23948sdkhjf

Invasionen från Kina

Bilmärkena från Kina breder ut sig som en löpeld över världen, så och i Sverige. Här ligger några i startgroparna och i varje fall ett märke har redan etablerat sig. Hur löser de eftermarknaden?

Du har säkert läst om dem, och snart kan du köpa dem. Vissa redan nu: Lynk & Co, Byton, Aiways med flera.

Kinesiska Maxus kan man redan köpa, både deras transportbilar och den 7-sitsiga familjebussen Euniq MPV. Petter Nordesjö är vd för generalagenten RSA Sverige och har lång erfarenhet av bilbranschen, bland annat från GM, Mercedes och BMW.

– Vi vill ha fullserviceanläggningar med egen verkstad, säger han. Och de ska ha erfarenhet av transportbilar och kunna el. Var och en av dem måste ha high voltage-kompetens.

– Vi kör enligt ”old school”. Det kan vara något undantag men det beror då på kontraktmässiga skäl hur de vill lösa verkstadsbiten, men de verkar som en enhet utåt.

Företaget är ägt av norska RSA med huvudkontor i Drammen, som även är norsk importör för Maxus samt för Suzuki, Isuzu och kinesiska BYD. På det nordiska huvudkontoret i Drammen sitter 100 medarbetare som sköter administration och back office även för det svenska bolaget.

– Vi har också vårt reservdelslager på 7 000 kvadratmeter och 40 000 delar i Drammen, säger Petter Nordesjö.

I dagsläget har RSA Sverige ett 30-tal återförsäljare, spridda över landet.

– Men vi vill upp till 50, säger han.

Målsättningen för antal sålda bilar är ett par tusen per år.

RSA har redan levererat transportbilen e-Deliver 3 till de första svenska kunderna och den 7-sitsiga bilen Euniq MPV är på väg till Sverige. Under november ska det finnas möjlighet att provköra dem. Euniq MPV förväntas nå de svenska kunderna i början av december.

Lynk & Co är kanske mest känt av de kinesiska bilföretag som är på väg hit. De har förvisso redan vunnit standardbils-VM, WTC, för team med en Lynk & Co 03 och leder just nu årets mästerskap. Thed Björk är en av förarna som kör för märket. De är med andra ord skapligt kända redan innan bilarna kommit hit, inte minst för kopplingen till Volvo (de har samma kinesiska ägare och delar viss teknik).

– De första bilarna beräknas komma till hamnen i Belgien i mitten av mars, säger David Green, CDO för Lynk & Co International AB i Göteborg. Realistiskt bör de första bilarna nå kunderna i början av april.

Starten för märket ger lite ”Henry Ford-vibbar” då det går att välja mellan hela två kulörer för sin 01: blå och svart. Samt två olika drivlinor: en 01 som elhybrid och en 01 som elektrisk laddhybrid. Tekniskt sett är de till stora delar identiska med Volvos XC 40. Fullt logiskt utgår Lynk & Co från Volvos nätverk av återförsäljare och verkstäder.

– Vi utnyttjar gruppsynergin, säger David Green. Allt är inte på plats. Många är oberoende företag och vi förhandlar om en del detaljer. Men vi är på god väg.

Blir det samma nätverk som Volvo?

– Nej, inte riktigt. I teorin ja, men vi är inte Volvo. Vi har ingen stor bilpark. Vi kommer att koncentrera oss där vi räknar med att kunderna finns. Det är ingen vits med att låta en återförsäljare investera i system och utbildning om det inte kommer några kunder.

David Green menar att tyngdpunkten kommer att ligga på storstadsområden som Stockholm, Göteborg och Malmö. När det gäller reservdelsförsörjning kommer man att ansluta till Volvos nätverk.

– Det vore galet att inte hänga på det nätverket, Volvos reservdelslogistik är bland de bästa i branschen, säger David Green.

I övrigt kommer Lynk & Co luta sig mot ett eget ”engagement center” placerat i Maastricht, där många är flerspråkiga och med ett perfekt läge i centrala Europa. Man kommer att ha en egen organisation i form av ett center för teknisk kompetens och support för den svenska marknaden.

– I fråga om den huvudsakliga organisationen är vi i rätt fas, säger David Green.

