23948sdkhjf

Tema Belysning/Bilel: Uppsala Generatorservice säkrar strömmen

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

De är räddningen när generatorn eller startmotorn lägger av i veteranbilen eller skördetröskan. Uppsala Generatorservice är ett av allt färre företag som reparerar aggregat och inte bara byter ut dem. Och det går bra för dem.

Det här reportaget höll nästan inte på att bli av. I alla fall inte inom den tidsram vi tänkt på Motormagasinet. Och det beror inte på att Uppsala Generatorservice var tjuriga på något vis – men de dränktes helt enkelt i en massa jobb.

Läs också: Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

En skön sits för Roger Elovsson, hans fru Sussi och medarbetare Håkan Carlsson eftersom de knappast sitter sysslolösa – tvärtom.

– Nej, som nu i fredags när du skulle komma. Då ramlade det in ett par skördetröskor och jänkebilsägare inför American Car Clubs årliga utställning – och jag sponsrar ju dem, klart jag måste ställa upp.

Nämnda USA-bilsträff hålls i Slottsparken i Uppsala med efterkommande cruising. En taskig generator är förstås katastrof i ett sådant fall, eller en startmotor som liksom inte startar.

Rogers företag är synnerligen etablerat med startår 1968, grundat av Rogers pappa Roine Elovsson som dessvärre gick bort för en del år sedan. Sedan starten har man huserat i industriområdet Boländerna, först på Bergsbrunnagatan, därefter på Danmarksgatan och sedan ett år ute vid Börje Tull på Edsbrogatan, strax intill 55:an, i nya fina lokaler.

– Vi har faktiskt fått ett uppsving här ute, säger Roger Elovsson. Det är lättare att hitta hit och köra till och hyran är bättre.

En stor fördel eftersom merparten av kunderna själva kör in med sina problematiska generatorer och/eller startmotorer.

– Men det kan även vara bogpropellrar till fritidsbåtar eller boggielyftar, det varierar.

Som exempel på variation är att Roger vid vårt besök har en generator inne till en Jaguar E-Type 1962 och startmotorn till en Mercedes av 1932 års modell. Plus en generator till en skördetröska.

Vilket för oss till kärnan i företagets verksamhet:

– Ja vi är ett av få företag som fortfarande reparerar aggregaten, säger Roger. Det är färre och färre företag som gör det och det gäller hela landet.

– Jag tror det är en generationsgrej. Det här lärs inte ut längre. De som går fordonsteknisk lär sig i och för sig modern bilelektronik men det finns egentligen ingen utbildning för att reparera saker.

Roger och hans företag är ett levande exempel. Han är inskolad av sin far Roine och idag är upptagningsområdet för kunderna allt större.

– Det räcker inte med en radie om drygt tio mil, säger han. I vissa fall kommer kunderna från hela landet. Vi hade en från Öland i dag.

En snabb blick på kartan ger ett stort antal företag inom åkeri, lantbruk och privatpersoner. Vi pratar om Mälardalen och hela Uppland. Och det säger sig självt att en skördetröska som står still är en smärre katastrof i skördetider och en lastbil som inte kan brukas är samma sak. Tvärtom vad man kanske tror är det relativt nya lastbilar som behöver hjälp med generatorerna, eftersom de går dygnet runt och brukar så mycket el.

– Startmotorn slits ju knappt alls, säger Roger. De startas inte många gånger per dygn.

– Och så har vi försvarsmakten, inflikar Håkan Carlsson, anställd i firman sedan drygt 25 år och som sköter mycket av driften men inte själva reparationerna. Försvaret och kommunerna är stora kunder.

– I Försvarets fall är det i stort sett alltid reparationer. De har sina specifikationer som inte får rubbas alls.

Av den totala omsättningen rör startmotorer och generatorer runt 60 procent. Försäljning av nya komponenter, elektriska delar och fordonsljus står för resterande 40 procent. Företaget säljer också mycket batterier av alla storlekar. Mestadels av märket Banner.

