23948sdkhjf

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Information om mikroplaster når inte fram till konsumenterna. Det menar M Sverige som vill se en förändring.

Mikroplaster från däckslitage är ett område som diskuteras livligt. Nyligen presenterades en rapport om vad vi egentligen vet om mikroplaster från däck- och vägslitage och regeringen har givit Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i uppdrag att analysera konsekvenserna av utsläppen.

Läs också: Ljudlabb för vinterdäck byggs i Luleå

Nu menar också riksförbundet M Sverige att information om mikroplaster inte når fram till dem som har behov av den: bilägare och konsumenter.

– Den som köper nya bildäck får ingen information alls om hur deras val kan påverka mängden mikroplaster som sprids i naturen, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, i ett pressmeddelande.

M Sverige jämför med EU:s däckmärkningsdekal, som ger information om våggreppsegenskaper, rullmotstånd och annat som kan påverka bränsleförbrukningen.

– Konsumenter är väldigt bra på att ta till sig av olika miljöargument. Om däck som slits långsammare ger ifrån sig en lägre andel mikroplaster per mil tror jag många skulle välja att köpa dem, säger Carl-Erik Stjernvall.

Läs också: M Sverige: slopa malus-skatten på HVO-dieselbilar

Men bilden är mer komplicerad än så. Det menar Fredrik Ardefors, som är vd Däckbranschen Sverige.

– Först är det viktigt att det handlar om både däck- och vägslitage. Slitage är en direkt konsekvens av friktion och friktion är nödvändigt för säkerheten. Om vi vill ha säkra landtransporter så kommer vi att få slitagepartiklar, säger han till Motormagasinet.

– Däcktillverkarna arbetar ständigt och intensivt för att optimera både säkerhet och hållbarhet samt minska miljöpåverkan. Det är närmast omöjligt att definiera en däckmärkning för slitage eftersom den då måste relatera till körförhållanden, vägunderlag, säkerhetskrav med mera. En sådan mätmetod blir oerhört komplex och ger i praktiken begränsad nytta.

Fredrik Ardefors menar också att vi behöver skaffa mer kunskap på området, utifrån metodik snarare än alarmism.

– Vi vet att däck slits under sin livslängd och att den totala volymen kan verka stor. Antal partiklar per ytenhet ger en annan bild. Men det väsentliga är om partiklarna utgör ett problem eller inte och hur de bryts ned. Det är där det behövs fler studier.

Mer om: däck | drf | m sverige | mikroplast | miljö
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Nyhetsbrev

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Arkiv
Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Sänd till en kollega

0.126