23948sdkhjf

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En missnöjd kund kan innebära katastrof för företaget. Därför är servicerådgivarens roll så viktig.

I tre livesändningar på Facebook pekade en kvinna i Västmanland ut en bilhandlare som brottsling, där hon påstod att handlaren lurade sina kunder och använde sig av svart arbetskraft. Det kunde man läsa på SVT Nyheter Västmanland.

Läs också: Ledare #4: Branschens svarta hål

Enligt Västmanlands tingsrätt, som nu dömt kvinnan till villkorlig dom och dagsböter, menade hon att det hon säger i filmerna är riktigt och att hon spelat in dem för att hon känt sig hotad. Filmerna skulle användas som bevis kring bilaffären och enligt kvinnans sätt att se på saken försvarade det hennes agerande. Det tyckte inte tingsrätten.

Oavsett vilket är det en kundrelation som gått överstyr. Och det sker hela tiden, inte minst i en värld där debatten förts på internet. I forum och sökmotorer kan vem som helst skriva vad som helst. Ibland är det välgrundat. Ibland inte.

Relationen med kunden är krånglig och kräver eftertanke. Kunden befinner sig i en beroendeställning och behöver få hjälp mot betalning. Men man vet inte alltid vad det är man behöver hjälp med och är därtill rädd att bli lurad på pengar. Det finns en otrygghet i att vända sig till okända människor för att få hjälp.

Det ska man komma ihåg. När SVT Nyheter Örebro rapporterar om att en man lämnat in sin bil på verkstad och upptäcker att den rullat 50 mil, då är det förstås någonting som verkstaden behöver förklara. Och i en perfekt värld hade kunden begripit det redan vid inlämningstillfället, att ett svårdiagnosticerat problem kan kräva gedigen felsökning.

Läs också: Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Därför är det väldigt, väldigt viktigt att servicerådgivaren, den som sköter kommunikationen med kunden, både tar sin uppgift på största allvar och har förutsättningarna att kunna göra ett bra jobb. Det är som Caroline Jädersten, Årets Servicerådgivare, uttryckte det när jag hälsade på henne: "Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland."

Lyckas man inte få kunden att förstå vad som behöver göras och vad som kommer att krävas kommer konflikter att uppstå. Sedan spelar det ingen roll hur väl det faktiska arbetet utförs. Kunden är ändå inte nöjd.

Och en missnöjd kund, som ventilerar sin åsikt vitt och brett, kan kosta enorma summor i förlorad försäljning och solkat varumärke. Så slå vakt om servicerådgivarrollen och odla den, så att den kan bära frukt. Sedan kanske du kan slippa att bli uthängd i en serie livesändningar på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart: de Meo tar över Renault

Geografisk vägskatt viktig i framtidens vägbeskattning

Uppsala får sitt första Motorbranschcollege

Yrkesplugget Uppsala blir Motorbranschcollege. Därmed är 19 skolor i Sverige certifierade som Motorbranschcollege.

Ledare #4: Branschens svarta hål

Ny medlem i Volvo Car Sveriges företagsledning

Elbilar förekommer oftare i skadestatistik

Nyhetsbrev

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

Arkiv
Plus

Tema Uppkopplad verkstad: Med AI kan verkstaden tjäna mer pengar

Upp till 60 000 kronor är en kundaffär som sträcker sig över tio år värd. Med rätt verktyg blir det lättare att behålla kunderna.

Porsche växer – Linköping får Sveriges elfte Porsche Center.

Kvdbil slutar exportera miljöbilar

Exporten av svenska miljöbilar har ökat kraftigt sedan införandet av bonus malus. Bilförmedlaren Kvdbil exporterade el- och hybridbilar för 120 miljoner kronor i fjol, men stoppar nu export av miljöbilar till utlandet.

K W Bruun och KGK i långsiktigt partnerskap

KGK ska leverera allt från elektrisk bilvärme, produkter för laddbara fordon till olika typer av verkstadsutrustning.

1

Debatt: Låt godkända bilverkstäder sköta besiktningen

1

Autoexperten står redo att etanolkonvertera

Cirka 40 procent av Sveriges bensinbilar kan konverteras med existerande utrustning. Kostnad: Knappt 10 000 kronor inklusive material och arbete.

Unika arbetsplattformar för bussar är framtiden

Ett nytt bussgarage i Skellefteå ger Preqas möjlighet att visa upp en väldigt fiffig lösning – bussplattformen.

Plus

Tema Uppkopplad verkstad: Säkra kvaliteten i verkstaden med mobilen

En app som visar kompetensnivån inom olika fordonstekniska områden kan användas som stöd för verkstaden att uppfylla kraven från GBV.

1

Stor miljösatsning från Micke Kågered i STCC

Innan elbilarna tar över racingvärlden vill svenska racingprofilen Micke Kågered plantera träd för att klimatkompensera sin medverkan i STCC.

Årets Fordonstekniker: ”Jag åkte inte till Stockholm för att förlora”

Nyckeln till framgång för Årets Fordonstekniker ligger i livskvalitet. Har man roligt på jobbet kan man klara allt!

Nytt bilsäte ska förebygga ryggproblem

Jaguar Land Rover utvecklar framtidens säte, ett system utformat för att förbättra förarnas välbefinnande genom att förebygga hälsoriskerna vid att sitta ner för länge.

Plus

Tema fordonslyftar: Framtidssäkra verkstaden med flyttbara lyftar

Flexibla lyftsystem är ett sätt att kunna anpassa sin verkstad efter behov utan ingående och kostsamma ingrepp efterhand.

Mekonomen Awards på Automässan

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Tysk förädlingsfirma säljer armébilar i bulk

När den schweiziska militären gör sig av med gamla G-klass sköter tyska Lorinser affärerna. Nu finns chansen att köpa försvarsmateriel av det tuffare slaget.

Omvänd vinstvarning från Bilia

Tesla har gått om VW i värde

Meca-priserna på Automässan

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

Se alla Företagens egna nyheter

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

Tri-Pak

Vilka produkter passar din snöskoter eller ATV?

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Dragkrok nyheter från GDW BMW 1 F40

8 nya referenser i programmet av extra vattenpumpar

Dragkrok BMW X4 nyheter från GDW

Vårstädning på Yallotrade!

Tack för ditt besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Sänd till en kollega

0.125