23948sdkhjf

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Ford visar upp en bil som ska accelerera som ingenting annat. Det speciella är att den inte har någon vanlig V8 under huven.

En orm och flygmotor. Cobra Jet. Ända sedan 1968 har det betytt prestanda utöver det vanliga, då sex stycken Ford Mustang utrustade med Cobra Jet-motorer ställde upp i NHRA Winternationals. Fyra av bilarna tog sig ända till final och vann hela klabbet gjorde Al Joniec – som inte ens tävlade i högsta klassen.

Läs också: Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Det handlar alltså om dragracing, utmaningen i att köra en sträcka om upp till 402,33 meter på kortast möjliga tid. För ett par år sedan presenterade Ford den senaste generationen av Mustang Cobra Jet, en dragracingbil som vem som helst kunde köpa. Eller nästan i alla fall; man tillverkade bara 68 exemplar, som en hyllning till ursprungsårtalet.

Med en vrålande V8 på över 1 000 hästkrafter som fick jorden att skälva kunde bilen kasta sig från stillastående till mållinjen en fjärdedels mile bort på åtta och en halv sekund. Inte illa.

Men den kommer tillkorta på alla punkter, utom en, om man ställer den mot årets Ford Mustang Cobra Jet 1400. För den har, precis som namnet antyder, inte mindre än 1 400 hästkrafter.

Nu är 1400-versionen inte en bil som går att köpa, utan bara en prototyp som ska visa upp vad en elektrisk drivlina kan klara av, i en av de mest krävande racingmiljöerna. För det är just så det är: Cobra Jet 1400 är eldriven.

Läs också: Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

– Ford har alltid använt motorsport som arena för ny innovation. Elektriska drivlinor ger oss helt nya prestanda och den helt elektriska Cobra Jet 1400 är ett exempel på hur vi testar gränserna för ny teknik, säger Dave Pericak, global chef för Ford Icons, i samband med presentationen av bilen.

Att man gör så här beror på att Ford snart börjar sälja en eldriven suv, som också den heter Mustang. Att då också visa upp en kapabel dragster med elektrisk drivlina under Mustang-flagg är ett smart PR-trick, ett PR-trick som ska kunna klara dragstrippen på låga åttor.

Elektriska drivlinor lämpar sig också väl för just dragracing, så länge batterierna klarar av att leverera ström i tillräckligt snabb takt. Relativt små och okomplicerade elmotorer kan leverera enorma effekter och man behöver inte ladda särskilt länge för att klara en räckvidd om 402,33 meter. Och batterierna behöver inte vara särskilt stora och tunga heller.

Men fortfarande har alltså den gamla V8-drivna dragstern ett ess i rockärmen. Du har säkert gissat det vid det här laget. Just det, motorljudet. Att stå vid banan och känna i bröstet hur cylindrarna pumpar ur sig sina avgaser kommer vara ett minne blott, när Ford Mustang Cobra Jet 1400 försynt visslar sig upp till sluthastigheten på, sisådär, 275 kilometer per timme.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Nyhetsbrev

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Arkiv
Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Sänd till en kollega

0.141