Byton har vi hittills mest sett på dataskärmarna men det är ett bilmärke som den stora branschaktören Hedin Automotive kommer att representera på den svenska och norska marknaden. Första produkten heter M-Byte, en suv som avses hamna i premiumklass. Toppmodellen med fyrhjulsdrift kommer att ha en effekt på 300 kW (408 hk) och utrustad med ett batteri på 95 kWh kommer den att ha en räckvidd på närmare 435 kilometer. Toppmodellen med bakhjulsdrift kommer att ha en räckvidd på runt 460 kilometer (WLTP).

Hedin Automotive kommer att etablera en egen dedikerad Byton-organisation liknande de som de har för sina övriga bilmärken, skriver man på sin hemsida. Dessvärre kom coronapandemin väldigt olägligt och satte käppar i hjulet, bland annat för investerare i Kina.

– Pandemin slog till vid en kritisk tidpunkt. Företaget håller nu på att återuppta verksamheten efter en nödvändig omstrukturering. Signalerna för lanseringen av M-Byte i Europa mot slutet av nästa år är positiva, men på grund av situationen är det för tidigt för oss att kommentera ytterligare på planerna för eftermarknaden, säger Sissel Wiedenmann, Kultur- och kommunikationsdirektör vid Hedin Automotive AS i Stavanger, Norge.

Nästa kinesiska uppstickare har en tysk förgrundsfigur, nämligen Roland Gumpert. De läsare som varit med ett tag vet att han låg bakom såväl att man provade ut fyrhjulsdrift på Volkswagen Iltis i Paris Dakar (och vann med Freddy Kottulinsky) och blev chef för Audi Sport 1981 samt chef för specialutveckling. Gumpert var hos Audi under drygt 30 år innan han ”pensionerade” sig och startade eget. Nu är han en av förgrundsfigurerna bakom tysk-kinesiska Aiways.

Svensk, eller rättare sagt skandinavisk, generalagent är Aiways Scandinavia AB som leds av Lars G Eriksson och har säte i Örebro. En annan delägare i företaget är en känd svensk motorprofil som kommer att presenteras senare.

– Den 11 november kommer vi att kunna lämna alla besked, säger Lars G Eriksson. Då kommer vi också kunna presentera 10-12 återförsäljare. Målet är att ha ett 20-tal under 2021. Vi har riktat oss mot begbilhandlare och förutsättningen är att de har egen verkstadskapacitet. Reservdelarna kommer att finnas vid etta stort lager i Tyskland men kan fås till verkstäderna på ett par dagar, eller snabbare med DHL. Ett utbildningsprogram är aviserat.

Aiways första modell heter U5 och är helt eldriven. Den är byggd på MAS, en flexibel bottenplatta som ska utgöra grund för flera modeller. Bilen är en SUV men hittills enbart framhjulsdriven. Den byggs på en fabrik utanför Shanghai i Kina och är konstruerad av bland andra Roland Gumpert. Han har även tagit fram en ganska extrem sportbil som heter Nathalie och kommer att ha bränsleceller som drivs med metanol (!). Den ska också komma hit. Lars G Eriksson hoppas att snart ha U5 hemma i Sverige för demonstration. I Tyskland har man haft bilar i ett år.

Så till sist har vi DFSK som tillhör de tre största biltillverkarna i Kina och tillverkar idag närmare 3,8 miljoner fordon årligen.
Sedan tidigare är DFSK representerade i flera europeiska länder och säljer bilar i Tyskland, England, Schweiz, Holland, Belgien, Italien och Spanien. Nu kommer bilarna även till Sverige där Drivee Automotive i Växjö är importör. De första modellerna är
DFSK Fengon 5 och 7-sitsiga DFSK Fengon 580 – två fullutrustade SUV-modeller som erbjuds som biogashybrider.
Bilarna konverteras om till biogasdrift hos konverteringsföretaget, Konvegas Sweden AB i Växjö, som även konverterar modeller åt Suzuki. Biogasdriften innebär även att bilarna får en klimatbonus på 10 000 kronor och lägre fordonsskatt redan från första året. Båda biogas-hybriderna finns tillgängliga i Sverige redan nu. En tredje modellen,
DFSK Seres 3 Electric, är en eldriven SUV med batterikapacitet på 53,61 kWh och räckvidd på 329 km på el (WLTP). Seres 3 Electric är beställningsbar och de första bilarna beräknas komma i mitten av november.

– Gällande verkstäder så ser vi över olika alternativ. Även fristående verkstäder kommer ha en möjlighet att ansluta sig som verkstad för DFSK, säger Alexander Enulescu på Drivee Automotive. Vi har redan fyra-fem återförsäljare spridda över landet.



Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078