23948sdkhjf

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rädslan för elchocker och termisk rusning är i många fall obefogad. Riskerna med elbilar är relativt små. Det menar i alla fall Lars Hoffman vid elbilstillverkaren Nevs.

I och med den starkt ökade mängden elektrifierade fordon som hittar ut i trafiken höjs röster om riskerna med elbilar. Farhågor kring allt från elsäkerhet och chock till termisk rusning och bränder med väteflouridutveckling som följd har ventilerats i debatten. Men Lars Hoffmann på elbilstillverkaren tycker att riskerna överdrivits väsentligt.

– Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp.

Lars Hoffmann är elingenjör i grunden och ansvarar för alla verkstäder och lab hos Nevs. Han har lång erfarenhet av elektronik och elsäkerhet från både näringsliv och den institutionella världen och på fritiden är han dessutom besiktningsman åt Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO. Där ser han till att amatörbyggda elfordon uppfyller elsäkerhetskraven. Lars vet alltså en hel del om elfordon. Och han slår gärna hål på seglivade myter.

– Det här med starkström genom kroppen, det kommer aldrig att hända och det finns många skäl till det. Hur el fungerar är så starkt inpräntat i folk och det beror på att vårt fasta elnät har en koppling till jord. Den kopplingen finns inte i en elbil, säger Lars och tillägger att den enda gången det sker är när bilen står på laddning.

– Men då skulle vi vara lika rädda för att ha kupévärmare. De installationerna är nog betydligt sämre utförda än vad ett inbyggt laddsystem är.

Även när det gäller risken för termisk rusning i ett batteripaket tycker Lars att man behöver nyansera sig och ta reda på vilka riskerna egentligen är.

– Det är ett extremfall. Det som krävs för att få igång en termisk rusning är egentligen tre saker: Dels att cellerna är relativt högt laddade, hur högt beror på vilken kemi det är men du bör ha en laddning på över 50 procent för att det ska hända någonting. Sedan har det att göra med vilken temperatur omgivningen har, om det är varmt eller kallt. Och så har det att göra med vad de utsätts för och det lättaste sättet att få dem att gå i termisk rusning, det är att antingen ha en mekanisk penetrering, alternativt en brand.

Detta är risker som Nevs har tagit med i beräkningen när de har konstruerat sin elbil, en bil som trots att den baseras på gamla Saab 9-3 är ny till 60 procent enligt Lars.

– Vi är väldigt hårt styrda av de kinesiska lagkraven, som jag skulle säga är betydligt hårdare än de som finns i västvärlden.

Lars menar att medan man hos Förenta Nationerna skapade sitt regelverk genom att jämka samman en rad olika viljor i en kommitté, en kommitté som Lars för övrigt satt med i, så har kineserna ett mer direkt sätt att besluta om dessa lagkrav.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

– Och det gör de kinesiska reglerna mycket tuffare. Det är en mängd olika prov som ska göras, bland annat att man ska klara en polbrand i 130 sekunder och man ska klara av att vara en meter under vatten i två timmar, utan att få någon vattengenomträngning.

Kanske ställs de tuffaste kraven ändå på krocksäkerheten. Från början hade man kravet att batteripaketet skulle tåla att en påle trycktes in med 20 tons hydraulkraft på två ställen utan att någon termisk rusning fick uppstå.

– Vi klarade det, men nu har de sänkt det kravet till 10 ton. Men det är inte dåligt, det heller. Vi har gjort också tester där vi krockat bilen från fyra håll och vi har inte haft något event på vår krockbana. Så det går att göra bilar väldigt, väldigt säkra.

Men även i det fall att en termisk rusning skulle uppstå, till exempel om batteripaketet skulle utsättas för en anlagd brand, tycker Lars inte att man ska oroa sig i onödan.

– Får det brinna tillräckligt länge startar ju den här termiska rusningen och det är klart, det blir ju rökutveckling. Det blir det vid en vanlig bilbrand också, vi har en hiskelig massa olika material i bilarna i dag. Så om du tar en bil generellt så är röken inte snäll, säger Lars och menar att det inte nödvändigtvis behöver vara någon större skillnad i brandgaserna mellan en vanlig bil och en elbil.

– Jag har gjort tester på batterier som har brunnit och tittat på vad det blir för restvärden, och jag hade under branden faktiskt inte någon vätefluorid i brandgaserna. Och de resultaten är offentliga, de ligger på nätet, avslutar Lars.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

Sänd till en kollega

0.109