23948sdkhjf

MRF pausar EU-samarbetet med Cecra

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Från årsskiftet har Motorbranschens Riksförbund, MRF, valt att pausa arbetet med EU-förbundet Cecra och enbart jobba med AECDR (Alliance of European Car Dealers and Repairers). De fokuserar fortfarande på tillgången till fordonsdata, som Motormagasinet berättat om tidigare, men nu på ett lite annorlunda sätt.

MRF har under en tid varit medlem i båda EU-organisationerna Cecra och AECDR, som båda arbetar med frågor om fordonsdata, men har nu valt att fortsättningsvis endast jobba aktivt med AECDR. Beslutet fattades tillsammans med systerorganisationer i Norge och Danmark, medan Finland valt att stanna kvar i Cecra.

Läs också: Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

– Vi räcker inte till med vår kraft att vara med i båda. Men naturligtvis ser vi ingen nackdel med att två förbund springer på samma frågor. Och jag tror att någon gång i framtiden kommer samarbetet mellan förbunden att fungera också. Motparten vi egentligen arbetar mot är ju biltillverkarna och deras förbund ACEA, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

En annan viktig anledning till beslutet är att den tyska motsvarigheten till MRF sedan tidigare lämnat Cecra för att fortsätta lobbyarbetet i AECDR. Man har dessutom fått med sig organisationer i Italien och Spanien.

– Vi har sett på det ur ett europeiskt perspektiv, att det är viktigt att få med den tyska bilindustrin eftersom den företräder en så stor andel av marknaden i Europa. Och när man fick med sig italienare och spanjorer insåg vi att det kommer bli livskraftigt, förklarar Tommy Letzén.

Motormagasinet har tidigare rapporterat i en artikelserie om den så kallade Sermi-nyckeln, som Cecra arbetar med. Det handlar om att verkstäder och deras personal ska få tillgång till säkerhetsrelaterad fordonsdata genom en digital nyckel. På MRF anser man nu att det arbetet dels har dragit ut på tiden och dels tror man att en sådan tjänst skulle kunna bli inaktuell snart. Därför vill man istället arbeta med frågor högre upp.

Läs också: Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

– Att jobba med fasta med nycklar och en sådan hantering är kanske inte ett så bra alternativ eftersom risken finns att tiden rinner ifrån dem. Jobbar vi högre kan vi få EU att ta i frågorna utifrån gruppundantagen så att vi kan påverka kommande avtal gällande datareglering, säger Tommy Letzén.

Gruppundantagen inom EU handlar om den rättsliga grund för alla bilhandelsavtal inom unionen och hur de ska regleras. Den rådande förordningen upphör att gälla den 31 maj 2022 och granskas av EU-kommissionen. MRF har haft samtal med kommissionen och fått gehör så här långt.

– För oss är det viktigt att vi i ett första steg kan reda ut hur man ska få tillgång till fordonsdata, och i nästa steg utreda hur sådana erbjudanden ska paketeras framöver. Det vi nu gör först är en undersökning som vi sedan ska presentera för kommissionen, säger Tommy Letzén.

Under Motormagasinets tidigare rapporteringar har frågan om allbilverkstäders rättigheter varit en viktig faktor, då flera menar att märkesverkstäder har det lättare tack vare att de redan arbetar med ett specifikt märke. Men Tommy Letzén lägger ingen vikt på det utan anser snarare att det handlar om rätt kompetens och utbildning.

– Tillgången till datan är ju – oavsett om du har en allbilsverkstad eller märkesverkstad – ett behov för alla. Ska man göra ett professionellt jobb så spelar det ingen roll om det står ett märke på väggen. Det handlar om att den som ska utföra reparationer och service ska ha rätt kompetens och utbildning för det, och har man inte det ska man inte ha tillgång till datan, punkt slut, säger han.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Nyhetsbrev

Det blir svemester i sommar

Arkiv

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Se alla Företagens egna nyheter

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Sänd till en kollega

0.14