23948sdkhjf

Nu produceras modern klassiker igen

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Vi har besökt Sveriges minsta bilfabrik som lyckats med konststycket att höja legendstatusen på en sportvagn genom att varsamt förnya och förfina den.

Det borde egentligen vara omöjligt att med tiotalet miljoner i ryggen utveckla en sportvagn som klarar både krocktest och Europamarknadens avgasreningskrav.

Men det gjorde teamet som på 1990-talet utvecklade och drog igång tillverkningen av den numera legendariska svenska sportvagnen Indigo 3000.

I dag står det år 2018 på kalendern och ett nytt team med vd Frank Bergqvist i spetsen har återigen lurat oddsen genom att damma av konstruktionen Indigo 3000, ge karossen ett nytt designuttryck, anpassa motor och drivlina till dagens miljökrav och kundernas krav på prestanda.

Att bygga om elsystemet var den största utmaningen, berättar Frank Bergqvist:

– Den gamla bilen hade ingen dator. I den satt det en sugsexa utan turbo – motorn från Volvo 960. Man tog 960:ans elkablage och sedan klippte man bort det som inte behövdes och drog ihop allt med ett buntband. Så kunde man göra för tjugo år sedan. I dag har vi sju datorer i bilen. Den motor vi använder i dag – en rak sexa med dubbelturbo – har motorstyrning och en centralenhet som vill kommunicera med någonting på samma nivå. Det var en utmaning för oss, för vi har fortfarande ganska många äldre komponenter i bilen – det är bland annat rattlås och ABS. Vi har fått bygga upp ett helt nytt kablage. Så det sitter ett canbus i bilen, för man vill ju att den ska fungera ungefär som en bil man kör till vardags – till exempel att när man trycker kort på blinkersspaken så ska den blinka tre gånger av sig själv.

En nästan lika stor utmaning var det att få motor och drivlina att fungera ihop:

– Den motor vi använder står på tvären i Volvo S80 och första generationen XC90, där den hör hemma. I vår bil är den längsmonterad. I Volvo satt den enbart med automatlåda medan Indigo har manuell låda, vilket motorn aldrig varit programmerad för. Så det fanns inga manuella växellådor som passade till den här motorn. Det är inte heller så många bilar som tillverkas i dag med motorn fram och drivning på bakhjulen, det är i stort sett BMW och Mercedes, och då var det svårt att hitta en låda med rätt utväxling för vår bil, förklarar Frank Bergqvist.

I kundentrén till VB Automotive, som företaget heter, kommer man rakt in i monteringshallen och tanken är att den också ska vara som ett showroom.

– Våra lokaler ska alltid tåla att visas upp. Vi tror det finns ett värde i att den kund som beställt en Indigo ska kunna komma hit och se när hans eget exemplar av Indigo 3000R byggs. Många kunder är väldigt engagerade i sin beställning, säger Frank.

Vilka är era kunder?
– De har ett starkt bilintresse. Många vill ha en bil som inte andra har. Bygger man som vi tjugofem bilar om året i Sverige så är inte konkurrensen jättestor. De flesta handbyggda lågseriebilarna är i en helt annan prisklass, exempelvis Koenigsegg.
– Indigo 3000 skulle jag kalla för en komfort-GT-vagn. Den går att köra fort med, men det är inte det vi säljer på.

Finns det intresse från kunder utomlands?
– Absolut. Vi har satsat lite på Spanien, vi har aktieägare med verksamhet – racingstall – i Spanien. Så vi har infrastruktur för att kunna hantera försäljning och service där.

Är efterfrågan på Indigo 3000 är större än ni kan tillverka?
– Ja, så är det. Vi har inriktat oss på att tillverka de första tio exemplaren i år. Och därefter kommer vi kunna erbjuda ett större urval av färger och inredningsdetaljer till de bilar vi tillverkar därefter. Och då siktar vi på att ha en produktionstakt på två tillverkade bilar i månaden.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

AB Volvo har lämnat in en stämning mot Scania till patent- och marknadsdomstolen.

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

Arkiv

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

1

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Han knäcker koden till bilens styrdon

Verkstäderna får allt oftare problem med att återmontera styrdon på nyare bilar. Vi bad en expert på området förklara varför och hur han bär sig åt för att lösa problemet.

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Han har reningstekniken som kan ge fordonstvättarna rent miljösamvete

”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”

Här är vinnarna på Motorgalan 2018

Bilder från Motorgalan

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Rejmes Halmstad är Årets Marknadsförare

Årets Produkt eller Tjänst togs hem av ProMeister Solutions

Se alla Företagens egna nyheter

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Nya drivaxlar till nyare Volvo-modeller

Maxtel Evapor Ledramp 23,5"

Dags för däck

Sänd till en kollega

0.204