23948sdkhjf

Subaru omstrukturerar i Sverige

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Modellprogrammet slimmas och återförsäljarna blir färre när Subaru omstrukturerar sin svenska verksamhet. Omställningen är den största för märket sedan 1990-talet.

Rollen som generalagent har förändrats de senaste åren och dess engagemang i affären blir allt starkare, i takt med att försäljningskanalerna blir fler och konsumenterna allt bättre pålästa. Det menar John Hurtig som är Brand Director på Subaru Nordic.

Läs också: Bil Sweden: Fordonsförsäljningen slog rekord 2019

– Kunder dräller inte omkring i bilhallen längre, utan när de kliver in är de extremt långt framme i köpprocessen, säger han till Motormagasinet.

Det påverkar rollfördelningen mellan generalagenten och återförsäljarna, där det inte längre räcker för generalagenten att tillhandahålla bilarna utan man måste också vara drivande vad gäller marknadsföring och ta på sig en större roll i köpprocessen. Återförsäljaren har å sin sida inte samma möjlighet att påverka köpbeslutet, men är alltjämt nödvändig för att slutföra själva affären.

John Hurtig beskriver också den svenska bilmarknaden som en bransch som går igenom ett stålbad och på Subaru Nordic tror man att det kommer att säljas färre än 300 000 bilar under 2020. För Subarus del kan det bli en möjlighet snarare än ett hot:

– Det här tycker vi är bra, ur det perspektivet att vårt varumärke brukar stå sig bra. Sist svensk bilmarknad vek var 2013. Då ökade vi. Då tog vi marknadsandelar. Och förklaringen till det är en enda sak: varumärket Subaru och dess målgrupp, en målgrupp som är väldigt lojal.

Läs också: Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Nu sjösätter man ett omstruktureringsprogram för att möta det nya årtiondets utmaningar, där generalagenter och återförsäljare har delvis nya roller och där man vill växa sig starkare i en vikande marknad. Omställningen blir den största för Subaru på den svenska marknaden sedan 1990-talet.

– Vi ser att en homogen affär är vår framtid, en homogen affär mellan generalagent, återförsäljare och konsument, säger John Hurtig.

Därför kommer man att minska antalet återförsäljare i nätverket från cirka 70 till runt 50 redan under 2020, eftersom man vill ha en starkare och mer enhetlig återförsäljarkår.

– Vi inleder det vi kallar en väsentlig förändring av försäljningsorganisationen. Det innebär att många återförsäljare får ett större upptagningsområde, vilket ska ge ökade volymer.

Läs också: Begagnatmarknaden backar – och växer

Även på eftermarknadssidan kommer förändringar att ske och neddragningen i antalet återförsäljare kommer också att leda till en minskning av antalet Subaru-verkstäder. Samtidigt ser man verkstäderna som nödvändiga för att kunna säkra den lokala försäljningen.

Man kommer också att renodla sitt modellprogram till 2020 och erbjuda tre modeller: Outback, Forester e-Boxer och XV e-Boxer.

– Vi har haft sju bilmodeller på programmet, men i verkligheten har återförsäljaren kanske haft en eller max två modeller att jobba med. Och det har varit bilbrist som har varit problemet. Därför har vi bestämt oss för att renodla modellfloran.

Nästa år kommer Subaru att lansera en helt ny Outback på den svenska marknaden och 2022 lanseras en suv i C-segmentet som är renodlat eldriven, en bil som kommer att tas fram i samarbete med Toyota.

Läs också: Stark bilmarknad i november

Som ytterligare ett led i omstruktureringen väljer man också att byta mediabyrå, med målet att stärka varumärket på lång sikt. I stället för att fokusera på stötvisa kampanjer vill man bygga en mer löpande annonsering och fokusera på en kontinuerlig närvaro.

Därmed har man också satt som mål att sälja lika många bilar under året som 2019, trots att man skär i både återförsäljarnätverket och i modellprogrammet.

– Vi tror att vi kommer att sälja lika mycket bil nästa år. Vi tror alltså att vi kommer att öka vår marknadsandel. Det är vår ambition, säger John Hurtig.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.125