23948sdkhjf

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Många bedömare tror att den autonoma revolutionen kommer att förändra branschen i grunden. Men det ligger längre bort i dag än för ett år sedan.

För en tid sedan tog jag taxi från flygplatsen in till staden. Kvällen var sen och föraren förmodligen trött, för färden blev vådlig. Vilken hastighet vi höll hade ingenting med vilka gränser skyltningen förkunnade, och filmarkeringarna sågs blott som milda förslag, förslag som det högaktningsfullt struntades i. Jag längtade efter den självkörande revolutionen.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

I framtiden ska vi inte ha några taxibilar, inga trötta chaufförer och inte ens några egna bilar. Alla våra transportbehov kommer att lösas av självkörande fordon som man kallar på i sin telefon. Och de kommer att slaviskt lyda varje vägmärke.

Det kommer att ha en enorm påverkan på hela bilbranschen. Bilhandeln kommer att reduceras till rollen som leverantör åt fleet-bolagen och bilverkstäderna kommer att konsolideras till några få, enorma anläggningar som servar fordonsflottor enligt löpande band-principen.

Men om du trodde att den självkörande revolutionen väntar runt hörnet är jag rädd att du kommer att bli besviken, för ännu är den väldigt långt borta. Att göra självkörande bilar är svårt. Det bevisas inte minst av Tesla, som lovat miljoner fullt autonoma bilar på vägarna redan nästa år.

Men när de lanserade funktionen "Smart Summon" häromveckan, en funktion som låter bilen själv köra ut från sin parkeringsplats och fram till där du står och väntar, svämmade sociala medier snart över av filmer där Tesla-bilar gör bort sig. Nu utreds funktionen av federala amerikanska myndigheter.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Tesla är förstås inte de enda som lovat runt och hållit tunt. Var och varannan konceptbil sägs vara självkörande nuförtiden och i åratal har det sagts att vi snart kommer att se dem på vägarna. Men det har inte hänt.

Problemet är att datorer är dumma och människor oberäkneliga. Raj Rajkumar vid Carnegie Mellon-universitetet i Pennsylvania har i en intervju med Automotive News sagt att ”datorer kan förvisso vara väldigt kraftfulla, men de saknar sunt förnuft”. Och teknikutvecklingsbolaget Argo AI pekar på problemet som uppstår när en cyklist kommer farande mellan bilarna.

Det är en situation som artificiell intelligens har svårt att hantera. "Med radar och kameror och all datakraft som vi har kan vi upptäcka och identifiera föremål på en gata. Den svåra delen är att förutse vad de kommer att göra sedan", säger Argos vd Bryan Salesky i en intervju med New York Times.

Nu ser också branschen betydligt mindre hoppfullt på en snabb utveckling än vad man gjorde för bara något år sedan. Att komma 80 procent på väg till full autonomi löstes ganska snabbt. Men de sista 20 procenten tycks vara en svår nöt att knäcka.

Google-företaget Waymo sägs vara de som har kommit längst och är de enda som faktiskt har förarlösa testflottor i drift. De har också skickat ut ett mejl till användarna av taxitjänsten Waymo One och sagt att nästa körning kan vara förarlös, så länge den håller sig inom testområdet. Detta som ett steg på vägen mot "en fullt självkörande framtid".

Men vad man inte säger är när de självkörande bilarna kan tänkas ge sig utanför de kontrollerade områdena. I framtiden, förmodligen, den dimmiga och obestämbara framtiden. Till dess får jag åka taxi med hjärtat i halsgropen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.111