23948sdkhjf

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Världen kommer att vara en annan när vi kommer ut ur krisen. Frågan är bara vilken riktning vi vill att utvecklingen ska ta.

Kraschlandning följt av en rekyl. Så beskriver Teknikföretagen utsikterna för svensk ekonomi när de presenterar sin senaste konjunkturprognos. I rapporten nämner man att signalerna är positiva från ekonomi och politik och att smittspridningen ser ut att dämpas.

Läs också: Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

På både global och nationell nivå bedömer man att BNP åter kommer att öka tredje kvartalet, och särskilt kommer Sverige att klara sig bättre än många andra länder tack vare lindrigare samhällsrestriktioner.

Det finns alltså ljus i slutet av tunneln. Men världen där ute i dagsljuset på andra sidan kommer inte att vara likadan som den vi lämnade när coronakrisen slog till. Teknikföretagen talar om strukturella förändringar. Svagare världshandel och sämre produktivitetstillväxt väntar.

Inte minst gäller det inom oljeindustrin. Krisens effekter på oljekonsumtionen kommer att stanna länge, även när pandemin blåst förbi. De menar oljejätten BP:s nya vd Bernard Looney som intevjuats av Financial Times och talar om att vi kan ha nått ”peak oil”. I vår värld efter corona kommer vi inte att förbruka lika mycket olja längre.

Och det är egentligen inte så konstigt, inte bara för att vi kommer vara färre som har något jobb att köra bil till, eller för att vi har lärt oss att jobba på distans i stället för att åka till något jobb. Det är också en följd av det hack i nybilsförsäljningen som har uppstått under krisen.

Läs också: AD Sverige ökar starkt i krisen

Färre köper bil, färre kör bil och färre fabriker tillverkar några bilar överhuvudtaget. Det kommer alltså att finnas färre bilar i trafiken framöver, färre bilar att tanka. Och det gäller förstås även service och reparationer.

Dessutom trycker man från politiskt håll på för att växla över till förnybara drivmedel, vare sig det gäller drivmedel eller elkraftsproduktion. Oljan kommer inte att få det lätt framöver.

Det kan för övrigt gälla hela bilen och inte bara bensintanken. BBC rapporterar att världsstäder som sett biltrafiken minska kommer att vara ovilliga att återgå till det gamla. Man talar om transportåterställningsprogram, där man föreställer sig att människor kommer att ”gå, cykla och ta kollektivtrafik” i stället för att ta bilen när de väl får komma ut och röra på sig igen.

Bilen står som vanligt i den politiska skottlinjen. Vad man missar är att bilen faktiskt är central för att få samhällsmatematiken att gå ihop. Det är som MRF:s Charlie Magnusson skrev i en vida publicerad debattartikel nyligen: ”Vi kan göra den ännu bättre, ännu tystare, miljövänligare och säkrare. Men vi kommer inte klara oss utan den.”

Så när Teknikföretagen i samband med sin prognos också föreslår att man ska ta bort momsen på nya bilar så är det inte så galet som det kan verka vid en första anblick. Det är vad som behövs för att vi ska kunna komma tillbaka till något slags normalläge. Annars lär ljuset i slutet av tunneln vara ett mötande tåg.

Mer om: coronakrisen | ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

Starkt Q1 för BMW men hur tänker de för hela 2020?

BMW har sänkt sin prognos och vill dra ner på personalen. Man förväntar sig bara en marginal på noll till tre procent 2020. Det första kvartalet gick dock förvånansvärt bra.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.093