23948sdkhjf

Integration, klimat och karantän för elbilar på Inspirationsdagen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Branschens mest brännande frågor stod i fokus när Inspirationsdagen 100% Verkstad hölls i Stockholm.

Det blev en intensiv dag när Inspirationsdagen 100% Verkstad kom till Stockholm och Arlandastad. Tommy Carnebo från Södertörns Brandförsvarsförbund rivstartade med att berätta om utmaningarna som räddningstjänsten ställs inför när de har med elfordon att göra.

Läs också: Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Bland annat påminde han om att en el- eller hybridbil som är skadad behöver en karantänplats att stå på innan man tar in den i verkstaden. För om batteripaketet är skadat kan det börja brinna, även långt efter att skadan ägt rum.

– När ni går hem på fredagen, och kommer tillbaka på måndagen, då vill ni inte se att ni har typ öppen planlösning på verkstaden, sade Tommy Carnebo och syftade på brandrisken.

Enligt forskningsinstitutet Rise ska ett skadat elfordon stå i karantän minst två, helst tre veckor, innan man tar in den i verkstaden. Och då med minst tio meters radie till allt brännbart.

Monir Amin, vars Speedyverkstad i Örebro utsågs till Årets Verkstad på Motorgalan i fjol, berättade om hur svårt det kan vara att komma in på den svenska arbetsmarknaden när han kom hit från Syrien på 1990-talet.

Läs också: Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

– Ingen ville ge mig praktik ens.

I dag driver han en framgångsrik verkstad med fyra anställda: sonen, plus tre killar som också kommit hit från Syrien. För några svenska verkstadstekniker, det går helt enkelt inte att få tag på.

En lyckad kundresa, det kan börja med ett enkelt "hej!" i verkstaden. Det berättade Johnny Lindroos från Notifind, ett bolag inom Securitas-sfären som är specialiserat på kontroll- och mättjänster.

– Det är det här som gör att man väljer den ena verkstaden framför den andra.

Läs också: Expert på elektronik till Inspirationsdagen 100% Verkstad

En väl mottagen kund kommer att berätta för vänner och bekanta om din verkstad. Motsatsen, kunden som blivit stående utan välkomnande, kommer däremot att säga dåliga saker om verksamheten.

När verkstaden hamnar i kläm mellan kunden och rättvisan kan det vara bra att veta vad som gäller. Ulf Stefansson, jurist på SFVF, kunde berätta om krångliga fall där utgången kanske inte var glasklar. Men för verkstaden gäller att bland annat hålla koll på vilken försäkring som gäller om en skada inträffar.

– Och skriv inte verkstadens namn på nyckelkvittot.

För man vill ju inte att någon obehörig ska veta var de ska hämta ut bilen, om de har hittat ett borttappat kvitto.

Läs också: Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Från SFVF kom också vd Bo Ericsson som kunde redovisa att arbetet med Godkänd Bilverkstad, GBV, går framåt. Nu gäller det att komma i mål, för bakom hörnet väntar annars tvingande lagstiftning.

– Vi har ögonen på oss. Jag var i kontakt med regeringskansliet så sent som i förra veckan, sade Bo Ericsson.

Att sätta in en sensor som mäter aktiviteten på fordonslyftarna i verkstaden kan få förbluffande resultat. Det sade Alexander Westerling från Haw&Co. Framför allt på eftermiddagarna stod lyftarna tomma långa perioder. Det fick både vd, servicemarknadschef och teknikerna ute i verkstaden att fundera.

– Det stämde inte överens med bilden de hade av verkstaden.

Läs också: Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Klimatfrågan var på tapeten när Malin Möller från KG Knutsson pratade service av klimatanläggningar. Hon pekade inte bara på den kraftiga växthusverkan som vissa köldmedier har, utan också vikten av att verkstäderna upplyser sina kunder och därmed få en bättre kundrelation.

– Jag skulle bli jätteglad om min verkstad kunde upplysa mig hur jag blir miljösmartare med min bil.

Conny Svensson som är nationell samordnare på Skatteverket berättade om det relativt nya kravet på personalliggare på verkstäderna. Under det dryga året som varit har man gjort 2 000 kontroller och i 30 procent av fallen har man beslutat om att ta ut en kontrolluppgift.

– Vi försöker hitta de här verkstäderna som inte sköter sig. Och vi tar tacksamt emot tips, tipsa oss på Skatteverket, uppmanar Conny Svensson.

Remigijus Jucas driver en bilelektrisk verkstad som löser de riktigt kniviga elproblemen och det gör han med hjälp av bland annat lödkolv och oscilloskop. Hans verkstad tar hand om hela processen internt, från det att motorlampan lyser till det att problemet är löst.

– Vår styrka är att vi verkligen hittar felet. Och vi hittar det ganska snabbt.

Till sist berättade Michael Bergvall från digitalservicebok.se om fördelarna med att ha en märkesoberoende digital servicebok. Bland annat slipper man ha olika inloggningar till olika system, vilket sparar tid.

– Målsättningen är att göra livet lättare för verkstaden, sade Michael Bergvall.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.127