– Men belysning är inte prioriterat och en allt mindre del, säger Håkan Carlsson. Där har internet tagit mycket. För 10–15 år sedan när xenon kom var belysning mycket större.

När det gäller reparationer finns det förstås gränser för hur mycket man kostar på och varför. Gamla hobbybilar lönar sig bäst att reparera, i alla fall om utbudet av nytillverkade komponenter är begränsat. Cirka 90 procent av hobbybilarna blir reparation. Generellt finns det mer nytillverkade komponenter till USA-bilar och mindre till europeiska bilar. Om reparationskostnaden går över 70–75 procent av nypriset på ett aggregat är det bättre att köpa nytt – om det finns.

Maskinparken på Generatorservice består av två provbänkar. Den ena är lite äldre, från 1971.

– Den använder jag mest, säger Roger. Sedan har vi en modernare där jag kör datorstyrda aggregat. Den klarar både tolv och tjugofyra volt.

Utöver det finns glasbläster och svarv plus den kompetens som Roger själv besitter. En del delar får han tillverka själv för att kunna få igång gamla startmotorer.

– Men jag skulle behöva en reparatör till, säger han. Problemet är att hitta någon som kan det här. Det finns inte. Vi får internutbilda här på plats.

Vad tror han om att allt fler bilar elektrifieras på något sätt? Hur kommer det att påverka verksamheten?

– Det kommer i alla fall inte bli mindre arbete, menar Roger. Men det mesta kommer märkeshandeln att knyta till sig.

Generatorservice har redan nu mer jobb än man hinner med. Roger tror att det bara finns ett tiotal företag i hela landet som arbetar med den här typen av renoveringar. Uppsidan är ett stort kundunderlag och bra lönsamhet.

– Ja, det får jag säga. Det går väldigt bra, säger Roger Elovsson innan han får sätta igång med dagens mest brådskande reparationer.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Fordonstekniker: ”Jag åkte inte till Stockholm för att förlora”

Nyckeln till framgång för Årets Fordonstekniker ligger i livskvalitet. Har man roligt på jobbet kan man klara allt!

Stor miljösatsning från Micke Kågered i STCC

Innan elbilarna tar över racingvärlden vill svenska racingprofilen Micke Kågered plantera träd för att klimatkompensera sin medverkan i STCC.

Nytt bilsäte ska förebygga ryggproblem

Jaguar Land Rover utvecklar framtidens säte, ett system utformat för att förbättra förarnas välbefinnande genom att förebygga hälsoriskerna vid att sitta ner för länge.

Plus

Tema fordonslyftar: Framtidssäkra verkstaden med flyttbara lyftar

Flexibla lyftsystem är ett sätt att kunna anpassa sin verkstad efter behov utan ingående och kostsamma ingrepp efterhand.

Mekonomen Awards på Automässan

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Nyhetsbrev

Tysk förädlingsfirma säljer armébilar i bulk

När den schweiziska militären gör sig av med gamla G-klass sköter tyska Lorinser affärerna. Nu finns chansen att köpa försvarsmateriel av det tuffare slaget.

Arkiv

Omvänd vinstvarning från Bilia

Tesla har gått om VW i värde

GM presenterar sitt första självkörande fordon

Fordonsforskning har lett till ökad kompetens

En fordonsrelaterad forskning- och innovationssatsning har utvärderats efter att den startade för tio år sedan. Det konstateras att den har stärkt fordonsindustrins konkurrenskraft, fördjupat samverkan och ökat kompetensförsörjningen, det framgår av ett pressmeddelande från Vinnova.

Forsbergs Fritidscenter blir Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar

Sveriges största försäljare av husbilar och husvagnar, Forsbergs Fritidscenter, blir en av de första att ansluta sig till den nya certifieringen Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar.

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Meca-priserna på Automässan

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Bilförsäljningen i Europa ökade 2019

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Dragkrok nyheter från GDW BMW 1 F40

8 nya referenser i programmet av extra vattenpumpar

Dragkrok BMW X4 nyheter från GDW

Vårstädning på Yallotrade!

Tack för ditt besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Sänd till en kollega

0.126