23948sdkhjf

Volvo P1800 i Cyan Racings tappning

Ingen vet vilken skepnad en Volvo P1800 kan anta. Cyan Racing har tagit fram sin tolkning som är en back-to-basic sportbil med mycket high tech men inga elektroniska hängslen och livremmar.

Volvo P1800 är Volvos vackraste bil någonsin och eftertraktad av många bilentusiaster. Vilket inte hindrar vissa att bygga om, styla till och/eller trimma dem. Bilbyggaren Leif Tufvesson och hans företag Caresto skapade en mycket stilig eldriven version för något år sedan och nu har racingföretaget Cyan släppt sitt bidrag – en knallblå, fet sportbil med kolfiberkaross, justerbara stötdämpare och en turbomotor på 420 hk

Cyan Racing har vunnit standardvagns-VM tre gånger, första gången 2017 med just Volvo och P1800-bygget bär Cyan Racings blå och gula tävlingsfärger. Volvo P1800 Cyan var ursprungligen en Volvo P1800 från 1964 som har förstärkts med höghållfast stål och kolfiber.

– Grunden för en exakt och intuitiv körupplevelse är en solid karosstruktur. Bilar från sextiotalet är långt ifrån perfekta när det gäller detta på grund av svaga punkter och stålkvalitet som möjliggör flex, säger Mattias Evensson, projektledare och teknikchef på Cyan Racing.

Kolfiberpanelerna är inte bara ett snyggt skal och lätta delar utan är en del av den bärande strukturen och fästa mot stålet med superstarkt lim. Bilen väger också bara 990 kg

Motorn är en fyrcylindrig turboladdad maskin baserad på samma motor som satt i den VM-vinnande racerbilen Volvo S60 TC1. I den blå sportbilen ger den 420 hk och 455 Nm med 7 700 varv/min i maxvarv. Den är turboladdad men ger ända samma karaktär av linjär kraft och en vridmomentkurva som en sugmotor – målet var en körupplevelse som på 1960-talet men med mer effekt och bättre precision.

Man hade flera olika Volvo-motorer på kandidatlistan innan man bestämde sig, bland andra klassiska B18, ”Rödmotorn” B230, den smattrande 5-cylindriga motorn och VEA-motorn som sitter i dagens Volvo-bilar.

Växellådan är en manuell 5-växlad Holinger för att ge en mekanisk känsla lik den hos den ursprungliga Volvo P1800, men starkare och med bättre precision. Bilen är givetvis bakhjulsdriven med individuell bakhjulsupphängning och en diffbroms. Hjulupphängningarna är av lättviktstyp med dubbla triangellänkar och justerbara stötdämpare. Hjulen är 18-tummare med Pirelli P Zero däck. Bromsarna skivor runt om med fyrkolvsok.

– Vi är verkligen nöjda med väggreppet och den precision vi uppnått, säger racerföraren Thed Björk (världsmästare i standardbil 2017) som varit utvecklingsförare i projektet.

Prislapp och individuella specifikationer kan ges till hugade spekulanter.

FAKTA

BIL Volvo P1800 Cyan

PRIS Ges till hugade kunder på förfrågan

MOTOR 4-cyl rak, bensin. Volym 2 000 cm3. Max effekt 420 hk vid 7 700 varv/min. Max vridmoment 455 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING femväxlad manuell Holinger, bakhjulsdrift.

PRESTANDA Ingen uppgift

FÖRBRUKNING Ingen uppgift

MÅTT L/B/H 420/174/122 cm. Hjulbas 244,6 cm.

TJÄNSTEVIKT 990 kg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109