23948sdkhjf

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Sermi-nyckeln är en personlig e-legitimation som ger en bilmekaniker åtkomst till en central europeisk verkstadsportal. Där kan mekanikern på ett djupare plan få tag på teknisk information – repair and maintenance information, RMI. Man kan exempelvis se data kring ett fordons stöldskydd, trafiksäkerhetssystem och motorstyrning. Det är information som fordonstillverkarna håller mycket hårt i, men som de genom en EU-förordning kopplat till Euro 5 och 6 måste släppa ifrån sig.

Läs också: MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Det här konceptet måste finnas för att allbilverkstäder ska få tillgång till mjukvaran på ett fordon, något som auktoriserade verkstäder inte behöver bry sig om. Men det är också viktigt att kontrollera det, för det är rena rama vilda västern nu vad gäller mjukvarunedladdning och åtkomst till styrdon, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som nyligen var på ett möte med Cecra i Storbritannien.

På Cecra-mötet fick han höra en rad historier om just mjukvara i fordon, till exempel mätarställningsmanipulation.

Det är vanligt men en katastrof ur både miljö- och hållbarhetssynpunkt. Bilen släpper ut betydligt mer än man räknar med om den gått 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar.

Cecra är den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, som leder arbetet med tillgången på fordonsdata. I elva år har det fortskridit och flera gånger har man påstått att det ”snart är klart”. Dessutom sades det i våras att 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara att implementera Sermi, något som Joachim Due-Boje är skeptisk till.

Läs också: Dubbdäcken får sitta på längre

Sermi har utförts av ZTD som är tyskarnas motsvarighet till MRF, men ZTD har sagt upp till medlemskap till Cecra. Det innebär att Cecra inte kan använda sig av de befintliga servrar och tekniska uppbyggnad som tyskarna har gjort, så man måste börja om på ruta ett. Och det är ingen fara, men det kostar pengar för alla EU-stater och kommer ta tid att bygga upp, säger han.

Det är dessutom inte bara att få en nyckel. För att mekanikern ska få sin behörighet krävs att denne genomgår en ”vandelsprövning”, det vill säga att man tar ett utdrag ur brottsregistret, utan anmärkning. Och företaget där mekanikern arbetar ska såklart också vara behörigt.

Och det där med vandelsprövning vet jag inte hur det kommer funka i Sverige, eftersom man inte behöver visa upp mer än första sidan av sitt brottsregister och där ser man ingenting, säger Joachim Due-Boje.

Både mekanikern och verkstaden ska därefter ansöka om behörighet hos en CAB, som kan vara MRF, KBV med flera, som valt att ackreditera sig för Sermi. Efter godkännande, vänder de sig till ett så kallat TrustCenter som sedan utfärdar e-legitimationen. CAB ackrediteras av en så kallad NAB, som i Sverige är Swedac.

Förklaring av de olika förkortningarna:

SERMI – Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information

CECRA – The European Council for Motor Trades and Repairs

NAB – National Accreditation Body

CAB – Conformity Assessment Body

Mer om: Cecra | fordonsdata | MRF | Sermi
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Nyhetsbrev

It-bolag ger pandemi-rabatt

Arkiv

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Sänd till en kollega

0.156