23948sdkhjf

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Mekonomen har under den senaste månaden fått uppleva press från både pandemiutbrott och dataintrång. Tillbakablicken på 2019 är dock god och bolaget kan stoltsera med ett händelserikt år i ryggen. Nettoomsättningen steg från 7 779 Mkr till 11 842 Mkr, samt ett ökat rörelseresultat till 705 Mkr från 405 Mkr föregående år.

Läs också: Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Mekonomen Groups vd och koncernchef Pehr Oscarson noterar att 2019 varit ett bra år för bolaget. Under början av fjolåret infördes ett kostnadsbesparingsprogram som tillsammans med effektivisering av olönsamma verksamheter bidragit till en resultatförstärkning på 65 Mkr.

Oscarson konstaterar även att bolagets kunder uppskattar det som Mekonomen Group själva ser som sina styrkor: ”Under 2019 genomförde vi en stor kundundersökning, där mer än 1 500 av våra konceptanslutna verkstäder deltog. De områden som uppskattas mest var vår utveckling av tjänster och koncept, vår centrala marknadsföring, stödet i att attrahera nya kunder till verkstäderna samt kontakten med den lokala butiken. Varumärket, snabba leveranser och ett brett utbud av reservdelar angavs som de viktigaste skälen för att ansluta sig till ett av våra koncept.”

Koncernchefen noterar höjdpunkter från året. Bland annat har Mekonomen Group fokuserat på att att realisera inköpssynergier efter förvärven av FTZ och Inter-Team. Arbetet beräknas ge full resultatseffekt med 100 Mkr från 2021. Sammanslagningen av MECAs och Mekonomens centrallager i Strängnäs fortgår enligt plan. Oscarson skriver: ”För att minimera riskerna och säkerställa en kontinuerligt hög servicegrad har vi under andra halvåret försiktigt inlett pilotleveranser till MECA:s kunder. Leveranserna har gradvis trappats upp och vi räknar nu med att slutföra sammanslagningen under 2020 och nå en besparing om 50 Mkr årligen från 2021”.

Mekonomen Group bedömer att risken för negativa effekter i bolaget har ökat väsentligt i och med den snabba spridningen av coronaviruset sedan slutet av februari och dess påverkan på de marknader där Mekonomen Group har betydande närvaro och de valutor bolaget är exponerad emot.

Läs också: Så påverkar coronakrisen svenskarnas bilköp

Oscarsson fortsätter: ”Under mars har vi sett betydligt lägre marknadsaktivitet och efterfrågan på verkstadstjänster och produkter. Effekterna kommer sannolikt att väsentligt påverka Mekonomen Groups omsättning, resultat och kassaflöde för 2020.”

Mekonomens årsredovisning kan laddas ned på:

https://mekonomen-1.azurewebsites.net/annual-report-2019-se.pdf

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nyhetsbrev

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Arkiv

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

Sänd till en kollega

0.129