunder utomlands?
– Absolut. Vi har satsat lite på Spanien, vi har aktieägare med verksamhet – racingstall – i Spanien. Så vi har infrastruktur för att kunna hantera försäljning och service där.

Är efterfrågan på Indigo 3000 är större än ni kan tillverka?
– Ja, så är det. Vi har inriktat oss på att tillverka de första tio exemplaren i år. Och därefter kommer vi kunna erbjuda ett större urval av färger och inredningsdetaljer till de bilar vi tillverkar därefter. Och då siktar vi på att ha en produktionstakt på två tillverkade bilar i månaden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tuffare regler vid miljözoner

Transportstyrelsen föreslår att fordon som inte får köra in i en miljözon inte heller ska få stanna eller parkera där. Kraven föreslås gälla där kommunen erbjuder möjlighet att parkera inom en miljözon och ska underlätta kommunernas övervakning.

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

Nyhetsbrev

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Arkiv

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Se alla Företagens egna nyheter

Fordonsbelysning - Volkswagen Transporter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Sänd till en kollega

0.151