23948sdkhjf

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

MRF har under en tid varit medlem i båda EU-organisationerna Cecra och AECDR, som båda arbetar med frågor om fordonsdata, men har nu valt att fortsättningsvis endast jobba aktivt med AECDR. Beslutet fattades tillsammans med systerorganisationer i Norge och Danmark, medan Finland valt att stanna kvar i Cecra.

– Vi räcker inte till med vår kraft att vara med i båda. Men naturligtvis ser vi ingen nackdel med att två förbund springer på samma frågor. Och jag tror att någon gång i framtiden kommer samarbetet mellan förbunden att fungera också. Motparten vi egentligen arbetar mot är ju biltillverkarna och deras förbund ACEA, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

En annan viktig anledning till beslutet är att den tyska motsvarigheten till MRF sedan tidigare lämnat Cecra för att fortsätta lobbyarbetet i AECDR. Man har dessutom fått med sig organisationer i Italien och Spanien.

– Vi har sett på det ur ett europeiskt perspektiv, att det är viktigt att få med den tyska bilindustrin eftersom den företräder en så stor andel av marknaden i Europa. Och när man fick med sig italienare och spanjorer insåg vi att det kommer bli livskraftigt, förklarar Tommy Letzén.

Motormagasinet har tidigare rapporterat i en artikelserie om den så kallade Sermi-nyckeln, som Cecra arbetar med. Det handlar om att verkstäder och deras personal ska få tillgång till säkerhetsrelaterad fordonsdata genom en digital nyckel. På MRF anser man nu att det arbetet dels har dragit ut på tiden och dels tror man att en sådan tjänst skulle kunna bli inaktuell snart. Därför vill man istället arbeta med frågor högre upp.

– Att jobba med fasta med nycklar och en sådan hantering är kanske inte ett så bra alternativ eftersom risken finns att tiden rinner ifrån dem. Jobbar vi högre kan vi få EU att ta i frågorna utifrån gruppundantagen så att vi kan påverka kommande avtal gällande datareglering, säger Tommy Letzén.

Gruppundantagen inom EU handlar om den rättsliga grund för alla bilhandelsavtal inom unionen och hur de ska regleras. Den rådande förordningen upphör att gälla den 31 maj 2022 och granskas av EU-kommissionen. MRF har haft samtal med kommissionen och fått gehör så här långt.

– För oss är det viktigt att vi i ett första steg kan reda ut hur man ska få tillgång till fordonsdata, och i nästa steg utreda hur sådana erbjudanden ska paketeras framöver. Det vi nu gör först är en undersökning som vi sedan ska presentera för kommissionen, säger Tommy Letzén.

Under Motormagasinets tidigare rapporteringar har frågan om allbilverkstäders rättigheter varit en viktig faktor, då flera menar att märkesverkstäder har det lättare tack vare att de redan arbetar med ett specifikt märke. Men Tommy Letzén lägger ingen vikt på det utan anser snarare att det handlar om rätt kompetens och utbildning.

– Tillgången till datan är ju – oavsett om du har en allbilsverkstad eller märkesverkstad – ett behov för alla. Ska man göra ett professionellt jobb så spelar det ingen roll om det står ett märke på väggen. Det handlar om att den som ska utföra reparationer och service ska ha rätt kompetens och utbildning för det, och har man inte det ska man inte ha tillgång till datan, punkt slut, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079