23948sdkhjf

Ledare #12: Skadan är redan skedd

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Nu har coronavirusets härjningar fått allvarliga efterföljder. Bilindustrin står still och verkstäderna går på knäna.

På måndagen den 16 mars presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna i januariavtalet en krisplan som ska hjälpa svenska företag att ta sig igenom coronakrisen, utan att gå omkull. En rad åtgärder skulle fungera som kryckor åt ett vacklande näringsliv, som korttidspermitteringar, statligt sjuklöneansvar och anstånd med skatteinbetalningar.

Läs också: Ford: Service utan mänsklig kontakt

Paketet kompletterade andra, redan tidigare framlagda åtgärder, inte minst Riksbankens frikostiga lån till Sveriges företag om en halv biljon kronor.

Men skadan är redan skedd. Viruset grasserar, men det är inte regeringens fel. Det är virusets fel. Eller kanske myrkottarnas, de som man tror var de överförde viruset till människan. Hur som helst har det lett till att Ford har bommat igen sin megafabrik i Valencia, att Renault stängt tolv europeiska fabriker, att PSA-gruppen släckt lyset i samtliga anläggningar i Europa och att Fiat Chrysler inte bara fått låsa dörren hemma i Italien, utan också i fabrikerna i Serbien och Polen.

Ferrari, Lamborghini, Michelin och Brembo, alla håller coronastängt. Mercedes försökte hålla igång sin transportbilsfabrik i spanska Gasteiz, men de anställda sittstrejkade i protest mot smittorisken.

I Storbritannien förhandlar regeringen med bilindustrin om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer, så kanske kommer patienterna att få hjälp att andas med utrustning från Rolls-Royce.

Läs också: MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Stängningarna får naturligtvis enorma efterverkningar och börserna världen över har redan kraschat. Oräkneliga sparmiljarder har gått upp i rök. David Leggett vid analysföretaget GlobalData varnar inte bara för störningar i leveranskedjorna. Han ser också framför sig minskad efterfrågan på nya bilar, på grund av betydande osäkerhet kring hushållens ekonomiska utsikter.

På vår egen nivå har vi mest varit oroliga för att reservdelsleveranserna från Kina inte ska räcka till. Men nu när de öppnar sina fabriker igen stänger vi här hemma ner vårt samhälle och Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar för att verkstäderna inte ska hinna med den korta och intensiva däckskiftessäsongen. För hur skulle det kunna gå till, när fordonsägarna håller sig borta på grund av smittorisk och personalen permitterats, eller stannat hemma för att ta hand om barnen som måste stanna hemma från skolan?

Så just nu byggs inga bilar. Ingen vill heller köpa några bilar, eller byta olja eller däck. Hela fordonsbranschen står still och ännu vet ingen hur länge den kommer att göra det. Allt beror naturligtvis på hur epidemin utvecklas, och hur regeringar, myndigheter och världsekonomin i stort reagerar på det under de närmaste veckorna. Allt på grund av en myrkott med hosta.

Mer om: coronavirus | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ford: Service utan mänsklig kontakt

Ford i Sverige börjar, tillsammans med sina återförsäljare, erbjuda en ny servicemöjlighet för sina verkstadskunder.

MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Hämta- och lämnaservice hos Mekonomen

Även Mekonomen har märkt av en ökad oro hos sina kunder sedan coronaviruset började sprida sig. Nu utökar de sin hämta- och lämnaservice till ytterligare 200 verkstäder.

NTF vill riskutbilda tunga förare

En riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon skulle kunna ge säkerhetsvinster och minska antalet trafikolyckor. Det framgår av en rapport från Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.

Nyhetsbrev

Högst antal Godkänd bilverkstad från Mekonomen

Arkiv

Teknikföretagen vill se handlingsplan för ekonomin

Svensk industri och ekonomi behöver omgående en handlingsplan för återgång till det normala. Det uppger Teknikföretagens vd Klas Wåhlberg.

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

FKG: Mer än 100 underleverantörer planerar permittera

Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Mazda tror på bensinmotorns framtid. Deras Skyactiv X-motor kan arbeta som en dieselmotor genom kompressionständning men styr förbränningen med ett tändstift.

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Regeringen presenterar krispaket för småföretag

Nu presenterar regeringen ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

Inte fler klimatbonusbilar som exporteras

Klimatbonusbilar exporteras inte oftare än andra bilar. Det menar M Sverige som sammanställt en rapport baserat på en ny granskning av fordonsexporten de senaste åren. Ett helt motsatt resultat än från tidigare granskningar på samma område.

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Dubbdäcken får sitta på längre

Precis som branschorganisationerna MRF, SFVF och DRF begärt förlängs nu perioden för dubbdäcken. Det generella undantaget från reglerna gäller från 15 april till den 30 april.

Hjälp till verkstäder som kämpar mot konkurs

Försök att sänka de fasta kostnaderna, hitta nya försäljningsvägar och kanske rent av ta ut semester. Motorbranschens riksförbund (MRF) ger de små verkstäderna tips hur de kan göra för att försöka undvika konkurs.

Fortfarande gott om reservdelar för verkstäderna

Fordonsbranschen påverkas kraftigt av coronapandemin. Trots nedstängda fabriker hos underleverantörer finns ännu ingen större oro över reservdelsbrist bland verkstäder.

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Mopedbilar servas som andra bilar

Mopedbilar syns alltmer i trafiken. Precis som vanliga bilar behöver de regelbunden service och reparationer. Bergby Motorcenter både säljer och servar de små bilarna.

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Ett beslut väntar i Kiruna

Meca skriver avtal med Göteborgs Stad

Opus öppnar ny station i Malmö

Utan verkstad stannar landet

Biltema lanserar drive- in

Hundra Godkända bilverkstäder hos Autoexperten

Begär att förlänga dubbdäcksperioden

Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Virusisolerade räddas av bildelningsapp

Ny hållbarhetsmärkning för däckmaterial

Se alla Företagens egna nyheter

Vi levererar enligt plan och hälsar nya projekt välkomna.

Se hit! Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor!

Utbildning och kompetens under coronakrisen

Webbutbildning hos Kia blev succé

Valvoline 5w30 och 5w30 Longlife Olja

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Lazer’s banbrytande adaptiva extraljusramp

Pollentider!

Motordag för verkstadskunder...

Däckhantering med Formac

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | BMW F11 F07

Så jobbar du godkänt med AC-service

Kan extraljus användas som backljus?

100% Ekologisk Absorbent - ADSORBIUM95 - Nytt hos oss!

Starkt rustade för framtiden!

Angående rådande förhållanden pga. Covid-19

Vi söker Produkttekniker till vårt huvudkontor i Kista

Audi E-Tron avtagbar dragkrok från GDW T60

G A Lindberg informarerar med anledning av COVID-19

Kvalitets luftbälgar till BMW X5 & X6

PPG-maskin revolutionerar färgblandningen hos Upplands Motor

Nyframtagna specialaxlar till sänkta Volvobilar!

NYHET! - ADSORBIUM95 - Ekologisk Absorbent - 100% ekologisk

CAB Plan Distansutbildning - prova kostnadsfritt i 3 veckor

Nu kan du följa din beställning!

Sänd till en kollega

0.093