23948sdkhjf

Tema Belysning/Bilel: Uppsala Generatorservice säkrar strömmen

De är räddningen när generatorn eller startmotorn lägger av i veteranbilen eller skördetröskan. Uppsala Generatorservice är ett av allt färre företag som reparerar aggregat och inte bara byter ut dem. Och det går bra för dem.

Det här reportaget höll nästan inte på att bli av. I alla fall inte inom den tidsram vi tänkt på Motormagasinet. Och det beror inte på att Uppsala Generatorservice var tjuriga på något vis – men de dränktes helt enkelt i en massa jobb.

En skön sits för Roger Elovsson, hans fru Sussi och medarbetare Håkan Carlsson eftersom de knappast sitter sysslolösa – tvärtom.

– Nej, som nu i fredags när du skulle komma. Då ramlade det in ett par skördetröskor och jänkebilsägare inför American Car Clubs årliga utställning – och jag sponsrar ju dem, klart jag måste ställa upp.

Nämnda USA-bilsträff hålls i Slottsparken i Uppsala med efterkommande cruising. En taskig generator är förstås katastrof i ett sådant fall, eller en startmotor som liksom inte startar.

Rogers företag är synnerligen etablerat med startår 1968, grundat av Rogers pappa Roine Elovsson som dessvärre gick bort för en del år sedan. Sedan starten har man huserat i industriområdet Boländerna, först på Bergsbrunnagatan, därefter på Danmarksgatan och sedan ett år ute vid Börje Tull på Edsbrogatan, strax intill 55:an, i nya fina lokaler.

– Vi har faktiskt fått ett uppsving här ute, säger Roger Elovsson. Det är lättare att hitta hit och köra till och hyran är bättre.

En stor fördel eftersom merparten av kunderna själva kör in med sina problematiska generatorer och/eller startmotorer.

– Men det kan även vara bogpropellrar till fritidsbåtar eller boggielyftar, det varierar.

Som exempel på variation är att Roger vid vårt besök har en generator inne till en Jaguar E-Type 1962 och startmotorn till en Mercedes av 1932 års modell. Plus en generator till en skördetröska.

Vilket för oss till kärnan i företagets verksamhet:

– Ja vi är ett av få företag som fortfarande reparerar aggregaten, säger Roger. Det är färre och färre företag som gör det och det gäller hela landet.

– Jag tror det är en generationsgrej. Det här lärs inte ut längre. De som går fordonsteknisk lär sig i och för sig modern bilelektronik men det finns egentligen ingen utbildning för att reparera saker.

Roger och hans företag är ett levande exempel. Han är inskolad av sin far Roine och idag är upptagningsområdet för kunderna allt större.

– Det räcker inte med en radie om drygt tio mil, säger han. I vissa fall kommer kunderna från hela landet. Vi hade en från Öland i dag.

En snabb blick på kartan ger ett stort antal företag inom åkeri, lantbruk och privatpersoner. Vi pratar om Mälardalen och hela Uppland. Och det säger sig självt att en skördetröska som står still är en smärre katastrof i skördetider och en lastbil som inte kan brukas är samma sak. Tvärtom vad man kanske tror är det relativt nya lastbilar som behöver hjälp med generatorerna, eftersom de går dygnet runt och brukar så mycket el.

– Startmotorn slits ju knappt alls, säger Roger. De startas inte många gånger per dygn.

– Och så har vi försvarsmakten, inflikar Håkan Carlsson, anställd i firman sedan drygt 25 år och som sköter mycket av driften men inte själva reparationerna. Försvaret och kommunerna är stora kunder.

– I Försvarets fall är det i stort sett alltid reparationer. De har sina specifikationer som inte får rubbas alls.

Av den totala omsättningen rör startmotorer och generatorer runt 60 procent. Försäljning av nya komponenter, elektriska delar och fordonsljus står för resterande 40 procent. Företaget säljer också mycket batterier av alla storlekar. Mestadels av märket Banner.

– Men belysning är inte prioriterat och en allt mindre del, säger Håkan Carlsson. Där har internet tagit mycket. För 10–15 år sedan när xenon kom var belysning mycket större.

När det gäller reparationer finns det förstås gränser för hur mycket man kostar på och varför. Gamla hobbybilar lönar sig bäst att reparera, i alla fall om utbudet av nytillverkade komponenter är begränsat. Cirka 90 procent av hobbybilarna blir reparation. Generellt finns det mer nytillverkade komponenter till USA-bilar och mindre till europeiska bilar. Om reparationskostnaden går över 70–75 procent av nypriset på ett aggregat är det bättre att köpa nytt – om det finns.

Maskinparken på Generatorservice består av två provbänkar. Den ena är lite äldre, från 1971.

– Den använder jag mest, säger Roger. Sedan har vi en modernare där jag kör datorstyrda aggregat. Den klarar både tolv och tjugofyra volt.

Utöver det finns glasbläster och svarv plus den kompetens som Roger själv besitter. En del delar får han tillverka själv för att kunna få igång gamla startmotorer.

– Men jag skulle behöva en reparatör till, säger han. Problemet är att hitta någon som kan det här. Det finns inte. Vi får internutbilda här på plats.

Vad tror han om att allt fler bilar elektrifieras på något sätt? Hur kommer det att påverka verksamheten?

– Det kommer i alla fall inte bli mindre arbete, menar Roger. Men det mesta kommer märkeshandeln att knyta till sig.

Generatorservice har redan nu mer jobb än man hinner med. Roger tror att det bara finns ett tiotal företag i hela landet som arbetar med den här typen av renoveringar. Uppsidan är ett stort kundunderlag och bra lönsamhet.

– Ja, det får jag säga. Det går väldigt bra, säger Roger Elovsson innan han får sätta igång med dagens mest brådskande reparationer.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094