23948sdkhjf

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Antalet anmälningar mot bilbranschen växer lavinartat. Men i merparten av fallen dömer ARN till konsumentens nackdel.

En man från Västervik ville få ersättning för repor på sin bil. Han klagade på företaget där han köpt bilen och det slutade med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Läs också: Ledare #24: Den fria eftermarknadens guldålder

Företaget svarade att de bilder han bifogat visade skadorna var på en annan bil, inte på bilen i fråga. Det blev avslag, eftersom ARN ansåg att mannen, genom bilderna, inte kunnat bevisa att bilen var i sämre skick än vad han haft anledning att förvänta sig. Tro det!

Man kan ju bara undra hur mycket problem som bilfirman fått gå igenom fram till det friande beslutet. Att anmäla till ARN är väldigt enkelt, man fyller i ett formulär på hemsidan och vips är anmälan ett faktum.

På konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista, där företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar, finns i dagsläget ca 450 företag varav en tredjedel är verksamma i motorbranschen.

Antalet ärenden inom området motor har också ökat snabbt de senaste åren. Mellan 2016 och 2018 växte antalet med nästan 50 procent. Många tvister handlar om köp av begagnade bilar, men också verkstadsjobb kan hamna i högen av anmälningar.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Vid en hastig anblick kan det verka som om bilbranschen inte sköter sig, att den är grogrund för allmänt skumrask. Men i mer än hälften av fallen, ca 54 procent, dömer ARN till förmån för företaget. Konsumenten fick bara rätt eller delvis rätt i 46 procent av fallen under 2018, och den siffran har sett ungefär likadan ut de senaste åren.

Att ARN finns är förstås fantastiskt, en oberoende nämnd med företrädare från båda sidor som avgör i tvister utan att man ska behöva dra upp de i rätten. Besluten brukar också vara enhälliga, en indikation på att alla sidor brukar vara överens om vad som gäller. Tre fjärdedelar av företagen följer ARN:s beslut och för medlemsskap i branschorganisationerna MRF och SFVF är det ett krav, annars åker de ut.

Så det är klart att man som företagare och näringsidkare har all rätt att vara nervös om det kommer in en anmälan, även om man faktiskt tycker att man har skött sig. Så är inte alltid fallet. Det finns tveksamma aktörer som både missköter sig gentemot kunderna och struntar i följderna: vid den senaste uppdateringen ramlade ytterligare 44 företag in på motorbranschens svarta lista. Här har branschens olika aktörer ett enormt städarbete framför sig.

Men det finns också de som gör allt de kan för att sköta sig, och ändå blir de anmälda. I fjol handlade det om närmare 1 700 konsumenter som fick avslag. Det är 1 700 ärenden där företagen behövt lägga tid på att samla ihop och skicka in bevis för sin sak, ärenden där man våndats i månader tills utslaget kommit.

Kanske har det helt enkelt blivit lite för lätt att anmäla, när man är missnöjd som kund. För som statistiken visar är det inte alltid bilföretagets fel.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094