23948sdkhjf

Volvo Cars ska begränsa topphastigheten till 180 km/h i alla sina bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I egenskap av världsledare inom säkerhet skickar Volvo Cars en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter genom att begränsa topphastigheten i alla sina bilar till 180 kilometer i timmen från och med 2020, heter det i ett pressmeddelande från Volvo Cars.

Företagets Vision 2020, där ambitionen är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020, är en av de mest ambitiösa säkerhetsvisionerna i bilindustrin. Men insikten att enbart teknik inte kommer att vara tillräckligt för att nollvisionen ska kunna nås gör att Volvo Cars nu breddar visionens omfattning till att även inkludera ett fokus på förarens beteende.

Forskning utförd av Volvo Cars har identifierat tre kvarstående säkerhetsfrågor som utgör så kallade ”luckor” i ambitionen att ingen ska skadas allvarligt eller dödas i företagets bilar, och där körning i höga hastigheter har en mycket framträdande roll.

– Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

– Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är något universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv, fortsätter han.

Förutom att införa en begränsning av bilarnas topphastighet undersöker företaget även hur en kombination av smart hastighetsstyrning och geofencing automatiskt skulle kunna begränsa hastigheterna i närheten av skolor och sjukhus i framtiden.

– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär. säger Håkan Samuelsson. 

Problemet med körning i höga hastigheter är att bilens inbyggda säkerhetsteknik och smart utformade infrastruktur inte längre är tillräckligt för att undvika allvarliga skador och dödsfall om olyckan skulle vara framme. Det är därför som de flesta länder i västvärlden har hastighetsbegränsningar, men där fortkörning ändå är vanligt förekommande och en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i trafiken.

Miljoner människor får fortfarande fortkörningsböter varje år och trafikolycksdata från National Highway and Traffic Safety Administration visar att 25 procent av alla som dödades i trafiken i USA under 2017 berodde på fortkörning.

– Människor förstår helt enkelt inte hur farligt körning i höga hastigheter är. Vi förstår farorna med ormar, spindlar och höga höjder. Det kan man inte säga om förståelsen för riskerna med att köra i höga hastigheter, säger Jan Ivarsson, en av Volvo Cars ledande experter på säkerhet.

– Människor kör ofta för fort i vissa situationer i trafiken och är dåliga på att anpassa hastigheten efter trafiken och den egna förmågan som förare. Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt, fortsätter han.

Förutom fortkörning finns det två andra problemområden som utgör ”luckor på vägen mot noll”. Ett problem som är lika uppenbart (och som är lika svårt att få ett stopp på) är rattonykterhet. Att köra under påverkan av alkohol eller droger är olagligt i stora delar av världen, och ändå är det en av de största orsakerna till skador och dödsfall i trafiken.

Det andra problemområdet är distraktion. Förare som distraheras av sina mobiltelefoner eller som på annat sätt inte fokuserar på bilkörningen är en annan viktig orsak till att människor omkommer i trafiken. På många sätt är detta lika farligt som rattfyllerister.

Volvo Cars kommer att presentera idéer för att tackla problemområdena rattonykterhet och distraktion vid ett särskilt säkerhetsevenemang i Göteborg den 20 mars.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Arkiv

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Se alla Företagens egna nyheter

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Sänd till en kollega

0.094