23948sdkhjf

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Som i många andra situationer i livet handlar det inte bara om att springa snabbt, man måste springa åt rätt håll också. Det menar Pontus Thureson, vd för Svenska LCV-föreningen, och syftar på regeringens satsningar på stöd till miljöbilar.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Läs också: Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Ambitionen att minska klimatpåverkan för transportsektorn är lätt att ställa sig bakom. Tyvärr har de satsningar som skett hittills gett oklara resultat, förutom i ett avseende: De har skapat en kostsam osäkerhet i fordonsbranschen. Vi tror att utfallet kan bli bättre om det finns ett närmare samarbete med branschen.

För drygt en månad sedan publicerade Riksrevisionen granskningsrapporten Statliga åtgärder för fler miljöbilar (RiR 2020:1). Kritiken mot regeringens satsningar var minst sagt svidande, både när det gäller förslagens innehåll i sig och genomförandet av förslagen.

Granskningen visar att styrmedlen för köp och ägande av miljöbilar inte är effektivt utformade och framstår som kostsamma i jämförelse med andra åtgärder som används idag för att minska transportsektorns koldioxidutsläpp. Styrmedlen har införts utan att regeringen tagit fram samhällsekonomiska konsekvensanalyser.

Regeringen har vidare inte skapat långsiktiga och förutsägbara villkor för nybilsköp och bilinnehav. Detta har minskat riksdagens möjlighet att fatta välinformerade beslut, vilket riskerar leda till att dessa fattas på felaktiga grunder och att icke önskvärda effekter uppstår efter genomförandet.

Läs också: Röster höjs mot nya husbilsskatten

Våra medlemsföretag arbetar med lätta lastfordon och anpassar dessa efter kundspecifika önskemål. Det kan handla om att fordon behöver utrustas för hantverkare, till färdtjänst eller som räddningsfordon. Denna del av fordonsindustrin är kritisk för många viktiga samhällsfunktioner. Den står dessutom för många jobbtillfällen.

Ändå saknades analyser av hur våra medlemsföretag påverkas av bonus malus-systemet. När detta system kombinerades med de nya mätmetoderna för utsläpp, WLTP, fanns inte heller några riktlinjer för hur våra företagare skulle agera. En stor osäkerhetsfaktor var vilka anpassningar av fordonen som medförde att de behövde besiktigas igen. Vi fick många telefonsamtal från företagare som undrade vad som egentligen gällde.

Tillsammans med Bil Sweden, Fordonsbesiktningsbranschen och Transportstyrelsen fick vi i stort sett gissa oss fram till hur reglerna ska tillämpas. Å ena sidan är det glädjande att branschorganisationer och myndigheter tar ansvar genom ett gott och konstruktivt samarbete. Å andra sidan är det under all kritik att vi ska behöva gissa oss fram till den rimligaste tillämpningen när regelverket inte är anpassat till verkligheten.

Vi vill ta vårt ansvar och bidra till att minska klimatpåverkan. Inför nästa förändring av regelverken för våra verksamheter ber vi därför regeringen att involvera oss i ett tidigt stadium. Vi finns här, redo att hjälpa till i utredningar och remissrundor, för att hitta fungerande regelverk. Den grad av osäkerhet som de senaste förändringarna medfört anser vi är skadlig för näringslivet. Den riskerar också att undergräva trovärdigheten i klimatarbetet.

Som i många andra situationer i livet handlar det inte bara om att springa snabbt, man måste springa åt rätt håll också. Låt oss hjälpa till med det vi kan, för att kommande satsningar ska lyckas bättre.

Pontus Thureson, vd för Svenska LCV-föreningen

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Nyhetsbrev

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Arkiv

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.141