23948sdkhjf

Toyota Mirai: Servicen sniffar efter läckor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att sköta en service på en vätgasbil innebär inga oljebyten. Däremot behöver man byta ett jonfilter och sniffa sig fram efter läckor.

Servicebehovet skiljer sig mellan bränslecellsbilar och konventionella bilar med förbränningsmotorer. Vi frågade Anton Nordvall, teknisk specialist på Toyota Sweden, vad man behöver tänka på vid service av vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Hur sköts servicen av era vätgasbilar?
– Den sköts av de återförsäljare som vi har certifierat internt för vätgasservice. De har genomgått ett utbildningsprogram, först nere på vårt europeiska huvudkontor i Bryssel och sedan har vi utbildat en grupp här lokalt.

Vad är det de har fått lära sig?
– Det handlar om generella riktlinjer för vätgas och vad det är för typ av kemiskt ämne, hur vätgas beter sig och de eventuella åtgärder man behöver vidta för att det ska vara så säkert som möjligt. I det stora hela är våra system otroligt säkra.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Vad är riskerna med vätgas?
– Jag skulle säga att det inte finns några större risker. Vätgasen i sig, som kemiskt ämne, har i och för sig ett ganska brett spektrum inom vilket det kan brinna. Det ligger mellan fyra och 75 procents blandning med luft som vätgas kan brinna. Bensin brinner bara inom ett mycket tightare spektrum. Sedan har vätgas en förmåga att stiga väldigt snabbt, det är det lättaste ämnet som finns i universum, så när det läcker samlas det gärna i den högsta punkten i lokalen.

– Vi har så god ventilation föreskrivet i våra arbetsmiljöregler i Sverige att vi uppfyller kraven för att arbeta med vätgasbilar, som det är i dag. I vissa länder har de fått bygga ut ventilationen för att vara på den säkra sidan.

Vad krävs för utrustning för att arbeta med vätgasbilar?
– För att göra en service på en Toyota Mirai behöver man bland annat en läckagedetektor. I servicen ingår att kontrollera tätheten i vätgasanslutningarna och det gör man med hjälp av en sniffer, eller gasdetektor. Det finns ett antal punkter på bilen där man ska genomföra den här mätningen.

Hur skiljer sig servicebehovet mellan en vätgasbil och en traditionell bil med förbränningsmotor?
– Nu har vi som brukligt på våra bilar serviceintervall om 1 500 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Däremot har man ingen olja som byts och det är en rätt stor kostnad annars. Annars är det kontroll av bromsar och att bilen är i gott skick. Servicen innehåller egentligen det som vi har på andra bilar, minus motorrelaterade saker.

– Jo, och så behöver man byta ett jonfilter var 6 000:e mil eller vart fjärde år. Filtret avjoniserar kylvätskan som går genom bränslecellsstacken. Vi har två kylsystem i bilen, ett som kyler de elektriska komponenterna och ett som kyler själva bränslecellsstacken. Där går kylvätskan genom hela stacken och passerar varenda plus- och minuspol som finns där. Så den får inte leda ström. Vi har en färdigblandad, superren kylvätska som är renare än destillerat vatten och jonfiltret avjoniserar kontinuerligt den här vätskan.

– Bränslecellsstacken är designad att hålla bilens livslängd, men de komponenter som tillhör vätgassystemet, tank och ledningar, har vi satt ett intervall på 20 år då de behöver bytas ut.

Tror du att bränslecellsbilar kommer att vara vanligare än batteribilar i framtiden?
– Jag tror definitivt att det kommer att vara större för, säg, bilar större än B-segmentet, alltså större än småbilar.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.207