23948sdkhjf

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En missnöjd kund kan innebära katastrof för företaget. Därför är servicerådgivarens roll så viktig.

I tre livesändningar på Facebook pekade en kvinna i Västmanland ut en bilhandlare som brottsling, där hon påstod att handlaren lurade sina kunder och använde sig av svart arbetskraft. Det kunde man läsa på SVT Nyheter Västmanland.

Läs också: En verkstadsträff utöver det vanliga

Enligt Västmanlands tingsrätt, som nu dömt kvinnan till villkorlig dom och dagsböter, menade hon att det hon säger i filmerna är riktigt och att hon spelat in dem för att hon känt sig hotad. Filmerna skulle användas som bevis kring bilaffären och enligt kvinnans sätt att se på saken försvarade det hennes agerande. Det tyckte inte tingsrätten.

Oavsett vilket är det en kundrelation som gått överstyr. Och det sker hela tiden, inte minst i en värld där debatten förts på internet. I forum och sökmotorer kan vem som helst skriva vad som helst. Ibland är det välgrundat. Ibland inte.

Relationen med kunden är krånglig och kräver eftertanke. Kunden befinner sig i en beroendeställning och behöver få hjälp mot betalning. Men man vet inte alltid vad det är man behöver hjälp med och är därtill rädd att bli lurad på pengar. Det finns en otrygghet i att vända sig till okända människor för att få hjälp.

Det ska man komma ihåg. När SVT Nyheter Örebro rapporterar om att en man lämnat in sin bil på verkstad och upptäcker att den rullat 50 mil, då är det förstås någonting som verkstaden behöver förklara. Och i en perfekt värld hade kunden begripit det redan vid inlämningstillfället, att ett svårdiagnosticerat problem kan kräva gedigen felsökning.

Läs också: Podden som ska väcka dialog och intresse i branschen

Därför är det väldigt, väldigt viktigt att servicerådgivaren, den som sköter kommunikationen med kunden, både tar sin uppgift på största allvar och har förutsättningarna att kunna göra ett bra jobb. Det är som Caroline Jädersten, Årets Servicerådgivare, uttryckte det när jag hälsade på henne: "Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland."

Lyckas man inte få kunden att förstå vad som behöver göras och vad som kommer att krävas kommer konflikter att uppstå. Sedan spelar det ingen roll hur väl det faktiska arbetet utförs. Kunden är ändå inte nöjd.

Och en missnöjd kund, som ventilerar sin åsikt vitt och brett, kan kosta enorma summor i förlorad försäljning och solkat varumärke. Så slå vakt om servicerådgivarrollen och odla den, så att den kan bära frukt. Sedan kanske du kan slippa att bli uthängd i en serie livesändningar på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Volvo är svenskarnas drömbil

SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ny styrelseordförande i SFVF

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Nyhetsbrev

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Arkiv

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Sänd till en kollega

0.11