23948sdkhjf

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Rädslan för elchocker och termisk rusning är i många fall obefogad. Riskerna med elbilar är relativt små. Det menar i alla fall Lars Hoffman vid elbilstillverkaren Nevs.

I och med den starkt ökade mängden elektrifierade fordon som hittar ut i trafiken höjs röster om riskerna med elbilar. Farhågor kring allt från elsäkerhet och chock till termisk rusning och bränder med väteflouridutveckling som följd har ventilerats i debatten. Men Lars Hoffmann på elbilstillverkaren tycker att riskerna överdrivits väsentligt.

– Man kan aldrig vara hundraprocentig, men riskerna är väldigt överdrivna. Jag upplever det ibland som om det finns folk som på något sätt vill skada, för att man vill inte se den här utvecklingen. Då blir det en massa falska sanningar som kommer i omlopp.

Lars Hoffmann är elingenjör i grunden och ansvarar för alla verkstäder och lab hos Nevs. Han har lång erfarenhet av elektronik och elsäkerhet från både näringsliv och den institutionella världen och på fritiden är han dessutom besiktningsman åt Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, SFRO. Där ser han till att amatörbyggda elfordon uppfyller elsäkerhetskraven. Lars vet alltså en hel del om elfordon. Och han slår gärna hål på seglivade myter.

– Det här med starkström genom kroppen, det kommer aldrig att hända och det finns många skäl till det. Hur el fungerar är så starkt inpräntat i folk och det beror på att vårt fasta elnät har en koppling till jord. Den kopplingen finns inte i en elbil, säger Lars och tillägger att den enda gången det sker är när bilen står på laddning.

– Men då skulle vi vara lika rädda för att ha kupévärmare. De installationerna är nog betydligt sämre utförda än vad ett inbyggt laddsystem är.

Även när det gäller risken för termisk rusning i ett batteripaket tycker Lars att man behöver nyansera sig och ta reda på vilka riskerna egentligen är.

– Det är ett extremfall. Det som krävs för att få igång en termisk rusning är egentligen tre saker: Dels att cellerna är relativt högt laddade, hur högt beror på vilken kemi det är men du bör ha en laddning på över 50 procent för att det ska hända någonting. Sedan har det att göra med vilken temperatur omgivningen har, om det är varmt eller kallt. Och så har det att göra med vad de utsätts för och det lättaste sättet att få dem att gå i termisk rusning, det är att antingen ha en mekanisk penetrering, alternativt en brand.

Detta är risker som Nevs har tagit med i beräkningen när de har konstruerat sin elbil, en bil som trots att den baseras på gamla Saab 9-3 är ny till 60 procent enligt Lars.

– Vi är väldigt hårt styrda av de kinesiska lagkraven, som jag skulle säga är betydligt hårdare än de som finns i västvärlden.

Lars menar att medan man hos Förenta Nationerna skapade sitt regelverk genom att jämka samman en rad olika viljor i en kommitté, en kommitté som Lars för övrigt satt med i, så har kineserna ett mer direkt sätt att besluta om dessa lagkrav.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

– Och det gör de kinesiska reglerna mycket tuffare. Det är en mängd olika prov som ska göras, bland annat att man ska klara en polbrand i 130 sekunder och man ska klara av att vara en meter under vatten i två timmar, utan att få någon vattengenomträngning.

Kanske ställs de tuffaste kraven ändå på krocksäkerheten. Från början hade man kravet att batteripaketet skulle tåla att en påle trycktes in med 20 tons hydraulkraft på två ställen utan att någon termisk rusning fick uppstå.

– Vi klarade det, men nu har de sänkt det kravet till 10 ton. Men det är inte dåligt, det heller. Vi har gjort också tester där vi krockat bilen från fyra håll och vi har inte haft något event på vår krockbana. Så det går att göra bilar väldigt, väldigt säkra.

