23948sdkhjf

Ledare #36: Orsak och verkan med bonus malus

Tanken var att bonus malus skulle locka till köp av lågutsläppsbilar. I stället blev det så att vi exporterar skattesubventionerade bilar till Norge.

Kausalitet är ett ord som man inom vetenskap och forskning använder för att beskriva orsakssamband: Om kausalitet råder mellan två fenomen, kallas det ena orsak och det andra verkan.

Orsak och verkan, alltså. Som när man slår sig med hammaren på tummen så gör det ont. Eller om man tappar ett glas i golvet går det sönder. Som människor är det någonting vi börjar undersöka vid 4–6 månaders ålder och vid 2–3 års ålder har vi redan ett ganska bra om än grundläggande grepp om fenomenet.

Fast inte om man är politiker. Då finns i stället bonus och malus. Tanken är att om det svider, ekonomiskt, att köpa en bil som gör någonting dåligt ska man inte köpa den. Och vice versa, om det smakar godis, ekonomiskt, att köpa en bil som gör någonting bra ska man lockas att köpa den.

I fallet med malus handlar det om förhöjd fordonsskatt under tre års tid, medan bonusen betalas ut i en klumpsumma till bilköparen.

Så långt är det ett kausalt samband: köper man en bil som släpper ut stora mängder koldioxid får man släng på fingrarna. Köper man en lågutsläppsbil får man godis.

Till och med så kausalt att det sträcker sig utanför landets gränser. För när hela marknaden för bonusbilar är subventionerad står norrmännen på andra sidan staketet och gnuggar händerna.

Enligt Chalmers Industriteknik exporteras var tredje klimatbonusbil efter i genomsnitt två år efter inregistrering, de flesta till Norge, tillsammans med de svenska skattesubventionerna. Tänkte inte på det.

I Sverige har i stället begagnade bilar blivit glödheta, vanliga bilar som registrerades innan de blev besmittade av malusskatt. Och det var väl inte riktigt heller det som var meningen, att vi belönar norrmännen och skapar incitament på hemmaplan att köra omkring i gamla skrällen. Men det är kausalt.

Regeringen har reagerat med att föreslå att bonusen ska återbetalas om bilen exporteras inom fem år. Så om man säljer sin bil, och köparen sedan skickar bilen utomlands, blir man betalningsskyldig. Man åker på däng för någonting som någon annan gör. Inte så kausalt. Men huvudlöst.

Tanken bakom bonus malus var säkert god, men de orsaks- och verkanssamband som träder i kraft kringgår syftet. Så i stället för att lappa och laga ett system som inte fungerar borde det omformas från grunden. Så att vi kan få ett samband mellan orsak och verkan.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.14