23948sdkhjf

Ledare #2: Flykten från hönsgården

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Bilmogulens otroliga flykt från den japanska rättvisan ändrar egentligen ingenting. Carlos Ghosn har tappat sitt inflytande.

Många var naglarna som tuggades korta inför presskonferensen. Vad skulle Carlos Ghosn, en gång härskare över det enorma Renault-Nissan-Mitsubishi-imperiet, haspla ur sig? Efter drygt ett år i den japanska rättvisans händer dök han plötsligt upp i Libanon dagen innan nyårsafton. Den japanska rättvisan kliade sig i huvudet.

Läs också: Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Flykten var som tagen ur en Hollywoodtrailer. Övervakningskameror hade registrerat hur Ghosn hade lämnat sin husarrest på eftermiddagen den 29 december. Vad som hände sedan är att Ghosn träffade ett par "säkerhetsexperter", konsulter med militär bakgrund, som satte honom på ett snabbtåg till Osaka.

Där klev han ner i en fraktlåda för ljudutrustning och lastades ombord på ett privatplan med destination Turkiet för att sedan fara vidare till Libanon, ett land utan utlämningsavtal med Japan. Ghosn har dessutom libanesiskt medborgarskap, eftersom den Brasilienfödde fransmannens föräldrar kom därifrån. Och i Libanon har han folkets och maktens stöd.

Så där stod det japanska rättsväsendet med lång näsa, en rättsapparat som åtalat Ghosn för att ha svindlat bort enorma summor för att finansiera sitt eget inte så magra leverne. Och i Japan är det inte vanligt att bli frikänd om man väl har blivit åtalad.

Men Ghosn själv har hela tiden högljutt bedyrat sin oskuld och hävdat att han blivit utsatt för en komplott. "Jag har inte flytt rättvisan. Jag har flytt orättvisa och politisk förföljelse", sade han när han landat i Libanon.

Läs också: Ledare #12: Skadan är redan skedd

Så kom dagen, den 8 januari, när Ghosn skulle hålla presskonferens och avslöja de, som enligt hans egen utsago, hade satt dit honom. Nissan såg anfall som bästa försvar och gick ut med ett uttalande om att det fanns "obestridliga bevis" för Ghosns brottsliga beteende, inklusive felaktiga uppgifter om hans ersättning och felaktigt utnyttjande av företagets tillgångar till hans personliga fördel.

Det var en stridslysten Carlos Ghosn som ställde sig i talarstolen. Beväpnad med en mikrofon och en rejäl bunt konfidentiella dokument förklarade han, vilt gestikulerande, om vilken fruktansvärd behandling han utsatts för.

Efter att målande ha beskrivit sin isolering i cellen gick han till attack mot det japanska rättsväsendets brist på rättvisa, mot Nissan och dess chefer som kollaborerat med åklagarväsendet, hur alliansen skötts sedan hans fall från tronen, och mot Japan som land. "Jag hölls som gisslan av ett land som jag har tjänat i 17 år", sade han. Och själv är han förstås oskyldig som ett lamm.

Men faktum kvarstår: Carlos Ghosn är på flykt från rättvisan, jagad av Interpol och fast i ett litet land långt från händelsernas centrum. Så frågan man ställer sig nu är vad han ska göra härnäst, för att återfå sin relevans i en värld som gått vidare utan honom.

Mer om: Carlos Ghosn | Ledare | Nissan
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Arkiv

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

Hur mycket påverkar coronaviruset den svenska bilmarknaden? Enligt bilstatistikföretaget Vroom är det för tidigt för att se hur nybilsförsäljningen drabbas. På begagnatsidan är nedgången oväntat liten.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Se alla Företagens egna nyheter

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Sänd till en kollega

0.125