Men även i det fall att en termisk rusning skulle uppstå, till exempel om batteripaketet skulle utsättas för en anlagd brand, tycker Lars inte att man ska oroa sig i onödan.

– Får det brinna tillräckligt länge startar ju den här termiska rusningen och det är klart, det blir ju rökutveckling. Det blir det vid en vanlig bilbrand också, vi har en hiskelig massa olika material i bilarna i dag. Så om du tar en bil generellt så är röken inte snäll, säger Lars och menar att det inte nödvändigtvis behöver vara någon större skillnad i brandgaserna mellan en vanlig bil och en elbil.

– Jag har gjort tester på batterier som har brunnit och tittat på vad det blir för restvärden, och jag hade under branden faktiskt inte någon vätefluorid i brandgaserna. Och de resultaten är offentliga, de ligger på nätet, avslutar Lars.

Läs mer: Han lär ut om riskerna med brinnande elbilar

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bilsalongen i Genève ställs in (uppdaterad)

Den internationella bilsalongen i Genève ställs in på grund av coronaviruset.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Tillgänglighet och flexibilitet för kunden

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Smartare marknadsföring för branschen

Goodyear in i elbilsracing

Superbilen som skrivs ut i 3D-printern

Färre karensdagar men höga husbilsskatten kvar

Nyhetsbrev

Bombay-polisen har tröttnat på tut

Arkiv
Plus

Tema Lönsam Verkstad: Rätt lackleverantör dubblade omsättningen

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Maxa tilläggsförsäljningen med video

Geely: hela bilaffären ska kunna ske online

Kinesiska Geely har lanserat en onlinebaserad plattform som ger kunderna möjlighet att köpa bil och få den levererad hem. Delvis är det en följd av coronaviruset som nästan slagit ut halltrafiken i Kina.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Ökad bokningsgrad med digital servicebokning

Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Framgångsreceptet för Årets Bilsäljare är tillgänglighet. Inte ens på semestern kan han hålla sig från att sälja bilar från solstolen.

Branschöverskridande samarbete om elsäkerhet

Säkerhet vid arbete på elfordon är en brännhet fråga. Nu har branschens stora organisationer enats om att samarbeta för att ta fram en branschstandard.

Partikelfilter och katalysatorer stöldligornas nya byte

Plus

Polestar gör bilmattor av gamla fisknät

Volvo Car Groups elektrifierade prestandatillverkare Polestar satsar på fiffigt återvunna material för kommande produktionsmodeller.

Björkman Bil köper Samuel Karlsson Bil

Ökat bilfiffel rapporteras till myndigheterna

Bilmarknadsplatsen Wayke har märkt en explosionsartad ökning av bedrägeriförsöken på sajten. Därför har man mer än fördubblat rapporteringen till berörda myndigheter.

Ledare #8: Mönsterelever och problembarn

SFVF efterlyser friare försäkringsregler

VW ID 3 kan försenas av mjukvaruproblem

Ansiktslyft för Anderstorp

Det händer saker på den gamla F1-banan på torvmossen utanför Anderstorp. Inför årets DTM-race 12-14 juni kommer man att renovera både högt och lågt.

Sätt fingeravtryck på din nya Porsche

Porsche erbjuder kunden att göra sin nya 911 verkligt unik. Sportbilsbjässen har tagit fram teknik för att spruta bilder på bildelar, till att börja med den nyblivne ägarens fingeravtryck.

AkzoNobel levererar bättringsfärg till BMW

Continental startar podcast

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Se alla Företagens egna nyheter

Purflux OE till Mercedes C63 AMG

Säkerhetsklassat nyckelskåp i litet format

5 typer av biokompatibla smörjmedel - Nytt blogginlägg

Hyundai Kona EV dragkrok för cyklar

Varningsljusramper med automatisk dimfunktion!

INFOFLEX FORDON - Integration Crediflow

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Sänd till en kollega

0.094