23948sdkhjf

Subaru omstrukturerar i Sverige

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Modellprogrammet slimmas och återförsäljarna blir färre när Subaru omstrukturerar sin svenska verksamhet. Omställningen är den största för märket sedan 1990-talet.

Rollen som generalagent har förändrats de senaste åren och dess engagemang i affären blir allt starkare, i takt med att försäljningskanalerna blir fler och konsumenterna allt bättre pålästa. Det menar John Hurtig som är Brand Director på Subaru Nordic.

Läs också: Positiva signaler i bilhandeln

– Kunder dräller inte omkring i bilhallen längre, utan när de kliver in är de extremt långt framme i köpprocessen, säger han till Motormagasinet.

Det påverkar rollfördelningen mellan generalagenten och återförsäljarna, där det inte längre räcker för generalagenten att tillhandahålla bilarna utan man måste också vara drivande vad gäller marknadsföring och ta på sig en större roll i köpprocessen. Återförsäljaren har å sin sida inte samma möjlighet att påverka köpbeslutet, men är alltjämt nödvändig för att slutföra själva affären.

John Hurtig beskriver också den svenska bilmarknaden som en bransch som går igenom ett stålbad och på Subaru Nordic tror man att det kommer att säljas färre än 300 000 bilar under 2020. För Subarus del kan det bli en möjlighet snarare än ett hot:

– Det här tycker vi är bra, ur det perspektivet att vårt varumärke brukar stå sig bra. Sist svensk bilmarknad vek var 2013. Då ökade vi. Då tog vi marknadsandelar. Och förklaringen till det är en enda sak: varumärket Subaru och dess målgrupp, en målgrupp som är väldigt lojal.

Läs också: Så påverkar coronakrisen svenskarnas bilköp

Nu sjösätter man ett omstruktureringsprogram för att möta det nya årtiondets utmaningar, där generalagenter och återförsäljare har delvis nya roller och där man vill växa sig starkare i en vikande marknad. Omställningen blir den största för Subaru på den svenska marknaden sedan 1990-talet.

– Vi ser att en homogen affär är vår framtid, en homogen affär mellan generalagent, återförsäljare och konsument, säger John Hurtig.

Därför kommer man att minska antalet återförsäljare i nätverket från cirka 70 till runt 50 redan under 2020, eftersom man vill ha en starkare och mer enhetlig återförsäljarkår.

– Vi inleder det vi kallar en väsentlig förändring av försäljningsorganisationen. Det innebär att många återförsäljare får ett större upptagningsområde, vilket ska ge ökade volymer.

Läs också: 25-punktsprogram ska få fordonsbranschen i rullning

Även på eftermarknadssidan kommer förändringar att ske och neddragningen i antalet återförsäljare kommer också att leda till en minskning av antalet Subaru-verkstäder. Samtidigt ser man verkstäderna som nödvändiga för att kunna säkra den lokala försäljningen.

Man kommer också att renodla sitt modellprogram till 2020 och erbjuda tre modeller: Outback, Forester e-Boxer och XV e-Boxer.

– Vi har haft sju bilmodeller på programmet, men i verkligheten har återförsäljaren kanske haft en eller max två modeller att jobba med. Och det har varit bilbrist som har varit problemet. Därför har vi bestämt oss för att renodla modellfloran.

Nästa år kommer Subaru att lansera en helt ny Outback på den svenska marknaden och 2022 lanseras en suv i C-segmentet som är renodlat eldriven, en bil som kommer att tas fram i samarbete med Toyota.

Läs också: Enorma försäljningras i vissa länder

Som ytterligare ett led i omstruktureringen väljer man också att byta mediabyrå, med målet att stärka varumärket på lång sikt. I stället för att fokusera på stötvisa kampanjer vill man bygga en mer löpande annonsering och fokusera på en kontinuerlig närvaro.

Därmed har man också satt som mål att sälja lika många bilar under året som 2019, trots att man skär i både återförsäljarnätverket och i modellprogrammet.

– Vi tror att vi kommer att sälja lika mycket bil nästa år. Vi tror alltså att vi kommer att öka vår marknadsandel. Det är vår ambition, säger John Hurtig.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.14