23948sdkhjf

Toyota Mirai: Servicen sniffar efter läckor

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att sköta en service på en vätgasbil innebär inga oljebyten. Däremot behöver man byta ett jonfilter och sniffa sig fram efter läckor.

Servicebehovet skiljer sig mellan bränslecellsbilar och konventionella bilar med förbränningsmotorer. Vi frågade Anton Nordvall, teknisk specialist på Toyota Sweden, vad man behöver tänka på vid service av vätgasdrivna bränslecellsbilar.

Hur sköts servicen av era vätgasbilar?
– Den sköts av de återförsäljare som vi har certifierat internt för vätgasservice. De har genomgått ett utbildningsprogram, först nere på vårt europeiska huvudkontor i Bryssel och sedan har vi utbildat en grupp här lokalt.

Vad är det de har fått lära sig?
– Det handlar om generella riktlinjer för vätgas och vad det är för typ av kemiskt ämne, hur vätgas beter sig och de eventuella åtgärder man behöver vidta för att det ska vara så säkert som möjligt. I det stora hela är våra system otroligt säkra.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Vad är riskerna med vätgas?
– Jag skulle säga att det inte finns några större risker. Vätgasen i sig, som kemiskt ämne, har i och för sig ett ganska brett spektrum inom vilket det kan brinna. Det ligger mellan fyra och 75 procents blandning med luft som vätgas kan brinna. Bensin brinner bara inom ett mycket tightare spektrum. Sedan har vätgas en förmåga att stiga väldigt snabbt, det är det lättaste ämnet som finns i universum, så när det läcker samlas det gärna i den högsta punkten i lokalen.

– Vi har så god ventilation föreskrivet i våra arbetsmiljöregler i Sverige att vi uppfyller kraven för att arbeta med vätgasbilar, som det är i dag. I vissa länder har de fått bygga ut ventilationen för att vara på den säkra sidan.

Vad krävs för utrustning för att arbeta med vätgasbilar?
– För att göra en service på en Toyota Mirai behöver man bland annat en läckagedetektor. I servicen ingår att kontrollera tätheten i vätgasanslutningarna och det gör man med hjälp av en sniffer, eller gasdetektor. Det finns ett antal punkter på bilen där man ska genomföra den här mätningen.

Hur skiljer sig servicebehovet mellan en vätgasbil och en traditionell bil med förbränningsmotor?
– Nu har vi som brukligt på våra bilar serviceintervall om 1 500 mil eller ett år, vilket som inträffar först. Däremot har man ingen olja som byts och det är en rätt stor kostnad annars. Annars är det kontroll av bromsar och att bilen är i gott skick. Servicen innehåller egentligen det som vi har på andra bilar, minus motorrelaterade saker.

– Jo, och så behöver man byta ett jonfilter var 6 000:e mil eller vart fjärde år. Filtret avjoniserar kylvätskan som går genom bränslecellsstacken. Vi har två kylsystem i bilen, ett som kyler de elektriska komponenterna och ett som kyler själva bränslecellsstacken. Där går kylvätskan genom hela stacken och passerar varenda plus- och minuspol som finns där. Så den får inte leda ström. Vi har en färdigblandad, superren kylvätska som är renare än destillerat vatten och jonfiltret avjoniserar kontinuerligt den här vätskan.

– Bränslecellsstacken är designad att hålla bilens livslängd, men de komponenter som tillhör vätgassystemet, tank och ledningar, har vi satt ett intervall på 20 år då de behöver bytas ut.

Tror du att bränslecellsbilar kommer att vara vanligare än batteribilar i framtiden?
– Jag tror definitivt att det kommer att vara större för, säg, bilar större än B-segmentet, alltså större än småbilar.

Läs provkörning av Toyotas vätgasbil: Toyota Mirai

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.168