23948sdkhjf

Tema Verkstadsutrustning: Ökad trovärdighet för verkstaden med Fastlign

Nya maskiner för hjulinställning växer på marknaden och allt fler bilverkstäder intresserar sig för de nya teknikerna. Fastlign från Lidköpings Carpart är ett av de nya alternativen. Bilia i Lund är först ut att installera systemet och upplever att trovärdigheten för verksamheten har ökat.

Varför just lösningar för hjulinställning vuxit på sistone kan bero på att det är ett bra sätt att få mervärde i sin verkstad, utan att teknikerna behöver lägga ner någon extra tid på mätningen. Dessutom behöver man inte heller lära sig något nytt eftersom maskinen sköter sig själv. Det enda man måste komma ihåg är att skriva ut ett papper och visa för kunden – vilket tar kortare tid än att teknikern själv tittar på bilen och sedan försöker förklara för kunden vad problemet är. Tidigare tittade man inte ens på alla bilar eftersom det var just tidskrävande och varför ska man kolla hjulinställningen om det är något i bilens motor som ska repareras?

Nu kan automatiska hjulinställningsmaskiner läsa av en bils hjulvinklar på några sekunder och teknikerna kan direkt erbjuda kunderna en extra tjänst. Och alternativen på marknaden har redan börjat visa sig. Preqas variant QCD är en av dem, vilken Motormagasinet berättat om redan, och Carparts Fastlign är en annan. Den har lanserats försiktigt, men kan nu installeras hos verkstäder.

Nu vet vi att den fungerar, men det är en ganska stor investering så vi visar fortfarande upp den för verkstäder runt om i landet, berättar Claus Colbin, försäljningschef på Carpart.

Maskinen fungerar genom att en bil passerar mellan två pelare som med laser mäter hjulvinklarna. Och det tar bara några sekunder att få fram resultatet, både direkt på pelarna och på en datorskärm.

Avläsningssystemet för registreringsskyltar fungerar automatiskt. Det hittar direkt bilmodellen och dess specifikationer och kan på så vis själv räkna ut om däcken står rakt eller inte.

Man medger däremot att resultatet ibland kan vara delvis felaktigt, eller snarare att systemet reagerar på fler saker än hjulinställningen.

Systemet kan visa rött, gult eller grönt. Rött betyder att hjulinställningen är fel, medan gult indikerar att det även kan innebära att ett däck inte har tillräckligt med luft, eller att en fjäder eller stötdämpare är trasig. Då bör man titta på de olika alternativen, säger Claus Colbin.

Han menar att det då inte är hjulinställningen det är fel på, men belyser samtidigt att otillräckligt lufttryck eller trasiga fjädrar också kan leda till slitna däck.

Carpart har valt att visa upp sitt system för olika bilverkstäder och att man kan välja att testa produkten innan man köper den. I nuläget finns ett antal testmaskiner som flyttas runt i landet och en första har sålts – till Bilia i Lund. Teknikerna fick testa systemet i tre veckor innan man bestämde sig för att investera.

Det är ju alltid så när det kommer nya grejer att de är lite försiktiga, de ska ju bli överbevisade på att det är en bra grej. Teknikerna kunde ju även tidigare själva se på bilen i verkstaden om hjulinställningen var sned. Men nu tycker de att det här är ett bra hjälpmedel, berättar Anna Kralj, verksamhetschef på Bilia i Lund.

Dessutom upplever teknikerna på Bilia att maskinen ökar trovärdigheten för kunderna.

Även om systemet visar grönt kan man visa det för kunden och på vis ser denne att man bryr sig. Det blir trovärdigt, och när det är trovärdigt så känner teknikerna sig mycket säkrare, säger Anna Kralj.

Varför tycker ni att det är bra med en sådan här maskin?

Vi har så många bilar inne varje dag, det är så lätt att man missar sådant här. Och kunderna har inte koll på detta, mer än att däcken kan sitta snett. Kan vi hjälpa kunder att spara däcken en eller två säsonger har vi ju sparat pengar för dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094