23948sdkhjf

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Sermi-nyckeln är en personlig e-legitimation som ger en bilmekaniker åtkomst till en central europeisk verkstadsportal. Där kan mekanikern på ett djupare plan få tag på teknisk information – repair and maintenance information, RMI. Man kan exempelvis se data kring ett fordons stöldskydd, trafiksäkerhetssystem och motorstyrning. Det är information som fordonstillverkarna håller mycket hårt i, men som de genom en EU-förordning kopplat till Euro 5 och 6 måste släppa ifrån sig.

Läs också: Personbilsbilismen skattas för hårt

Det här konceptet måste finnas för att allbilverkstäder ska få tillgång till mjukvaran på ett fordon, något som auktoriserade verkstäder inte behöver bry sig om. Men det är också viktigt att kontrollera det, för det är rena rama vilda västern nu vad gäller mjukvarunedladdning och åtkomst till styrdon, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som nyligen var på ett möte med Cecra i Storbritannien.

På Cecra-mötet fick han höra en rad historier om just mjukvara i fordon, till exempel mätarställningsmanipulation.

Det är vanligt men en katastrof ur både miljö- och hållbarhetssynpunkt. Bilen släpper ut betydligt mer än man räknar med om den gått 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar.

Cecra är den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, som leder arbetet med tillgången på fordonsdata. I elva år har det fortskridit och flera gånger har man påstått att det ”snart är klart”. Dessutom sades det i våras att 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara att implementera Sermi, något som Joachim Due-Boje är skeptisk till.

Läs också: Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Sermi har utförts av ZTD som är tyskarnas motsvarighet till MRF, men ZTD har sagt upp till medlemskap till Cecra. Det innebär att Cecra inte kan använda sig av de befintliga servrar och tekniska uppbyggnad som tyskarna har gjort, så man måste börja om på ruta ett. Och det är ingen fara, men det kostar pengar för alla EU-stater och kommer ta tid att bygga upp, säger han.

Det är dessutom inte bara att få en nyckel. För att mekanikern ska få sin behörighet krävs att denne genomgår en ”vandelsprövning”, det vill säga att man tar ett utdrag ur brottsregistret, utan anmärkning. Och företaget där mekanikern arbetar ska såklart också vara behörigt.

Och det där med vandelsprövning vet jag inte hur det kommer funka i Sverige, eftersom man inte behöver visa upp mer än första sidan av sitt brottsregister och där ser man ingenting, säger Joachim Due-Boje.

Både mekanikern och verkstaden ska därefter ansöka om behörighet hos en CAB, som kan vara MRF, KBV med flera, som valt att ackreditera sig för Sermi. Efter godkännande, vänder de sig till ett så kallat TrustCenter som sedan utfärdar e-legitimationen. CAB ackrediteras av en så kallad NAB, som i Sverige är Swedac.

Förklaring av de olika förkortningarna:

SERMI – Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information

CECRA – The European Council for Motor Trades and Repairs

NAB – National Accreditation Body

CAB – Conformity Assessment Body

Mer om: Cecra | fordonsdata | MRF | Sermi
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

Nyhetsbrev

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Arkiv

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Sänd till en kollega

0.126