23948sdkhjf

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

MRF har under en tid varit medlem i båda EU-organisationerna Cecra och AECDR, som båda arbetar med frågor om fordonsdata, men har nu valt att fortsättningsvis endast jobba aktivt med AECDR. Beslutet fattades tillsammans med systerorganisationer i Norge och Danmark, medan Finland valt att stanna kvar i Cecra.

Läs också: MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

– Vi räcker inte till med vår kraft att vara med i båda. Men naturligtvis ser vi ingen nackdel med att två förbund springer på samma frågor. Och jag tror att någon gång i framtiden kommer samarbetet mellan förbunden att fungera också. Motparten vi egentligen arbetar mot är ju biltillverkarna och deras förbund ACEA, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

En annan viktig anledning till beslutet är att den tyska motsvarigheten till MRF sedan tidigare lämnat Cecra för att fortsätta lobbyarbetet i AECDR. Man har dessutom fått med sig organisationer i Italien och Spanien.

– Vi har sett på det ur ett europeiskt perspektiv, att det är viktigt att få med den tyska bilindustrin eftersom den företräder en så stor andel av marknaden i Europa. Och när man fick med sig italienare och spanjorer insåg vi att det kommer bli livskraftigt, förklarar Tommy Letzén.

Motormagasinet har tidigare rapporterat i en artikelserie om den så kallade Sermi-nyckeln, som Cecra arbetar med. Det handlar om att verkstäder och deras personal ska få tillgång till säkerhetsrelaterad fordonsdata genom en digital nyckel. På MRF anser man nu att det arbetet dels har dragit ut på tiden och dels tror man att en sådan tjänst skulle kunna bli inaktuell snart. Därför vill man istället arbeta med frågor högre upp.

Läs också: Haldex anmäler sin största ägare till EU

– Att jobba med fasta med nycklar och en sådan hantering är kanske inte ett så bra alternativ eftersom risken finns att tiden rinner ifrån dem. Jobbar vi högre kan vi få EU att ta i frågorna utifrån gruppundantagen så att vi kan påverka kommande avtal gällande datareglering, säger Tommy Letzén.

Gruppundantagen inom EU handlar om den rättsliga grund för alla bilhandelsavtal inom unionen och hur de ska regleras. Den rådande förordningen upphör att gälla den 31 maj 2022 och granskas av EU-kommissionen. MRF har haft samtal med kommissionen och fått gehör så här långt.

– För oss är det viktigt att vi i ett första steg kan reda ut hur man ska få tillgång till fordonsdata, och i nästa steg utreda hur sådana erbjudanden ska paketeras framöver. Det vi nu gör först är en undersökning som vi sedan ska presentera för kommissionen, säger Tommy Letzén.

Under Motormagasinets tidigare rapporteringar har frågan om allbilverkstäders rättigheter varit en viktig faktor, då flera menar att märkesverkstäder har det lättare tack vare att de redan arbetar med ett specifikt märke. Men Tommy Letzén lägger ingen vikt på det utan anser snarare att det handlar om rätt kompetens och utbildning.

– Tillgången till datan är ju – oavsett om du har en allbilsverkstad eller märkesverkstad – ett behov för alla. Ska man göra ett professionellt jobb så spelar det ingen roll om det står ett märke på väggen. Det handlar om att den som ska utföra reparationer och service ska ha rätt kompetens och utbildning för det, och har man inte det ska man inte ha tillgång till datan, punkt slut, säger han.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Nyhetsbrev

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Arkiv

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.109