23948sdkhjf

Verkstäder missar viktig information när Volvo ändrat bytesintervall

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

I vintras avslöjades en konstruktionsbrist hos Volvos dieselmotor som kan orsaka motorhaveri. Volvo tonade ned problemen och ansåg att inga ändrade serviceinstruktioner behövdes. Och påstår nu att man redan 2011 införde tätare bytesintervall. En information som inte når ut till de fria verkstäderna.

I februari varnade Motormännen allmänheten om en konstruktionsbrist hos Volvos femcylindriga dieselmotorfamilj, som tillverkats mellan 2001 och 2017, som kan orsaka brusten kamrem.

Det är plastskyddet för kamremmen som är så klent utformat att det inte skyddar remmen ordentligt. Om multiremmen, som driver bland annat generatorn och styrservopumpen, går av trasslar den ofta in sig i kamremmen, vilken då går av eller lossnar.

Dessutom har det visat sig att multiremmarna till de aktuella motorerna ibland tenderar att vara av bristfällig kvalitet, och exempelvis torkar och spricker efter i värsta fall bara några tusen mil.

Läs mer: SFVF: "Volvo borde informera brett"

Efter Motormännens pressmeddelande om kamremsproblemen i vintras gick Volvo Cars ut med ett svar:

Vid vår dialog med Volvo Cars kvalitetsavdelning framkommer dock inte att det funnits ett generellt problem med denna motor eller att just kamremmen skulle ha ett undermåligt skydd”, skrev Volvo Cars presschef i Sverige Annika Bjerstaf bland annat i svaret.

Slutsatsen från Volvo Cars löd sedan så här:

Vi kan konstatera att det har funnits ett fåtal fall med den problematik ni relaterar till som ska ställas i förhållande till den mycket stora population av bilar det handlar om. Inga ändringar i serviceintervall eller konstruktion har därför ansetts nödvändiga”, skrev Annika Bjerstaf.

Men nu hävdar Volvo Cars plötsligt att man redan 2011 införde tätare bytesintervall för multiremmen på Volvos D5-motor med motorkod D5244xx – byte vid 9000 i stället för tidigare 18000 mil.

Varför berättade inte Volvo Cars detta för oss redan i februari, när vi i tidningen tog upp just problemet med dålig multirem och bristande skydd av kamremmen hos D5-motorn?

I februari varnade alltså Motormännen för bristande skydd av kamremmen på D5-motorn. Strax därpå förnekade Volvo Cars detta, med tillägget att inga förändringar i serviceinstruktionerna för D5-motorn var motiverade. Nu, tre månader senare, säger alltså Volvo Cars att man ändrat i serviceinstruktionerna just på den punkt som Motormännen varnade för.

Läs mer: SFVF: "Volvo borde informera brett"

D5244xx – inte enda motorn med remproblem
Dieselmotorn med modellnamnet D5 och motorkoden D5244xx är inte den enda motorn som har problem med bristande skydd av kamrem och multirem av bristande kvalitet.

Inför modellår 2011 introducerade Volvo Cars en downsizad variant av den populära 2,4 liter stora D5-motorn; en krympt D5:a på två liter och som byggdes i flera olika effektutföranden innan tillverkningen upphörde.

Den krympta dieselfemman hette D3 eller D4 beroende på modellår och bilmodell och användes i samtliga Volvos modeller mellan 2011 och 2017. Men för denna mycket vanliga och populära motor rekommenderar alltså Volvo än så länge inte något förtätat bytesintervall för multiremmen – trots att även denna motor är drabbad.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Nyhetsbrev

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Arkiv

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.096