23948sdkhjf

Nu produceras modern klassiker igen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har besökt Sveriges minsta bilfabrik som lyckats med konststycket att höja legendstatusen på en sportvagn genom att varsamt förnya och förfina den.

Det borde egentligen vara omöjligt att med tiotalet miljoner i ryggen utveckla en sportvagn som klarar både krocktest och Europamarknadens avgasreningskrav.

Men det gjorde teamet som på 1990-talet utvecklade och drog igång tillverkningen av den numera legendariska svenska sportvagnen Indigo 3000.

I dag står det år 2018 på kalendern och ett nytt team med vd Frank Bergqvist i spetsen har återigen lurat oddsen genom att damma av konstruktionen Indigo 3000, ge karossen ett nytt designuttryck, anpassa motor och drivlina till dagens miljökrav och kundernas krav på prestanda.

Att bygga om elsystemet var den största utmaningen, berättar Frank Bergqvist:

– Den gamla bilen hade ingen dator. I den satt det en sugsexa utan turbo – motorn från Volvo 960. Man tog 960:ans elkablage och sedan klippte man bort det som inte behövdes och drog ihop allt med ett buntband. Så kunde man göra för tjugo år sedan. I dag har vi sju datorer i bilen. Den motor vi använder i dag – en rak sexa med dubbelturbo – har motorstyrning och en centralenhet som vill kommunicera med någonting på samma nivå. Det var en utmaning för oss, för vi har fortfarande ganska många äldre komponenter i bilen – det är bland annat rattlås och ABS. Vi har fått bygga upp ett helt nytt kablage. Så det sitter ett canbus i bilen, för man vill ju att den ska fungera ungefär som en bil man kör till vardags – till exempel att när man trycker kort på blinkersspaken så ska den blinka tre gånger av sig själv.

En nästan lika stor utmaning var det att få motor och drivlina att fungera ihop:

– Den motor vi använder står på tvären i Volvo S80 och första generationen XC90, där den hör hemma. I vår bil är den längsmonterad. I Volvo satt den enbart med automatlåda medan Indigo har manuell låda, vilket motorn aldrig varit programmerad för. Så det fanns inga manuella växellådor som passade till den här motorn. Det är inte heller så många bilar som tillverkas i dag med motorn fram och drivning på bakhjulen, det är i stort sett BMW och Mercedes, och då var det svårt att hitta en låda med rätt utväxling för vår bil, förklarar Frank Bergqvist.

I kundentrén till VB Automotive, som företaget heter, kommer man rakt in i monteringshallen och tanken är att den också ska vara som ett showroom.

– Våra lokaler ska alltid tåla att visas upp. Vi tror det finns ett värde i att den kund som beställt en Indigo ska kunna komma hit och se när hans eget exemplar av Indigo 3000R byggs. Många kunder är väldigt engagerade i sin beställning, säger Frank.

Vilka är era kunder?
– De har ett starkt bilintresse. Många vill ha en bil som inte andra har. Bygger man som vi tjugofem bilar om året i Sverige så är inte konkurrensen jättestor. De flesta handbyggda lågseriebilarna är i en helt annan prisklass, exempelvis Koenigsegg.
– Indigo 3000 skulle jag kalla för en komfort-GT-vagn. Den går att köra fort med, men det är inte det vi säljer på.

Finns det intresse från kunder utomlands?
– Absolut. Vi har satsat lite på Spanien, vi har aktieägare med verksamhet – racingstall – i Spanien. Så vi har infrastruktur för att kunna hantera försäljning och service där.

Är efterfrågan på Indigo 3000 är större än ni kan tillverka?
– Ja, så är det. Vi har inriktat oss på att tillverka de första tio exemplaren i år. Och därefter kommer vi kunna erbjuda ett större urval av färger och inredningsdetaljer till de bilar vi tillverkar därefter. Och då siktar vi på att ha en produktionstakt på två tillverkade bilar i månaden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.121