23948sdkhjf

Vädjan från biljättarna – skjut upp säkerhetskrav

Coronavåren har varit tuff för fordonsbranschen och nu vill biltillverkarna se ett undantag från de nya säkerhetsreglerna.

Coronapandemin har påverkat biltillverkningen kraftigt i hela Europa och även om produktionen nu så sakteligen börjar starta igång är det ärrade fordonstillverkare som tar sig ur vårvilan. Nyregistreringssiffrorna visar på en försäljning som fullständigt rasat och bilfabrikerna tvingas skala ned sina satsningar.

Läs också: Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Husbil & Husvagn rapporterar om hur biltillverkarnas egna lobbyorganisation ACEA nu försöker övertyga krocktestorganisationen Euro NCAP om att senarelägga införandet av tuffare säkerhetskrav.

ACEA menar att det kommer ta lång tid för tillverkarna att hämta sig från krisen och vill därför se en två års respit från de nya kraven. Enligt ACEA kommer annars nya bilmodeller att försenas eller att utgå helt. Underleverantörer kommer inte hinna med att förse fabrikerna med delar och det blir svårare att genomföra tester av nya modeller.

Eftersom nya bilar kommer lanseras senare än planerat antar vi att befintliga modeller kommer fortsätta säljas längre. Därför måste vi också söka en lösning för Euro NCAP-betygen som går ut under den perioden, står det i brevet enligt Husbil & Husvagn.

En av de säkerhetsnyheter som Euro NCAP vill införa eller premiera senast 2022 är ett system som varnar om ett barn lämnas kvar i bilen och riskerar att drabbas av värmeslag.

Bilindustrin är engagerad i trafiksäkerhet men vi förväntar oss att branschen behöver väldigt lång tid att återhämta sig från effekterna av covid-19, skriver ACEA.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.203