23948sdkhjf

Årets Skadeverkstad: Från kaos till Kondo*

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Med trögrodd arbetsmiljö och låg kundnöjdhet var tillfället perfekt att påbörja förändringsarbetet som till slut skulle leda till utmärkelsen Årets Skadeverkstad vid Motorgalan 2019.

Upplevelsen att kliva in hos Bilkompani Kalmar är välkomnande och varm. Det är skönt att kunna ha en bra känsla i kroppen när man måste lämna ifrån sig sin bil på reparation. Här är den i goda händer.

Läs också: Motorgalan öppnar för nomineringar

Skadecenter på Bilkompani Kalmar har gjort en lång resa för att komma dit de är i dag.

– Vi har gått från att ha haft lite oreda till att ha jäkligt bra koll på allas engagemang, allt från flöden, intäkter och trivsel, berättar Magnus Andersson som är ställföreträdande skadechef.

Framför allt trivsel har man arbetat hårt med. En process som har tagit nästan ett års tid. Magnus och hans kollega Fredrik Håkansson, som är skadechef, började med att implementera lite småsaker, testade hit och dit och vred fram och tillbaka på saker. De håller fortfarande på med småändringar för att se hur det funkar. Går det inte får man ta ett steg tillbaka och börja om.

– Det tar ett tag innan det är rutin på grejerna så man får nöta in det. Ingen får ge sig när man har bestämt sig för att testa något, förklarar Fredrik.

Läs också: Branschforum ska bringa ordning till skadesidan

Anledningen till omstruktureringen var helt enkelt att medarbetarna inte mådde riktigt bra på grund av att saker inte fungerade. Flaskhalsar och samarbetssvårigheter gjorde arbetsmiljön trögrodd.

– Ett bekymmer är att lackverkstaden ligger bredvid personbilsverkstaden och över gården har vi plåtverkstaden. Reservdelarna ska då slussas fram och tillbaka mellan verkstäderna. Att försöka få ihop det till något välfungerande har varit en utmaning. Det är inte perfekt, men det funkar. Vi har en hel del kvar att arbeta på, så man får inte vara blyg för att böja ner huvudet och dra igång någonting. Vi arbetar med systematiska småjusteringar, berättar Magnus.

I dag har de strukturerat upp arbetet så att alla har sina bestämda roller: allt från den som är reservdelsansvarig och tittar på flödena i Cabas för att beställa rätt delar, till den som är planeringsansvarig i plåtverkstaden. Den personen har även koll på vilken medarbetare som är bäst lämpad för vilket jobb, just för att det ska löpa så smidigt som möjligt.

En bättre planering innebär att Bilkompani Kalmar nu kan ha färre arbetstimmar men ändå ha ett större överskott.

Läs också: Årets Bilsäljare: fullt ös i försäljnings-hallen

Den senaste förändring är att man bara en har en person som gör skadekalkylen (för att kunna bli så bra som möjligt på det området) och två kundmottagare, så att kunden ser samma ansikte när man lämnar och hämtar bilen. En förändring som ännu inte utvärderats för att den är så ny.

Det var en del tvekan innan Fredrik och Magnus vågade sjösätta sina förändringar, men enda sättet att veta om det funkade var att faktiskt ”släppa pucken och köra live”, som Fredrik uttrycker det.

Initiativen har tagits av Fredrik och Magnus själva:

– Det är vi som driver verksamheten och ingen annan vet hur den ska skötas, förklarar Magnus.

Läs också: SFVF efterlyser friare försäkringsregler

En stor förändring i lackverkstaden är att man har infört förlackering. Något som sparar väldigt mycket tid, enligt Fredrik. Allt som går att förlackera, som skruvade detaljer och andra delar, ligger klart när bilen kommer in så att det kan bytas samma dag.

– Det kortar kundens tid något oerhört, flikar Magnus in.

Den totala reparationstiden har minskat från 3–5 dagar till 1–2. Enkla jobb fixar man på en dag så att de inte ligger och bränner i verkstaden.

– Färgvarianten tas ut redan vid skadebesiktningen, säger Fredrik.

Läs också: Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

Två till tre dagar innan bilen kommer in i lackverkstaden ser man till att ha förberett den dörr, skärm eller stötfångare som ska monteras på.

– Då har man inte en massa dötid att slå ihjäl utan man fyller arbetsdagen med uppgifter, fyller Magnus i.

Tidigare kunde det bli långa dagar just för att man saknade ett kontinuerligt flöde av arbete.

Det är roligt att kunna överraska kunderna med kortare ledtider innan deras bil kan tas om hand. Förändringarna som Fredrik och Magnus har infört har även lett till att de nu triggas av att leta förbättringar lite varstans.

– Vi vill kunna göra allting så smidigt som möjligt, säger Fredrik.

Med förändringarna har kundnöjdheten också tagit några kliv upp på skalan. I dag ligger man runt landssnitt på många delar och över på några.

– För två år sedan låg vi inte högt i kundnöjdhet, suckar Fredrik.

Magnus erkänner utan omsvep att han är en ordningsam person:

– Det är inte mycket till mañana över mig,

– Jag har en del jävlar anamma i mig. Jag släpar in jobben och han strukturerar upp dem, säger Fredrik och nickar åt Magnus.

Både Magnus och Fredrik har drivit egna verksamheter tidigare (bilverkstad respektive billackering) och är därför vana vid att ta ett helhetsgrepp och de vet vad varje krona är värd.

– Eftersom vi är vana vid att driva eget tar vi egentligen ett lite för stort ansvar för att vara anställda, berättar Fredrik.

Det är svårt att släppa taget, helt enkelt.

Företaget Bilkompani Kalmar har funnits sedan 2004, dessförinnan hette det Rydbergs Motor och den verksamheten har funnits sedan 60-talet.

– Man får inte slappna av för risken att falla tillbaka i gamla hjulspår. Det är ett ständigt arbete framåt, förklarar Fredrik.

2019 löste man in 238 bilar av totalt 2 800 som kom genom verkstaden.

– Vi försöker göra jobbet istället men tyvärr skrotas en hel del bilar. Vi är inte blyga för att göra stora jobb, avslutar Magnus.

* Marie Kondo är japansk organisationskonsult och författare.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.173