23948sdkhjf

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Potentialen finns att snabbt minska transportsektorns klimatpåverkan med hjälp av biobränslen. Men i stället fokuserar både näringsliv och myndigheter på elbilsutveckling.

Volvo Cars slår ihop sina påsar med Geely Auto, ett av alla bilmärken i Zhejiang Geely-gruppen, och tillsammans knoppar de av sina respektive utvecklings- och tillverkningsenheter för förbränningsmotorer i ett nytt bolag, ett bolag som ska förse koncernens alla bilar med motorer.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Som en av anledningarna anges möjligheten att från Volvo-håll slippa tänka på förbränningsmotorer och i stället kunna koncentrera sig på utveckling av elbilar.

För eldrift, det är framtiden. Tongångarna är de samma från industrin som från makt och myndigheter: elektriciteten ska mota vår tids apokalyptiska hot, klimatförändringarna, i grind.

Elbilar har förstås alldeles utmärkta egenskaper och så länge man tillverkar dem klimatsmart och laddar med grön el är det klimatmässiga fotavtrycket väldigt litet. Och den som har kört en modern elbil kan vittna om hur trevliga de är bakom ratten.

Men de dras också med tillkortakommanden. De gör sig bäst i storstaden, där körsträckorna är korta, lokalutsläppen obefintliga och varenda inbromsning kan återvinnas som batterikraft. De funkar inte lika bra på E45 mellan Storuman och Gällivare. Man kan förstås ladda i Kåbdalis, men bara med 17,25 kilowatt så man lär bli stående hela natten.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Lösningen finns alldeles framför näsan och den använder befintlig teknik (förbränningsmotorer) och befintlig infrastruktur (tankstationer). Den stavas biobränslen.

Redan i dag kan man tanka HVO i sin dieselbil, ett bränsle som enligt europeisk bränslestandard är att betrakta som identiskt med dieselolja och så länge man tillverkar det av tallolja är det att betrakta som klimatneutralt och miljövänligt.

Kanske ännu mer intressant är den forskning som pågår kring tillverkning av butanol, ett biobränsle med högt energiinnehåll som i många fall kan ersätta bensin rakt av. Det tillverkas av cyanobakterier som inte behöver någonting annat än solljus och koldioxid.

Möjligen är det fadäsen kring E85 och pumplagen som fick samhällets starka aktörer att föredra eldrift framför biobränslen, men faktum är att med rätt incitament från myndigheterna skulle moderna biobränslen kunna ersätta både bensin och diesel på bred front och därmed sopa undan transportsektorns klimatavtryck i ett svep.

Och visst, biobränslen dras inte med samma skattetryck som fossila bränslen, men än så länge är det sällan lönsamt att tanka grönt i alla fall. Sedan kommer bonus malus och krossar alla visioner om att få en fungerande marknad för bilar som kan tankas grönt. Inte en spänn i lättnad ges för att du kan tanka HVO eller butanol, men du får 60 kakor av staten och slipper skatt om du köper en elbil.

Uppmaningen till riksdag och regering är glasklar: Om ni nu ska använda beskattning som ett styrmedel mot lägre klimatpåverkan, beskatta då utsläppen, inte tekniken.

Mer om: biobränsle | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.125