23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Mazdan som tänder dubbelt

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Hur kan man få dieselmotorns låga förbrukning, bensinmotorns pigga varvtal och mjuka gång men slippa kväveoxiderna? Mazda tog fram Skyactiv X – motorn som tänder dubbelt.

Mazda CX-30 är ett av de senaste bidragen till den ständigt växande klassen av kompakta crossovers – en korsning mellan vanlig personbil och suv. Mazda har lyckats skohorna in den mellan suvarna CX-3 och CX-5 och där passar den riktigt bra.

Läs också: Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

Det mest intressanta med CX-30 är motorn, Skyactiv X, men den behandlas utförligare i texten bredvid. Därmed kan vi gå in på resten, utifrån och in.

Skalet, även kallat exteriör, bär Mazdas formspråk ”Kodo” i sin senaste tolkning. Redan för flera år sedan pratade Mazdas designavdelning i Hiroshima om former från naturen, till exempel vågor. CX-30 har en S-formad böljande linje längs sidorna som ger ett särpräglat intryck och ändras beroende på från vilket håll man betraktar bilen. En mardröm för en bilplåtslagare men numer byter man plåtdelar i stället för att rikta dem.

Nosen är aggressiv med lite haj-look och rätt låg placering för en suv men från sidan har bilen en bra ”stance”, i mitt tycke.

Testbilen har en sober grå kulör (Machine Grey) och insidan matchar med toner i mörkbrunt (Rich Brown), svart och stolarna är klädda i gräddvitt skinn (Pure White). Båda mina barn, 16 och 24, gillade bilens utseende och framför allt inredningen. Normalt brukar de knappt notera vad de åker i.

Läs också: Skyactiv X – bensinmotorn lajvar dieselmotor

Utrymmena fram är generösa, något mindre generösa i baksätet. Å andra sidan sitter de som förpassats dit 18 mm högre men midjelinjens höjd ger tyvärr en smula instängd känsla.

Instrument och reglage är i huvudsak vettigt utformade. Känslan och kvalitén i material är mixade men totalt sett är det godkänt, till och med med beröm. Instrumenttavlorna är lättlästa. Mittentavlan är digital och kan ändra utseende, men med märkligt få alternativ. Ratten har en massa knappar och funktioner som kräver lite tillvänjning – den är dessutom eluppvärmd. Skratta inte – det är en av de funktioner jag uppskattat mest när jag påbörjat min hemresa i en utkyld bil. Borde vara lagkrav.

Navigation, radio, handsfree och en del annat styrs via ett vred på mittkonsolen och resultatet visas på en tydlig 8,8-tumsskärm. Normala vridreglage för klimat och ljudvolym för enkel och snabb inställning utan att behöva ta blicken från trafiken ger Mazda pluspoäng liksom en bra head-up-display för de mest basala informationerna. Återigen – gärna lagkrav. Allt som underlättar fokus på omgivande trafik och den egna körningen bör premieras.

Vid start hör man knappt motorn från förarplats. Särskilt vid rangering i P-hus kan man tro att man kör en elbil eller laddhybrid. Det gör man inte men CX-30 är i all fall en mildhybrid. Systemet består av en remdriven kombinerad startmotor-generator och ett 24V litiumjonbatteri. Vid inbromsning och motorbromsning konverterar systemet den kinetiska energin och lagrar den i batteriet. En konverter omvandlar sedan elkraften så den passar bilens elektriska funktioner och sparar därmed bränsle (bensin).

Läs också: Mazda firar 100 år av finurlighet

I låga farter går det tyst och smidigt. Den 6-stegade automatlådan växlar omärkligt men man kan se att den gör det via varvräknaren. Känslan är inte olik den jag fått i amerikanska bilar – man faller in i en avslappnad men ändå koncentrerad stämning. Allt bara flyter på.

Till skillnad mot många andra tillverkare har inte Mazda valt vägen via mindre cylindervolym och överladdning (läs turbo). Skyactiv-fyran är på två liter (1 998 cm3), och ger tillräcklig kraft men utan några sensationer. Vill du jaga som en dåre på motorvägen är det fel bil.

Mazda brukar bygga bestämda chassin och CX-30 vansläktas inte. Den är solid som få men ”trippar lite lätt på tå”. Med det vill jag säga att den förmedlar mer kunskap om hur NCC lyckats med vägbeläggningen än jag egentligen vill veta.

Mazda har ett japanskt uttryck, Jinba Ittai, vilket betyder ungefär ”ryttare och häst i ett”. Det är en av märkets heligaste normer och används för att beskriva Mazda MX-5 – Miata. CX-30 är ingen MX-5 men ligger stadigt i svängarna. Märkets strävan efter skarpa vägegenskaper har historiskt sett lett till höga ljudnivåer. Vägbullret kryper gärna upp via hjulupphängningarna som en resonans i kupén. På vissa underlag märks det. På släta ytor är den i princip knäpptyst.

Bränsleekonomin är helt OK men det står mer om det i motorartikeln bredvid.

Sammantaget är det här en bil som är mycket trevlig att leva med. Inte för småbarnsfamiljen men för den teknikintresserade föraren, plus-medelålders, som uppskattar ett högre insteg, komfort och den kvalitet märket gjort sig känt för. Irriterande nog ser jag att jag just beskrivit mig själv.

FAKTA Mazda CX-30 Skyactiv X Cosmo
MOTOR: Rak tvärmonterad 4-cylindrig (bensin) med två överliggande kamaxlar. Fyra ventiler/cyl. Kompression 16,3:1. Volym 1 998 cm
3. Max effekt 180 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 varv/min.

FÖRBRUKNING WLTP: 6,5 l/100 km. Testförbrukning 6,4 l/100 km.

CO2: 146 g/km.
KRAFTÖVERFÖRING: 6-stegad automatisk växellåda, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h: 9,2 s. Toppfart 204 km/h.
MÅTT: (cm) L/B/H 439,5/179,5/154,0. Axelavstånd 265,5 cm. Bagagevolym: 430 l.
TJÄNSTEVIKT: 1 631 kg

PRIS: Grundutförande 375 800 kronor, testbilens pris 383 300 kr.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Nyhetsbrev

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Arkiv

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Se alla Företagens egna nyheter

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Sänd till en kollega

0.157