23948sdkhjf

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

På Sjölin & Hagström Motor lagar man mest tyska bilar, särskilt BMW eftersom både Thomas Sjölin och Stefan Hagström har en bakgrund på BMW. Nu driver de sin egen verkstad sedan över 20 år tillbaka. Och man har medvetet valt att inte ansluta sig till någon kedja.

– Vi är inte anslutna till Mekonomen eller Autoexperten, ingenting sådant. Vi valde från början att inte ingå några samarbetsavtal, säger Thomas Sjölin.

I stället låter man Schwenker leverera de delar som behövs för att hålla verksamheten rullande och framhåller leveranstiderna som en viktig faktor.

– Vi strävar efter att bli av med bilarna samma dag som vi får in dem. Men ibland går det inte, man upptäcker saker och ting när bilen är på service, säger Thomas.

Om verkstaden då beställer de nödvändiga delarna från BMW kan leveransen enligt Thomas ta två dagar, om man beställer senare än tio på förmiddagen. Då fungerar det bättre att beställa från Schwenker, även om frakten från Tyskland är någon hundralapp dyrare.

– Beställer vi före fem, då brukar de komma före klockan elva dagen efter. Då får vi behålla bilen en dag till och lösa allting med en gång. Det är sällan något problem för kunden.

Men även om Schwenker kan lösa de flesta problem har de faktiskt inte allting på hyllan. För en tid sedan hade man en BMW från 1950-talet, en så kallad Barockängel, där V8:an av aluminium behövde helrenoveras. Då fick man beställa kolvar, foder och andra delar på annat håll.

– Det är någon firma i Tyskland som har köpt alla ritningar från BMW, så de tillverkar allting på beställning. Det är kul när man har en kund som inte bryr sig om vad det kostar, för kostar gör det, förklarar Thomas Sjölin.

Det kan man kalla ett uppdrag värdigt en riktig specialist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141