23948sdkhjf

Toyota Mirai: Servicen sniffar efter läckor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att sköta en service på en vätgasbil innebär inga oljebyten. Däremot behöver man byta ett jonfilter och sniffa sig fram efter läckor.

Servicebehovet skiljer sig mellan bränslecellsbilar och konventionella bilar med förbränningsmotorer. Vi frågade Anton Nordvall, teknisk specialist på Toyota Sweden, vad man behöver tänka på vid service av vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Hur sköts servicen av era vätgasbilar?
– Den sköts av de återförsäljare som vi har certifierat internt för vätgasservice. De har genomgått ett utbildningsprogram, först nere på vårt europeiska huvudkontor i Bryssel och sedan har vi utbildat en grupp här lokalt.

Vad är det de har fått lära sig?
– Det handlar om generella riktlinjer för vätgas och vad det är för typ av kemiskt ämne, hur vätgas beter sig och de eventuella åtgärder man behöver vidta för att det ska vara så säkert som möjligt. I det stora hela är våra system otroligt säkra.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Vad är riskerna med vätgas?
– Jag skulle säga att det inte finns några större risker. Vätgasen i sig, som kemiskt ämne, har i och för sig ett ganska brett spektrum inom vilket det kan brinna. Det ligger mellan fyra och 75 procents blandning med luft som vätgas kan brinna. Bensin brinner bara inom ett mycket tightare spektrum. Sedan har vätgas en förmåga att stiga väldigt snabbt, det är det lättaste ämnet som finns i universum, så när det läcker samlas det gärna i den högsta punkten i lokalen.

– Vi har så god ventilation föreskrivet i våra arbetsmiljöregler i Sverige att vi uppfyller kraven för att arbeta med vätgasbilar, som det är i dag. I vissa länder har de fått bygga ut ventilationen för att vara på den säkra sidan.

Vad krävs för utrustning för att arbeta med vätgasbilar?
– För att göra en service på en Toyota Mirai behöver man bland annat en läckagedetektor. I servicen ingår att kontrollera tätheten i vätgasanslutningarna och det gör man med hjälp av en sniffer, eller gasdetektor. Det finns ett antal punkter på bilen där man ska genomföra den här mätningen.

Hur skiljer sig servicebehovet mellan en vätgasbil och en traditionell bil med förbränningsmotor?
– Nu har vi som brukligt på våra bilar serviceintervall om 1 500 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Däremot har man ingen olja som byts och det är en rätt stor kostnad annars. Annars är det kontroll av bromsar och att bilen är i gott skick. Servicen innehåller egentligen det som vi har på andra bilar, minus motorrelaterade saker.

– Jo, och så behöver man byta ett jonfilter var 6 000:e mil eller vart fjärde år. Filtret avjoniserar kylvätskan som går genom bränslecellsstacken. Vi har två kylsystem i bilen, ett som kyler de elektriska komponenterna och ett som kyler själva bränslecellsstacken. Där går kylvätskan genom hela stacken och passerar varenda plus- och minuspol som finns där. Så den får inte leda ström. Vi har en färdigblandad, superren kylvätska som är renare än destillerat vatten och jonfiltret avjoniserar kontinuerligt den här vätskan.

– Bränslecellsstacken är designad att hålla bilens livslängd, men de komponenter som tillhör vätgassystemet, tank och ledningar, har vi satt ett intervall på 20 år då de behöver bytas ut.

Tror du att bränslecellsbilar kommer att vara vanligare än batteribilar i framtiden?
– Jag tror definitivt att det kommer att vara större för, säg, bilar större än B-segmentet, alltså större än småbilar.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Skräddarsydda lackboxar ökar tempot

Utan utländsk arbetskraft skulle han få lägga ned

Volvo Cars på väg mot sin elektrifierade framtid

Volvo Cars har nu tagit ett viktigt steg mot uppfyllandet av sina elektrifieringsmål med lanseringen av uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinealternativ, som kommer att göras tillgängliga för hela modellprogrammet framöver.

Här är batteriet som kan revolutionera elbilen

Varning för trötta och slumrande bilförare

Så många som 17 procent av de svenska bilisterna har slumrat till bakom ratten. Detta enligt en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Circle K. Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning vid trötthet.

Svenska Öhlins ingår nu i bildandet av ett av världens största eftermarknadsföretag

Nyhetsbrev

DRF: Så vässar du lönsamheten i däckverkstaden

Slimma och optimera och satsa på teknik. Det tror Däckspecialisternas Riksförbunds ordförande Ulrik Jönsson är viktigt för däckverkstäderna för att behålla lönsamheten.

Arkiv

TEMA DÄCK&FÄLG: Bilmetro satsar på flyttbara däckställ

Försäkringsbolagen stödjer Kvalitetssäkrad Skadeverkstad

MRF vill ha gemensam certifiering av skadeverkstäder

Svensk Toyotahandel har tecknat ett ramavtal med KBV

Toyotas återförsäljarförening har ingått ett ramavtal för kvalitetsuppföljning av service- och skadeverkstäder med Kontrollerad Bilverkstad. Avtalet har fyra olika nivåer inom verkstadscoachning och egenkontroller skräddarsydda för märket.

Försäljningen av diesel steg under januari månad

Försäljningen av diesel och eldningsolja steg under årets första månad, medan försäljningen av bensin och E85 sjönk. Detta i jämförelse med januari månad 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Bantad teknik från KTH kan ge lyft för autonoma fordon

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter.

Antalet efterlysta personbilar minskar i Sverige

1

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

Se alla Företagens egna nyheter

Affärsägare, verkstäder och leverantörer samlade för FIXAT-evenemanget

Kardan till Chevrolet Captiva och Opel Antara

Ny drivknut till Toyota

Avgaskylare

Nyckelmärkning och -hantering

Ledlenser - ATEX produkter

Fabriksrenoverad original dieselspridare till Volvo

Ny drivaxel till Volvo och Ford

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Sänd till en kollega

0.114