23948sdkhjf

Fritz Schlumpf köpte 30 Bugatti från USA

| Av Torbjörn Lundgren | Tipsa redaktionen

Textilfabrikanten Fritz Schlumpf var besatt av Bugatti-bilar och började tidigt köpa upp så många han kunde. Under två år förhandlade han för att till sist köpa 30 bilar på ett bräde.

Fritz Schlumpf köpte sin första Bugatti när han var 22 år, 1928. Han körde den på helger och i biltävlingar. Han höll kontakt med det Molsheim-baserade företaget Bugatti under de kommande åren, även om hans passion för insamling inte riktigt utvecklades förrän under 1950-talet. Schlumpf och hans två år äldre bror Hans byggde från 1935 och framåt upp ett omfattande textilimperium i östra Frankrike. 1957 köpte de en nedlagd ullfabrik i Mulhouse, Alsace, för att bygga ett eget bilmuseum. Från 1961 och framåt förvärvade Fritz Schlumpf många klassiska fordon och blev så småningom den ledande Bugatti-samlaren i världen.

Läs också: Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

För att uppnå sitt mål skrev Schlumpf till Bugatti-ägare över hela världen. Han kom i kontakt med den amerikanska samlaren John W. Shakespeare från Hoffman, Illinois, USA 1962. Shakespeare hade ägnat sig åt att samla Bugatti-fordon sedan 1950-talet: hans första bil var en 1932 Bugatti Type 55; Detta följdes av en typ 41 Royale Park Ward, den tredje och sista kundbilen, tolv Type 57, tre Type 55, och Ettore Bugattis personliga elbil Type 56. Sammantaget ägde Shakespeare den största Bugatti-samlingen i världen, bestående av cirka 30 fordon.

Schlumpf var helt enkelt tvungen att ta tag i dessa bilar och fick samlingen bedömd av Bugatti-kännaren Bob Shaw från Illinois 1963. Shaws svar: "Varje bil är i ett tillstånd av förfall och ingen av dem har körts på minst 18 månader. ” Shaw avrådde köpet men Schlumpf hade bestämt sig. Efter tuffa förhandlingar kom Schlumpf och Shakespeare slutligen överens om ett pris på 85 000 dollar (ungefär 720 000 dollar idag) - inklusive transport till Frankrike. Från dagens synvinkel var det mer än bara en bra affär - i själva verket var det ett fyndpris.

Den 30 mars 1964 lämnade de 30 Bugatti-bilarna Illinois på ett järnvägståg mot New Orleans där de skulle lastas på ett holländskt lastfartyg. Foton visar det öppna tåget med det stora antalet sällsynta fordon. Några veckor senare nådde frakten den franska hamnen i Le Havre, där Fritz Schlumpf äntligen fick sin skatt. Han var nu ett stort steg närmare att uppnå sitt mål att vara världens största Bugatti-samlare. Det var först 1965 som bröderna Schlumpf publicerade sin samling i ett kort pressmeddelande där idén om ett museum lanserades. Men Fritz Schlumpf öppnade det aldrig officiellt.

Schlumpf-bröderna hade liten möjlighet att njuta av sin unika bilsamling. Stora strejker inträffade efter att de ägnat sig åt tvivelaktiga affärsmetoder och den franska textilindustrins nedgång i 1970-talet. Till slut tvingades de fly till Schweiz. Historien om de förbluffade arbetarna som bröt sig in museet 1977 har gått till fordonshistorien.

Det som återstår är de exklusiva fordonen som visas i en speciell och unik utställning. Schlumpf-samlingen finns nu i ”Cité de l’ Automobile” museet i Mulhouse i hjärtat av Alsace. Det omfattar ett område på mer än 25 000 kvadratmeter och har 400 av världens mest sällsynta, mest magnifika och mest värdefulla bilar - inklusive cirka 100 Bugatti-modeller.

Fotnot 1: Ettore Bugatti, som grundade bilmärket, var industridesigner, född i Milano. Efter hans död 1947 gick det utför med företaget och biltillverkningen lades ner 1952.

Fotnot 2: Fritz och Hans Schlumpf fick inte njuta av sin bilsamling. Efter deras flykt togs museum och bilar i beslag. Hans dog 1989 och Fritz 1992.

Fotnot 3: Bugatti har under senare år återuppstått och tillverkar supersportbilar. Bugatti ingår i Volkswagen-koncernen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Nyhetsbrev

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Arkiv

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

Se alla Företagens egna nyheter

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Sänd till en kollega

0.111