23948sdkhjf

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Potentialen finns att snabbt minska transportsektorns klimatpåverkan med hjälp av biobränslen. Men i stället fokuserar både näringsliv och myndigheter på elbilsutveckling.

Volvo Cars slår ihop sina påsar med Geely Auto, ett av alla bilmärken i Zhejiang Geely-gruppen, och tillsammans knoppar de av sina respektive utvecklings- och tillverkningsenheter för förbränningsmotorer i ett nytt bolag, ett bolag som ska förse koncernens alla bilar med motorer.

Läs också: Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Som en av anledningarna anges möjligheten att från Volvo-håll slippa tänka på förbränningsmotorer och i stället kunna koncentrera sig på utveckling av elbilar.

För eldrift, det är framtiden. Tongångarna är de samma från industrin som från makt och myndigheter: elektriciteten ska mota vår tids apokalyptiska hot, klimatförändringarna, i grind.

Elbilar har förstås alldeles utmärkta egenskaper och så länge man tillverkar dem klimatsmart och laddar med grön el är det klimatmässiga fotavtrycket väldigt litet. Och den som har kört en modern elbil kan vittna om hur trevliga de är bakom ratten.

Men de dras också med tillkortakommanden. De gör sig bäst i storstaden, där körsträckorna är korta, lokalutsläppen obefintliga och varenda inbromsning kan återvinnas som batterikraft. De funkar inte lika bra på E45 mellan Storuman och Gällivare. Man kan förstås ladda i Kåbdalis, men bara med 17,25 kilowatt så man lär bli stående hela natten.

Läs också: Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Lösningen finns alldeles framför näsan och den använder befintlig teknik (förbränningsmotorer) och befintlig infrastruktur (tankstationer). Den stavas biobränslen.

Redan i dag kan man tanka HVO i sin dieselbil, ett bränsle som enligt europeisk bränslestandard är att betrakta som identiskt med dieselolja och så länge man tillverkar det av tallolja är det att betrakta som klimatneutralt och miljövänligt.

Kanske ännu mer intressant är den forskning som pågår kring tillverkning av butanol, ett biobränsle med högt energiinnehåll som i många fall kan ersätta bensin rakt av. Det tillverkas av cyanobakterier som inte behöver någonting annat än solljus och koldioxid.

Möjligen är det fadäsen kring E85 och pumplagen som fick samhällets starka aktörer att föredra eldrift framför biobränslen, men faktum är att med rätt incitament från myndigheterna skulle moderna biobränslen kunna ersätta både bensin och diesel på bred front och därmed sopa undan transportsektorns klimatavtryck i ett svep.

Och visst, biobränslen dras inte med samma skattetryck som fossila bränslen, men än så länge är det sällan lönsamt att tanka grönt i alla fall. Sedan kommer bonus malus och krossar alla visioner om att få en fungerande marknad för bilar som kan tankas grönt. Inte en spänn i lättnad ges för att du kan tanka HVO eller butanol, men du får 60 kakor av staten och slipper skatt om du köper en elbil.

Uppmaningen till riksdag och regering är glasklar: Om ni nu ska använda beskattning som ett styrmedel mot lägre klimatpåverkan, beskatta då utsläppen, inte tekniken.

Mer om: biobränsle | Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny krockkudde för sidokollisioner

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

Göteborg världens sjunde mest bilvänliga stad

Det kan komma som en chock för alla som försökt navigera mellan alla spårvagnar, men Göteborg är faktiskt världens sjunde mest bilvänliga stad, enligt en undersökning som den Frankrike-baserade bildelsförsäljaren Mister Auto låtit utföra.

Ny premie kan sänka utsläppen från befintliga bilar

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Nyhetsbrev

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

Arkiv

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot Partner + Berlingo + Combo Dragkrok

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Sänd till en kollega

0.153