23948sdkhjf

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rädslan för elchocker och termisk rusning är i många fall obefogad. Riskerna med elbilar är relativt små. Det menar i alla fall Lars Hoffman vid elbilstillverkaren Nevs.

I och med den starkt ökade mängden elektrifierade fordon som hittar ut i trafiken höjs röster om riskerna med elbilar. Farhågor kring allt från elsäkerhet och chock till termisk rusning och bränder med väteflouridutveckling som följd har ventilerats i debatten. Men Lars Hoffmann på elbilstillverkaren tycker att riskerna överdrivits väsentligt.

– Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp.

Lars Hoffmann är elingenjör i grunden och ansvarar för alla verkstäder och lab hos Nevs. Han har lång erfarenhet av elektronik och elsäkerhet från både näringsliv och den institutionella världen och på fritiden är han dessutom besiktningsman åt Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO. Där ser han till att amatörbyggda elfordon uppfyller elsäkerhetskraven. Lars vet alltså en hel del om elfordon. Och han slår gärna hål på seglivade myter.

– Det här med starkström genom kroppen, det kommer aldrig att hända och det finns många skäl till det. Hur el fungerar är så starkt inpräntat i folk och det beror på att vårt fasta elnät har en koppling till jord. Den kopplingen finns inte i en elbil, säger Lars och tillägger att den enda gången det sker är när bilen står på laddning.

– Men då skulle vi vara lika rädda för att ha kupévärmare. De installationerna är nog betydligt sämre utförda än vad ett inbyggt laddsystem är.

Även när det gäller risken för termisk rusning i ett batteripaket tycker Lars att man behöver nyansera sig och ta reda på vilka riskerna egentligen är.

– Det är ett extremfall. Det som krävs för att få igång en termisk rusning är egentligen tre saker: Dels att cellerna är relativt högt laddade, hur högt beror på vilken kemi det är men du bör ha en laddning på över 50 procent för att det ska hända någonting. Sedan har det att göra med vilken temperatur omgivningen har, om det är varmt eller kallt. Och så har det att göra med vad de utsätts för och det lättaste sättet att få dem att gå i termisk rusning, det är att antingen ha en mekanisk penetrering, alternativt en brand.

Detta är risker som Nevs har tagit med i beräkningen när de har konstruerat sin elbil, en bil som trots att den baseras på gamla Saab 9-3 är ny till 60 procent enligt Lars.

– Vi är väldigt hårt styrda av de kinesiska lagkraven, som jag skulle säga är betydligt hårdare än de som finns i västvärlden.

Lars menar att medan man hos Förenta Nationerna skapade sitt regelverk genom att jämka samman en rad olika viljor i en kommitté, en kommitté som Lars för övrigt satt med i, så har kineserna ett mer direkt sätt att besluta om dessa lagkrav.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

– Och det gör de kinesiska reglerna mycket tuffare. Det är en mängd olika prov som ska göras, bland annat att man ska klara en polbrand i 130 sekunder och man ska klara av att vara en meter under vatten i två timmar, utan att få någon vattengenomträngning.

Kanske ställs de tuffaste kraven ändå på krocksäkerheten. Från början hade man kravet att batteripaketet skulle tåla att en påle trycktes in med 20 tons hydraulkraft på två ställen utan att någon termisk rusning fick uppstå.

– Vi klarade det, men nu har de sänkt det kravet till 10 ton. Men det är inte dåligt, det heller. Vi har gjort också tester där vi krockat bilen från fyra håll och vi har inte haft något event på vår krockbana. Så det går att göra bilar väldigt, väldigt säkra.

Men även i det fall att en termisk rusning skulle uppstå, till exempel om batteripaketet skulle utsättas för en anlagd brand, tycker Lars inte att man ska oroa sig i onödan.

– Får det brinna tillräckligt länge startar ju den här termiska rusningen och det är klart, det blir ju rökutveckling. Det blir det vid en vanlig bilbrand också, vi har en hiskelig massa olika material i bilarna i dag. Så om du tar en bil generellt så är röken inte snäll, säger Lars och menar att det inte nödvändigtvis behöver vara någon större skillnad i brandgaserna mellan en vanlig bil och en elbil.

– Jag har gjort tester på batterier som har brunnit och tittat på vad det blir för restvärden, och jag hade under branden faktiskt inte någon vätefluorid i brandgaserna. Och de resultaten är offentliga, de ligger på nätet, avslutar Lars.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Motormagasinet söker reporter

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Ny generation av Suzuki Jimny

Nyhetsbrev

Praktisk Bilverkstad på Konsumentvägledardagarna

Arkiv

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

BMW tvingas till fler återkallelser

Dieselmotorer som fattar eld, bilar som kan få problem med krockkudden i ratten och bilar där strömförsörjningen slås ut. BMW har tvingats till flera omfattande återkallelser av bilar både i år och ifjol.

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Kraftig ökning av laddbara fordon

Nu har Nordens första Alpine Centre öppnat

​FIA-studie oroas över tillgång till fordonsdatan

Ges fordonstillverkarna rätt att kontrollera och bestämma över – begränsa – tillgången till den fordonsgenererade datan, skulle det innebära ekonomiskt bortfall och merkostnader för märkesoberoende verkstäder respektive för konsument på uppemot 65 miljarder Euro (ca 700 miljarder kronor) 2030.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Trycket på fria verkstäder ökar igen

För första gången på många år har Cecra, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, återaktiverat arbetet i gruppen för fria verkstäder. Bo Ericsson, vd för SFVF, sitter med i Cecra och har lämnat den här rapporten från senaste mötet.

Rekordtapp för biodrivmedel

SFVF varnar för piratkopierade bildelar

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar verkstäder och bilägare för att montera in bildelar om ursprunget av delen är okänd!

Lagligt begränsa fordonstvättarnas vattenanvändning vid vattenbrist

En kommun har möjlighet att begränsa företags vattenanvändning om vattenbristen blir tillräckligt allvarlig. Grundvattenreserverna i Sverige är just nu lägre än kanske någonsin i modern tid.

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Viktiga branschfrågor i fokus på Inspirationsdagen i Göteborg

Hur ska verkstäderna klara framtiden med ökade kundkrav, ökad granskning från myndigheter, nya teknik med Artificiell Intelligens, brist på personal? Det var några av frågorna som togs upp på Inspirationsdagen 100% Verkstad i Göteborg.

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Koppla greppet med Kamasa

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafikanter!

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybridbilar

Produktnyhet från Purflux!

Så säkerställer vi hög leverans-kapacitet

Bromsservice - för säkerhets skull

Kraft och IT försörjning för framtidens verkstad

ACM 2400 Hfc/Hfo

Sänd till en kollega

0.127