23948sdkhjf

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Knappt har nyheten om att Groupe PSA och FCA ska slå sina påsar ihop lagt sig innan spekulationerna på hemmaplan tar vid om vad det innebär för den svenska marknaden.

Och som av en händelse meddelar KW Bruun samtidigt att de tar ett helhetsgrepp om PSA-gruppens samtliga varumärken när de tar över importen av Citroën. Detta innebär att Citroëns nya huvudsäte blir i Malmö, precis som för de övriga i PSA-gruppen: DS, Peugeot och Opel.

För KW Bruuns del betyder detta att de får en starkare position på marknaden och kan positionera Citroën, DS, Opel och Peugeot så att de kompletterar varandra istället för att konkurrera.

Att KW Bruun nu tar över importen av Citroën har ingen som helst koppling till FCA-PSA-affären, förklarar Ola Martinsson, kommunikationsansvarig på Peugeot. Det handlar helt enkelt om att SC Motors och PSA har avslutat sitt samarbete och att KW Bruun då kliver in som importör.

Det var ett år sedan som det rapporterades att omorganisationen inom SC Motors skapat oro bland Citroën-handlarna och i våras beslutade man gemensamt med PSA att avsluta samarbetet.

Till tidningen Motorbranschen sa då Anna Ulfvin, tf vd för Citroën Sverige, att det var ett ömsesidigt beslut och inte fråga om någon uppsägning från något håll.

På frågan om vad som händer på den svenska marknaden framöver är Ola Martinsson väldigt restriktiv:

– Rent generellt är det alldeles för tidigt att säga något om det. Såvitt jag vet är affären inte i hamn än även om styrelserna är överens. Sedan väntar en lång process och som det ser ut i dag har vi ingen information om vad som väntar framöver.

I dag är det FCA själva som ombesörjer importen av sina bilar till Sverige. Med samgåendet kanske det finns en marknad för KW Bruun att ta över även den importen?

– Som generalagent har man väldigt lite att säga till om i detta sammanhang och vi har ingen direkt information om samgåendet, säger Ola Martinsson. Det är omöjligt att spekulera om eftersom det är en fråga som är helt upp till FCA och PSA att hantera. Och jag kan inte tänka mig att de är så långt gångna i tankarna att man sitter och diskuterar hur det ser ut i Sverige.

Affären måste först bli helt klar och sedan väntar ett stort processarbete innan det går att se hur ett framtida samarbete kommer att se ut, menar Ola Martinsson.

Kommer KW Bruun lägga upp en ny strategi för hur hanteringen av logistiken kring bilimporten och distributionen till återförsäljarna?

– Vi har ett ansvar för importen och distributionen ut till återförsäljarna men jag kan inte ens spekulera i hur detta skulle kunna påverka vår verksamhet i Sverige, kommenterar Ola Martinsson.

När Motormagasinet frågar FCA:s svenska pr-manager Maria Johansson vad samgåendet betyder för dem säger hon att de ”ser väldigt positivt på det”:

– Det är två starka företag som nu ska gå samman. Vi blir den fjärde största tillverkaren i världen. Det är en stor koncern med massor av potential där vi bland annat kan dela plattformar och teknik.

I och med samgåendet får FCA också tillgång till elbilsteknik:

– Nästa år lanseras Fiat 500 som elbil. Det är en ikonisk och väldigt viktig modell för oss. Trots tolv år på nacken säljer den fortfarande väldigt bra och är mycket populär. Men det är klart att det är väldigt viktigt för oss att få in både el- och hybridversioner av modellerna.

Även Jeep kommer med flera modeller med laddhybridteknik under 2020: Compass, Renegade och Wrangler. Det kommer att stärka FCA ytterligare i framtiden att kunna ha ett bra samarbete med andra aktörer; för det krävs att man ställer om och kan göra det snabbt.

FCA själva är ju ansvariga för importen av bilar till Sverige i nuläget. Är detta något som kommer att ändras framöver?

– Vad som kommer att hända på den nordiska marknaden är alldeles för tidigt att säga, berättar Maria Johansson. Det är en intressant marknad eftersom vi i Sverige är långt framme när det gäller efterfrågan på ny teknik och på miljöområdet. Jag tror att båda koncernerna nog ser den nordiska marknaden som viktig.

Antal nyregistreringar i Sverige 2018

FCA

Alfa Romeo 980
Chrysler 0
Fiat 8 216
Jeep 1 075
Lancia 0
Totalt 10 271

Marknadsandel i Sverige: 2,91 procent.

PSA

Citroën 4 438
DS 38
Opel 5 763
Peugeot 10 751

Marknadsandel i Sverige: 5,94 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078