23948sdkhjf

Ledare #2: Flykten från hönsgården

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Bilmogulens otroliga flykt från den japanska rättvisan ändrar egentligen ingenting. Carlos Ghosn har tappat sitt inflytande.

Många var naglarna som tuggades korta inför presskonferensen. Vad skulle Carlos Ghosn, en gång härskare över det enorma Renault-Nissan-Mitsubishi-imperiet, haspla ur sig? Efter drygt ett år i den japanska rättvisans händer dök han plötsligt upp i Libanon dagen innan nyårsafton. Den japanska rättvisan kliade sig i huvudet.

Läs också: Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Flykten var som tagen ur en Hollywoodtrailer. Övervakningskameror hade registrerat hur Ghosn hade lämnat sin husarrest på eftermiddagen den 29 december. Vad som hände sedan är att Ghosn träffade ett par "säkerhetsexperter", konsulter med militär bakgrund, som satte honom på ett snabbtåg till Osaka.

Där klev han ner i en fraktlåda för ljudutrustning och lastades ombord på ett privatplan med destination Turkiet för att sedan fara vidare till Libanon, ett land utan utlämningsavtal med Japan. Ghosn har dessutom libanesiskt medborgarskap, eftersom den Brasilienfödde fransmannens föräldrar kom därifrån. Och i Libanon har han folkets och maktens stöd.

Så där stod det japanska rättsväsendet med lång näsa, en rättsapparat som åtalat Ghosn för att ha svindlat bort enorma summor för att finansiera sitt eget inte så magra leverne. Och i Japan är det inte vanligt att bli frikänd om man väl har blivit åtalad.

Men Ghosn själv har hela tiden högljutt bedyrat sin oskuld och hävdat att han blivit utsatt för en komplott. "Jag har inte flytt rättvisan. Jag har flytt orättvisa och politisk förföljelse", sade han när han landat i Libanon.

Läs också: Seats vd har avgått på egen begäran

Så kom dagen, den 8 januari, när Ghosn skulle hålla presskonferens och avslöja de, som enligt hans egen utsago, hade satt dit honom. Nissan såg anfall som bästa försvar och gick ut med ett uttalande om att det fanns "obestridliga bevis" för Ghosns brottsliga beteende, inklusive felaktiga uppgifter om hans ersättning och felaktigt utnyttjande av företagets tillgångar till hans personliga fördel.

Det var en stridslysten Carlos Ghosn som ställde sig i talarstolen. Beväpnad med en mikrofon och en rejäl bunt konfidentiella dokument förklarade han, vilt gestikulerande, om vilken fruktansvärd behandling han utsatts för.

Efter att målande ha beskrivit sin isolering i cellen gick han till attack mot det japanska rättsväsendets brist på rättvisa, mot Nissan och dess chefer som kollaborerat med åklagarväsendet, hur alliansen skötts sedan hans fall från tronen, och mot Japan som land. "Jag hölls som gisslan av ett land som jag har tjänat i 17 år", sade han. Och själv är han förstås oskyldig som ett lamm.

Men faktum kvarstår: Carlos Ghosn är på flykt från rättvisan, jagad av Interpol och fast i ett litet land långt från händelsernas centrum. Så frågan man ställer sig nu är vad han ska göra härnäst, för att återfå sin relevans i en värld som gått vidare utan honom.

Mer om: Carlos Ghosn | Ledare | Nissan
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Sänd till en kollega

0.079