23948sdkhjf

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Sermi-nyckeln är en personlig e-legitimation som ger en bilmekaniker åtkomst till en central europeisk verkstadsportal. Där kan mekanikern på ett djupare plan få tag på teknisk information – repair and maintenance information, RMI. Man kan exempelvis se data kring ett fordons stöldskydd, trafiksäkerhetssystem och motorstyrning. Det är information som fordonstillverkarna håller mycket hårt i, men som de genom en EU-förordning kopplat till Euro 5 och 6 måste släppa ifrån sig.

Läs också: Fler miljöbilar exporteras från Sverige

Det här konceptet måste finnas för att allbilverkstäder ska få tillgång till mjukvaran på ett fordon, något som auktoriserade verkstäder inte behöver bry sig om. Men det är också viktigt att kontrollera det, för det är rena rama vilda västern nu vad gäller mjukvarunedladdning och åtkomst till styrdon, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF, som nyligen var på ett möte med Cecra i Storbritannien.

På Cecra-mötet fick han höra en rad historier om just mjukvara i fordon, till exempel mätarställningsmanipulation.

Det är vanligt men en katastrof ur både miljö- och hållbarhetssynpunkt. Bilen släpper ut betydligt mer än man räknar med om den gått 10 000 mil mer än vad mätarställningen visar.

Cecra är den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, som leder arbetet med tillgången på fordonsdata. I elva år har det fortskridit och flera gånger har man påstått att det ”snart är klart”. Dessutom sades det i våras att 1 september 2020 ska alla organisationer inom EU vara klara att implementera Sermi, något som Joachim Due-Boje är skeptisk till.

Läs också: Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

Sermi har utförts av ZTD som är tyskarnas motsvarighet till MRF, men ZTD har sagt upp till medlemskap till Cecra. Det innebär att Cecra inte kan använda sig av de befintliga servrar och tekniska uppbyggnad som tyskarna har gjort, så man måste börja om på ruta ett. Och det är ingen fara, men det kostar pengar för alla EU-stater och kommer ta tid att bygga upp, säger han.

Det är dessutom inte bara att få en nyckel. För att mekanikern ska få sin behörighet krävs att denne genomgår en ”vandelsprövning”, det vill säga att man tar ett utdrag ur brottsregistret, utan anmärkning. Och företaget där mekanikern arbetar ska såklart också vara behörigt.

Och det där med vandelsprövning vet jag inte hur det kommer funka i Sverige, eftersom man inte behöver visa upp mer än första sidan av sitt brottsregister och där ser man ingenting, säger Joachim Due-Boje.

Både mekanikern och verkstaden ska därefter ansöka om behörighet hos en CAB, som kan vara MRF, KBV med flera, som valt att ackreditera sig för Sermi. Efter godkännande, vänder de sig till ett så kallat TrustCenter som sedan utfärdar e-legitimationen. CAB ackrediteras av en så kallad NAB, som i Sverige är Swedac.

Förklaring av de olika förkortningarna:

SERMI – Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information

CECRA – The European Council for Motor Trades and Repairs

NAB – National Accreditation Body

CAB – Conformity Assessment Body

Mer om: Cecra | fordonsdata | MRF | Sermi
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Nyhetsbrev

Bilhandlarnas vardag hettar till

Arkiv

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Begagnatmarknaden backar – och växer

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.139