23948sdkhjf

Utbildningskrav för däckmontörer – lockar eller skrämmer?

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Däckbranschen är både säsongsbetonad men också i behov av nytt folk. Men det finns svårigheter att hitta rätt kompetens. Är ett utbildningskrav vara rätt väg att gå?

Däck har blivit allt viktigare. För 20 år sedan var en uppsättning vinterdäck på 17 tum något man fick specialbeställa till vissa sportiga lyxbilar. I dag är de standard på en Kia Ceed. 22-tumsfälgar tillhör vanligheterna och däckdimensioner på 325/35 ZR22 kan sitta på en familjesuv.

Läs också: Nya gymnasiekurser på förslag

Eftersom däck är trycksatta behållare borde rimligen Arbetsmiljöverkets föreskrifter om trycksatta behållare gälla även de som hanterar däck på daglig bas. Men det gör de inte. Vem som helst får arbeta med däck och det finns inga garantier eller kontrollinstanser för att den som har hanterat däcket har tillbörlig kompetens. Om däcket trillar av bilen, vems blir ansvaret då?

När det kommer till utbildning tar däckbranschen sitt eget ansvar. Ett truckdäck kan hålla upp till elva kilos tryck, det är enormt mycket. En däckexplosion kan då bli förödande. Det kan bli både bestående men, och i värsta fall en dödsolycka.

Detta är en högaktuell fråga, säger Bo Ericsson, på Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF. Kunden måste kunna ställa krav på kompetens. Detta bottnar sig egentligen i konsumenttjänstlagen, paragraf fyra* och då behövs rätt utbildning och rätt utrustning. Hade däckmontören behövt vara certifierad hade man även kunnat lösa mycket av problematiken kring de svarta verkstäderna.

Och de oseriösa aktörerna är många. Framför allt dyker de upp runt sommar- och vinterdäcksbytet och håller till på parkeringsplatser vid stormarknader och liknande. Inte nog med att det är personal som arbetar olagligt riskerar konsumenten också att luras att betala för däck som de egentligen inte behöver eller inte är trafiksäkra. Här skulle en certifiering göra det lättare för kunden att veta vem som har behörighet och kunskap.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

Branschen i helhet kännetecknas av en svårighet att rekrytera folk, men med rätt förutsättningar kanske en certifiering kan bli statushöjande och på så vis locka intressenter. Att vara en certifierad däckmontör är både bra för montörens egen skull och för kvaliteten på arbetet.

Vi måste vara rädda om de människor som har valt att arbeta med däck. Det är för deras skull som en certifiering skulle kunna vara rätt väg att gå, säger Mikael Olsson, regionsansvarig på Apollo Vredestein.

För att vara helt tydlig finns det faktiskt en inriktning på gymnasieskolans fordons- och transportprogram som heter hjulutrustningsteknik. Kurserna står att finna under programfördjupning och omfattar totalt 300 poäng fördelat på tre kurser om 100 poäng vardera. Dock måste eleven själv välja om hen vill fördjupa sig i kursen eller välja en annan inriktning. Detta är alltså ingen obligatorisk utbildning på fordonsprogrammet.

Enligt Däckspecialisternas riksförbund (DRF) har lärarna på fordonsprogrammet sannolikt inte en fullständig kunskap i ämnet hjulutrustningsteknik och DRF kan därför hjälpa till att ta fram kontaktverkstäder på orten. På verkstäderna finns anställda som blir skolans kontaktpersoner. Kontaktpersonerna fungerar som ett kunskapsstöd åt gymnasieskolans lärare. De tar också hand om eleverna på verkstaden under praktikperioderna.

De stora däckkedjorna har egna program för att kunna introducera nya medarbetare till däckmontörsyrket. Hos mindre verkstäder får man kanske börja som en lärling fast det inte är uttalat så. Man börjar med enklare saker som tvätt och märkning och jobbar sig uppåt.

*Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Hen skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.14