23948sdkhjf

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Många bedömare tror att den autonoma revolutionen kommer att förändra branschen i grunden. Men det ligger längre bort i dag än för ett år sedan.

För en tid sedan tog jag taxi från flygplatsen in till staden. Kvällen var sen och föraren förmodligen trött, för färden blev vådlig. Vilken hastighet vi höll hade ingenting med vilka gränser skyltningen förkunnade, och filmarkeringarna sågs blott som milda förslag, förslag som det högaktningsfullt struntades i. Jag längtade efter den självkörande revolutionen.

Läs också: Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

I framtiden ska vi inte ha några taxibilar, inga trötta chaufförer och inte ens några egna bilar. Alla våra transportbehov kommer att lösas av självkörande fordon som man kallar på i sin telefon. Och de kommer att slaviskt lyda varje vägmärke.

Det kommer att ha en enorm påverkan på hela bilbranschen. Bilhandeln kommer att reduceras till rollen som leverantör åt fleet-bolagen och bilverkstäderna kommer att konsolideras till några få, enorma anläggningar som servar fordonsflottor enligt löpande band-principen.

Men om du trodde att den självkörande revolutionen väntar runt hörnet är jag rädd att du kommer att bli besviken, för ännu är den väldigt långt borta. Att göra självkörande bilar är svårt. Det bevisas inte minst av Tesla, som lovat miljoner fullt autonoma bilar på vägarna redan nästa år.

Men när de lanserade funktionen "Smart Summon" häromveckan, en funktion som låter bilen själv köra ut från sin parkeringsplats och fram till där du står och väntar, svämmade sociala medier snart över av filmer där Tesla-bilar gör bort sig. Nu utreds funktionen av federala amerikanska myndigheter.

Läs också: Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Tesla är förstås inte de enda som lovat runt och hållit tunt. Var och varannan konceptbil sägs vara självkörande nuförtiden och i åratal har det sagts att vi snart kommer att se dem på vägarna. Men det har inte hänt.

Problemet är att datorer är dumma och människor oberäkneliga. Raj Rajkumar vid Carnegie Mellon-universitetet i Pennsylvania har i en intervju med Automotive News sagt att ”datorer kan förvisso vara väldigt kraftfulla, men de saknar sunt förnuft”. Och teknikutvecklingsbolaget Argo AI pekar på problemet som uppstår när en cyklist kommer farande mellan bilarna.

Det är en situation som artificiell intelligens har svårt att hantera. "Med radar och kameror och all datakraft som vi har kan vi upptäcka och identifiera föremål på en gata. Den svåra delen är att förutse vad de kommer att göra sedan", säger Argos vd Bryan Salesky i en intervju med New York Times.

Nu ser också branschen betydligt mindre hoppfullt på en snabb utveckling än vad man gjorde för bara något år sedan. Att komma 80 procent på väg till full autonomi löstes ganska snabbt. Men de sista 20 procenten tycks vara en svår nöt att knäcka.

Google-företaget Waymo sägs vara de som har kommit längst och är de enda som faktiskt har förarlösa testflottor i drift. De har också skickat ut ett mejl till användarna av taxitjänsten Waymo One och sagt att nästa körning kan vara förarlös, så länge den håller sig inom testområdet. Detta som ett steg på vägen mot "en fullt självkörande framtid".

Men vad man inte säger är när de självkörande bilarna kan tänkas ge sig utanför de kontrollerade områdena. I framtiden, förmodligen, den dimmiga och obestämbara framtiden. Till dess får jag åka taxi med hjärtat i halsgropen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Arkiv

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Se alla Företagens egna nyheter

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Sänd till en kollega

0.093