23948sdkhjf

Ledare #33: Vinterdäckslagen – vad bryr sig en vind om förbud?

Visst ska vi köra med vinterdäck på vintern. Men tiden för att byta däck är alldeles för kort.

Västvindsbältet ger Sverige ett oberäkneligt klimat. Här rasar en ständig kamp mellan varma och kalla luftmassor och i gränszonen härskar en ständig lågtrycksbildning. Vädret blir växlingsrikt och oförutsägbart och ibland kan kraftiga högtryck blockera lågtrycksbanorna i veckor, eller ännu längre.

Läs också: Ledare #32: Nu kommer kineserna

Kampen mellan kalla och varma luftmassor gör temperatursvängningar vanliga, särskilt på vintern och våren.

Skillnaderna är också stora mellan olika landsändar. Längs Götalands kusttrakter kallas klimatet för varmtempererat, i dess inland, liksom i Svealand och i delar av Norrland är det kalltempererat och i de nordligaste fjällen har vi polarklimat. I början av maj har den meteorologiska sommaren anlänt till Skåne, medan man i Lappland fortfarande sopar bort det sista av snön från trappen.

Det bryr sig vinterdäckslagen inte ett dugg om. Den stipulerar att vinterdäcken ska sitta på mellan den 1 december och 31 mars, från norr till söder. Och gud nåde dig om du inte har plockat av de till den 15 april, i alla fall om däcken är dubbade. Nu, på hösten, är däckbytarsäsongen utsträckt till två månader. På våren har vi två veckor.

Hur väl rimmar det med västvindsbältets oberäkneliga banor? Inte särskilt. Det är klart att vi ska köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Men det är inte rimligt att hela Sveriges vagnpark ska byta däck på en och samma gång, oavsett om Kung Bore har lämnat byggnaden eller om han har barrikaderat sig i farstun.

Läs också: Ledare #31: Godis till alla

En som har reagerat är den moderate riksdagsmannen Edward Riedl. Han har lämnat en motion till riksdagen om att förändra lagstiftningen så att dubbdäck tillåts under en längre säsong än i dag. ”Som lagen i dag är formulerad tas ingen hänsyn till lokala väderförhållanden och geografiska skillnader under årstiderna”, skriver Riedl i sin motion och uppmanar regeringen att se över möjligheten att justera lagen så att den anpassas efter de faktiska förhållanden som vi lever under i Sverige.

Och regeringen borde lyssna. Frågan borde inte vara partipolitisk utan bara en fråga om rim och reson. Vinterdäckslagen är olyckligt utformad i sin nuvarande form och behöver ses över, just med avseende på det nyckfulla och geografiskt spridda klimat den ska verka i.

För det är ju faktiskt precis som Hjalmar Gullberg skaldade: Vad bryr sig en vind om förbud?

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063