23948sdkhjf

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Sermi-nyckeln är en personlig e-legitimation som ger en bilmekaniker åtkomst till en central europeisk verkstadsportal. Där kan mekanikern på ett djupare plan få tag på teknisk information – repair and maintenance information, RMI. Man kan exempelvis se data kring ett fordons stöldskydd, trafiksäkerhetssystem och motorstyrning. Det är information som fordonstillverkarna håller mycket hårt i, men som de genom en EU-förordning kopplat till Euro 5 och 6 måste släppa ifrån sig.

Läs också: Personbilsbilismen skattas för hårt

Det här konceptet måste finnas för att allbilverkstäder ska få tillgång till mjukvaran på ett fordon, något som auktoriserade verkstäder inte behöver bry sig om. Men det är också viktigt att kontrollera det, för det är rena rama vilda västern nu vad gäller mjukvarunedladdning och åtkomst till styrdon, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som nyligen var på ett möte med Cecra i Storbritannien.

På Cecra-mötet fick han höra en rad historier om just mjukvara i fordon, till exempel mätarställningsmanipulation.

Det är vanligt men en katastrof ur både miljö- och hållbarhetssynpunkt. Bilen släpper ut betydligt mer än man räknar med om den gått 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar.

Cecra är den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, som leder arbetet med tillgången på fordonsdata. I elva år har det fortskridit och flera gånger har man påstått att det ”snart är klart”. Dessutom sades det i våras att 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara att implementera Sermi, något som Joachim Due-Boje är skeptisk till.

Läs också: Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Sermi har utförts av ZTD som är tyskarnas motsvarighet till MRF, men ZTD har sagt upp till medlemskap till Cecra. Det innebär att Cecra inte kan använda sig av de befintliga servrar och tekniska uppbyggnad som tyskarna har gjort, så man måste börja om på ruta ett. Och det är ingen fara, men det kostar pengar för alla EU-stater och kommer ta tid att bygga upp, säger han.

Det är dessutom inte bara att få en nyckel. För att mekanikern ska få sin behörighet krävs att denne genomgår en ”vandelsprövning”, det vill säga att man tar ett utdrag ur brottsregistret, utan anmärkning. Och företaget där mekanikern arbetar ska såklart också vara behörigt.

Och det där med vandelsprövning vet jag inte hur det kommer funka i Sverige, eftersom man inte behöver visa upp mer än första sidan av sitt brottsregister och där ser man ingenting, säger Joachim Due-Boje.

Både mekanikern och verkstaden ska därefter ansöka om behörighet hos en CAB, som kan vara MRF, KBV med flera, som valt att ackreditera sig för Sermi. Efter godkännande, vänder de sig till ett så kallat TrustCenter som sedan utfärdar e-legitimationen. CAB ackrediteras av en så kallad NAB, som i Sverige är Swedac.

Förklaring av de olika förkortningarna:

SERMI – Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information

CECRA – The European Council for Motor Trades and Repairs

NAB – National Accreditation Body

CAB – Conformity Assessment Body

Mer om: Cecra | fordonsdata | MRF | Sermi
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Det går bra för Volvo Cars

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Fiberslam blir dieselbränsle

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Nyhetsbrev

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Arkiv

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ford anställer två robothundar

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Biltema öppnar i Bredden i dag

Stora skillnader i mätarmanipulation mellan märken

Carfax har tagit fram statistik på hur vanligt förekommande manipulerade mätarställningar egentligen är.

Legendarisk bilskrotare död

Nissan går mot rekordförlust

Coronapandemin kom olägligt för ett redan sargat bolag. Nissan väntas gå mot den största förlusten i företagets historia.

Plus

Ett udda renoveringsuppdrag

Att få fason på en krånglande bil i verkstaden kan vara nog så svårt. Men att restaurera en sliten prototyp kräver kunskap utöver det vanliga.

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Köpfest på begagnatmarknaden

Storstadsbor köper begagnade bilar som aldrig förr. I juni noterades försäljningsrekord i både Stockholm och Skåne.

BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Sänd till en kollega

0.125