23948sdkhjf

Gröna Bilisters svar på skärpta miljökrav

Organisationen Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss om miljö- och säkerhetskrav för myndigheters bilar, som presenterades i december. De anser bland annat att fossiloberoende och energieffektiva andrahandsval borde preciseras.

Gröna Bilister är överlag positiva till regeringens förslag om nya miljö- och säkerhetskrav för myndigheters bilar. Men organisationen även har synpunkter på delar av förslaget och har nu därför lämnat in ett remissvar.

Bilar som används av myndigheter och kommuner kommer efter några år ut på begagnatmarknaden. Därför är statens upphandlingskrav avgörande för att styra hela fordonsmarknaden i hållbar riktning, menar man.

Regeringens förslag på miljökrav innebär att myndigheterna ska välja så kallade klimatbonusbilar, det vill säga elbilar, laddhybrider eller gasbilar. Inga andrahandsalternativ preciseras, trots att avstegen från kravet att välja bonusbilar riskerar att bli många, framför allt på mindre orter långt från Stockholm.

– För att kraven ska styra med både spets och bredd måste de kompletteras med baskrav på fossiloberoende och energieffektivitet, säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare i Gröna Bilister, i ett pressmeddelande.

Regeringen vill införa ett säljstopp för bensin- och dieselbilar, samtidigt som de inte vill slå undan benen för biodrivmedlen. Det innebär att alla nya bilar med förbränningsmotor om några år måste vara godkända för biogas.

– Med andra ord måste fossiloberoende vara ett baskrav. Det finns inte längre någon anledning för staten att befatta sig med fossilbilar, säger Gröna Bilisters ordförande Johanna Grant.

Organisationen föreslår att etanol- och dieselbilar godkända för förnybar diesel HVO100 ska kunna väljas i andra hand. Som krav på energieffektivitet föreslås att utsläppen av koldioxid ska vara högst 150 g/km för gas- och dieselbilar, och högst 170 g/km för etanolbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094