23948sdkhjf

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Mörka moln tornar upp sig på världsmarknaden. Tullkrig och brexit kommer att påverka ekonomin även hos de svenska verkstäderna.

Kina är med bred marginal världens största bilmarknad, mer än dubbelt så stor som tvåan USA. De senaste åren har den kinesiska marknaden varit en kassako, en till synes omättlig jätte som slukat allt man serverat. Men sötebrödsdagarna är över. Bilförsäljningen har rasat 13 månader i rad.

Läs också: Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Anledningarna är flera, bland annat en allmän avmattning av den kinesiska ekonomin och, förstås, det pågående handelskriget mot USA där kombattanterna kastar nya tullsatser på varandra.

Till Ekot säger fordonsanalytikern Martin Cardell på Ernst & Young att det kan slå hårt mot Sverige och då inte minst det industrikluster som är samlat kring Volvo Cars i Västsverige. Färre sålda bilar i Kina betyder färre arbetstillfällen i svensk verkstadsindustri.

Det är inte det enda mörka moln som tornar upp sig på den tills alldeles nyligen ganska ljusa himlen. I Storbritannien hänger Brexit som en våt filt över bilindustrin och så sent som i dagarna kring månadsskiftet meddelade Toyota att man tänker hålla sina brittiska fabriker stängda dagen efter utträdet den 31 oktober. Honda har redan tidigare sagt att man kommer att överge öriket, oavsett vad som händer med Brexit, och Nissan bromsar sina investeringar. Alla har de enorma produktionsanläggningar där som matar Europa med bilar.

Allt det här sker samtidigt som vi står inför ett av de mest omvälvande teknikskiften som bilismen upplevt: elektrifieringen. Vare sig du vill det eller inte kommer morgondagens bilar att drivas av batterier snarare än bensin och det beror i hög grad på just Kina. Även i recession är bilmarknaden så stor att vad de väljer att satsa på påverkar resten av världen. Och i Kina har man sagt att man ska förbjuda bensin- och dieseldrivna bilar så fort man kommit på hur det ska gå till.

Men det betyder också att biltillverkarna står inför enorma utvecklingsutmaningar och de investeringar som lär krävas i nya plattformar och elektrifierade drivlinor kommer att tömma kassakistorna. Fler biltillverkare kommer att slå sig samman. Några kommer att gå under.

Och där står vi, den svenska eftermarknaden, och bekymrar oss om hur vi ska få tag på rätt kompetens till verkstaden. Om det nuvarande världsklimatet håller i sig lär vi snart få mycket mer att tänka på. En avmattad världsekonomi leder till att vi alla kommer att hålla hårdare i plånboken och det stundande teknikskiftet kommer inte bara betyda att oljebyten blir ett minne blott på verkstaden. Det kommer också att föra med sig helt nya kompetenskrav på hur man hanterar allt från högspänningselektronik till avancerad mjukvara. Det enda som kommer vara som vanligt är att bakbromsarna rostar, mer så i framtiden när elmotorn gör det mesta av bromsandet. Så fundera över ditt rekryteringsbehov för morgondagen, men behåll svarven i verkstaden.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.13