23948sdkhjf

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

En missnöjd kund kan innebära katastrof för företaget. Därför är servicerådgivarens roll så viktig.

I tre livesändningar på Facebook pekade en kvinna i Västmanland ut en bilhandlare som brottsling, där hon påstod att handlaren lurade sina kunder och använde sig av svart arbetskraft. Det kunde man läsa på SVT Nyheter Västmanland.

Läs också: Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Enligt Västmanlands tingsrätt, som nu dömt kvinnan till villkorlig dom och dagsböter, menade hon att det hon säger i filmerna är riktigt och att hon spelat in dem för att hon känt sig hotad. Filmerna skulle användas som bevis kring bilaffären och enligt kvinnans sätt att se på saken försvarade det hennes agerande. Det tyckte inte tingsrätten.

Oavsett vilket är det en kundrelation som gått överstyr. Och det sker hela tiden, inte minst i en värld där debatten förts på internet. I forum och sökmotorer kan vem som helst skriva vad som helst. Ibland är det välgrundat. Ibland inte.

Relationen med kunden är krånglig och kräver eftertanke. Kunden befinner sig i en beroendeställning och behöver få hjälp mot betalning. Men man vet inte alltid vad det är man behöver hjälp med och är därtill rädd att bli lurad på pengar. Det finns en otrygghet i att vända sig till okända människor för att få hjälp.

Det ska man komma ihåg. När SVT Nyheter Örebro rapporterar om att en man lämnat in sin bil på verkstad och upptäcker att den rullat 50 mil, då är det förstås någonting som verkstaden behöver förklara. Och i en perfekt värld hade kunden begripit det redan vid inlämningstillfället, att ett svårdiagnosticerat problem kan kräva gedigen felsökning.

Läs också: Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Därför är det väldigt, väldigt viktigt att servicerådgivaren, den som sköter kommunikationen med kunden, både tar sin uppgift på största allvar och har förutsättningarna att kunna göra ett bra jobb. Det är som Caroline Jädersten, Årets Servicerådgivare, uttryckte det när jag hälsade på henne: "Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland."

Lyckas man inte få kunden att förstå vad som behöver göras och vad som kommer att krävas kommer konflikter att uppstå. Sedan spelar det ingen roll hur väl det faktiska arbetet utförs. Kunden är ändå inte nöjd.

Och en missnöjd kund, som ventilerar sin åsikt vitt och brett, kan kosta enorma summor i förlorad försäljning och solkat varumärke. Så slå vakt om servicerådgivarrollen och odla den, så att den kan bära frukt. Sedan kanske du kan slippa att bli uthängd i en serie livesändningar på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Inzile ökar produktionen och säkrar avtal med Bosch

Ser en stor efterfrågan på sin första modell. ”Begränsningen ligger helt i vår produktion.”

Världspremiär för helt nya VW Caddy

Större andel stulna bilar försvinner

Antalet bilar som stjäls minskar. Men de som försvinner för gott utgör en allt större andel.

Plus

Tema Sommardäck: "Bra däck är bättre än ett säkerhets-bälte"

Plus

Tema Sommardäck: Klarar däcken kraven är de godkända

Gordon Murrays senaste är en Poké-boll

Det var kanske inte vad vi väntade oss av en geniförklarad Formel 1-konstruktör. Men Motiv är en ensitsig, självkörande elbil

Nyhetsbrev

Plus

Tema Sommardäck: Kunskap en faktor för däckförsäljning

Arkiv

FKG: beslut om korttidsarbete bedöms komma snart

I förra numret av Motormagasinet skrev vi om branschorganisationen Fordonskomponentgruppens arbete för att få ett beslut om korttidsarbete och kompetensutveckling. Nu är FKG övertygade om att ett lagförslag i frågan klubbas igenom i riksdagen inom kort.

Första omcertifieringen för MBC klar

Transportstyrelsen polisanmäler fuskande gymnasieskola

Framtidsgymnasiet i Kristianstad har polisanmälts av Transportstyrelsen. Anmälan gäller osant intygande.

Plus

Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

SFVF satsar på handlarutbildning

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Se alla Företagens egna nyheter

Förstår du värdet av en avgasanalys?

Nu kan du ta kontroll över ditt arbetsljus!

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Sänd till en kollega

0.109