23948sdkhjf

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rädslan för elchocker och termisk rusning är i många fall obefogad. Riskerna med elbilar är relativt små. Det menar i alla fall Lars Hoffman vid elbilstillverkaren Nevs.

I och med den starkt ökade mängden elektrifierade fordon som hittar ut i trafiken höjs röster om riskerna med elbilar. Farhågor kring allt från elsäkerhet och chock till termisk rusning och bränder med väteflouridutveckling som följd har ventilerats i debatten. Men Lars Hoffmann på elbilstillverkaren tycker att riskerna överdrivits väsentligt.

– Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp.

Lars Hoffmann är elingenjör i grunden och ansvarar för alla verkstäder och lab hos Nevs. Han har lång erfarenhet av elektronik och elsäkerhet från både näringsliv och den institutionella världen och på fritiden är han dessutom besiktningsman åt Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO. Där ser han till att amatörbyggda elfordon uppfyller elsäkerhetskraven. Lars vet alltså en hel del om elfordon. Och han slår gärna hål på seglivade myter.

– Det här med starkström genom kroppen, det kommer aldrig att hända och det finns många skäl till det. Hur el fungerar är så starkt inpräntat i folk och det beror på att vårt fasta elnät har en koppling till jord. Den kopplingen finns inte i en elbil, säger Lars och tillägger att den enda gången det sker är när bilen står på laddning.

– Men då skulle vi vara lika rädda för att ha kupévärmare. De installationerna är nog betydligt sämre utförda än vad ett inbyggt laddsystem är.

Även när det gäller risken för termisk rusning i ett batteripaket tycker Lars att man behöver nyansera sig och ta reda på vilka riskerna egentligen är.

– Det är ett extremfall. Det som krävs för att få igång en termisk rusning är egentligen tre saker: Dels att cellerna är relativt högt laddade, hur högt beror på vilken kemi det är men du bör ha en laddning på över 50 procent för att det ska hända någonting. Sedan har det att göra med vilken temperatur omgivningen har, om det är varmt eller kallt. Och så har det att göra med vad de utsätts för och det lättaste sättet att få dem att gå i termisk rusning, det är att antingen ha en mekanisk penetrering, alternativt en brand.

Detta är risker som Nevs har tagit med i beräkningen när de har konstruerat sin elbil, en bil som trots att den baseras på gamla Saab 9-3 är ny till 60 procent enligt Lars.

– Vi är väldigt hårt styrda av de kinesiska lagkraven, som jag skulle säga är betydligt hårdare än de som finns i västvärlden.

Lars menar att medan man hos Förenta Nationerna skapade sitt regelverk genom att jämka samman en rad olika viljor i en kommitté, en kommitté som Lars för övrigt satt med i, så har kineserna ett mer direkt sätt att besluta om dessa lagkrav.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

– Och det gör de kinesiska reglerna mycket tuffare. Det är en mängd olika prov som ska göras, bland annat att man ska klara en polbrand i 130 sekunder och man ska klara av att vara en meter under vatten i två timmar, utan att få någon vattengenomträngning.

Kanske ställs de tuffaste kraven ändå på krocksäkerheten. Från början hade man kravet att batteripaketet skulle tåla att en påle trycktes in med 20 tons hydraulkraft på två ställen utan att någon termisk rusning fick uppstå.

– Vi klarade det, men nu har de sänkt det kravet till 10 ton. Men det är inte dåligt, det heller. Vi har gjort också tester där vi krockat bilen från fyra håll och vi har inte haft något event på vår krockbana. Så det går att göra bilar väldigt, väldigt säkra.

Men även i det fall att en termisk rusning skulle uppstå, till exempel om batteripaketet skulle utsättas för en anlagd brand, tycker Lars inte att man ska oroa sig i onödan.

– Får det brinna tillräckligt länge startar ju den här termiska rusningen och det är klart, det blir ju rökutveckling. Det blir det vid en vanlig bilbrand också, vi har en hiskelig massa olika material i bilarna i dag. Så om du tar en bil generellt så är röken inte snäll, säger Lars och menar att det inte nödvändigtvis behöver vara någon större skillnad i brandgaserna mellan en vanlig bil och en elbil.

– Jag har gjort tester på batterier som har brunnit och tittat på vad det blir för restvärden, och jag hade under branden faktiskt inte någon vätefluorid i brandgaserna. Och de resultaten är offentliga, de ligger på nätet, avslutar Lars.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobil...

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Sänd till en kollega

0.112