23948sdkhjf

Debatt: Swedac missbrukar sin ställning

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Frågan om vem som får kontrollera gasfordon styrs av Swedac. Hur de väljer vilka verkstäder som får utföra kontrollerna snedvrider konkurrensen. Det menar Bo Ericsson, vd för SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Läs också: Nya gymnasiekurser på förslag

Under större delen av det här året har allbilsverkstäder missgynnats och gasfordonsägare har tvingats köra onödigt långa sträckor för att få sitt gasfordon kontrollerat. Det har även inneburit att fordonsägare fått ökade kostnader och en onödigt hög miljöpåverkan. 

Det finns verkstäder som också får en ansträngd ekonomi på grund av att de inte är med på en ”lista” som godkända verkstäder. Fordonsägare och verkstäder mailar och ringer oavbrutet till oss. Skälet är att Transportstyrelsen och Swedac inte tolkar Författningssamlingen på samma sätt.

Helt plötsligt under våren kräver Swedac vid sin revision av besiktningsföretagen en noggrann verifiering av verkstäder. Det ska ske enligt nuvarande rutin (för verkstäder som inte är fordonstillverkarens godkända representant) och alltså att rutinen just med besök är det enda godtagbara sättet att verifiera bland annat kompetens.

För att vara 100 procent säker kontaktade SFVF utbildningsföretag som utbildat både fria verkstäder och märkesverkstäder. Utbildningsföretagen i sin tur skickade listor till oss på verkstäder som de har utbildat. Dessa listor har SFVF skickat till certifieringsbranschorganisationen Swetic och Tord Fornander som är ordförande förSwetic.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

Vi finner det anmärkningsvärt att listor från fordonstillverkarens godkända representant accepteras men inte från SFVF eller utbildningsföretagen. Enligt Konsumenttjänstlagens 4 § ska arbetet ske fackmässigt. Hur kommer det då sig att allbilsverkstäder måste ha en extra kontroll när vi har kunnat visa att kompetensen finns från utbildningsföretagen?

Nu tvingas alla allbilsverkstäder trots SFVF och utbildningsföretagens intygande visa sin kompetens vid besök hos besiktningsföretagen. Det känns än mer olustigt eftersom generaldirektören Ulf Hammarström gjorde nyligen följande uttalande:

Ackreditering är ett system som tillämpas inom ett stort antal samhällsområden. Det skapar tillit och säkerhet i varor och tjänster, stärker svenska företags konkurrenskraft och bidrar till rättvis handel”.

Konkurrenslagen innehåller två centrala bestämmelser, en som förbjuder konkurrensbegränsande samarbete mellan företag (2 kap. 1 §) och en som förbjuder företag med en dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt (2 kap. 7 §).

Läs också: SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Det första förbudet gäller när företag samarbetar för att hindra, begränsa eller snedvrida konkurrensen på ett märkbart sätt eller på sätt som ger sådant resultat. Karteller är ett exempel på sådant förbjudet samarbete.

Det andra förbudet gäller när företag missbrukar sin dominerande ställning på marknaden. Det är inte förbjudet att vara dominerande. Däremot är det förbjudet att missbruka sin marknadsmakt.

Konkurrenslagen “gynnar” de små företagen. Många typer av samverkan mellan små företag omfattas inte av förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete, om de inte tillsammans kontrollerar en väsentlig del av marknaden.

Förbudet mot missbruk av dominerande ställning är också till nytta för de små företagen eftersom det ofta är de som drabbas när ett stort företag missbrukar sin marknadsmakt. För vem arbetar Swedac?

Bo Ericsson, vd SFVF

Mer om: debatt | gasbilar | SFVF
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.636