Provkörning: Toyota GR Yaris är ett rallyjärn för vintern

Vinterlunken i trafiken går sin gilla gång. Vi ligger på rad efter varandra, ängsliga för att ge oss ut i den snötäckta omkörningsfilen. Och så saktar hela kön in, och man kan ge sig tusan på att det är en Toyota Yaris som givit sig ut i trafiken. Hemtjänstens favoritbil tycks alltid gå lite långsammare, lite mer försiktigt, än alla andra.
Tills nu. Det har visst kommit någon slags rökarversion och hela internet har gått bananas. Toyota Yaris har blivit GR och på köpet blivit ett Youtube-fenomen. Och biltidningar världen över älskar den. Yaris, vad är det som har hänt?
Mellannamnet GR gör hela skillnaden, och jag är säker på att det står för motorljudet. Grrrr, morrar den galna trepipen när jag väcker den till liv. Det här är en Yaris som fått arg turbomotor och avancerad fyrhjulsdrift. Känner jag en doft av krutstänk? Hemtjänstens brukare darrar innanför sina dörrar.
Februarivinterns snö ligger tjock och glittrande och mina frostnupna fingrar greppar den eluppvärmda ratten. Framför mig ligger en testvecka och väderleksprognosen pekar på fortsatt snöföre. Fint, för det är väl precis så en fyrhjulsdriven turbobil får bekänna färg.
Ut på vägen undrar jag först om greppet i däcken är dåligt. Vid försiktigt gaspådrag vickar bilen försiktigt på ändan. Men det är inget fel på greppet, det är bara bilen som berättar exakt hur halt det är och vad man kan förvänta sig.
Det är nämligen någonting som GR Yaris är väldigt bra på: att berätta vad som händer nere vid hjulen. I varje rörelse förmedlar den hur mycket grepp som finns och vad du har att spela med.
I takt med att mil läggs på mil vågar jag känna efter mer och mer av vad som finns att hämta. Inbromsningarna blir hårdare, kurvorna tas på mer och mer kontrollerat glid och ut ut dem biter däcken fast i snön och kommer som skjuten ur en kanon ut på raksträckorna.
Snart stormar jag över de snötäckta vägarna, långt fortare än vad jag trodde var möjligt. Motorn skjuter på som en oxe, växlar ploppar i och ur och däcken förhandlar med underlaget om greppnivåerna. Och allting sker så fantastiskt lätt.
För bakom ratten har jag hela tiden en intuitiv känsla för vad bilen ska hitta på härnäst. Antisladdsystemet är liberalt programmerat och tillåter rätt stora rörelser innan det griper in. Det går att skifta mellan de olika körlägena, men de är faktiskt i princip lika roliga allihop. Visst märker man skillnader i balans, men den största skillnaden är mot alla andra bilar som blir rundningsmärken i vinterväglaget.
Som bil betraktad skulle det vara lätt att avfärda den som värdelös. Den är bullrig och stötig och allmänt obekväm. Visst finns det ett litet baksäte, som bara kan användas av knälösa personer och eftersom stolarna knappt går att fälla framåt finns det ändå ingen chans att komma in där bak. Jag försökte, och misslyckades.
Men alla invändningar blåser bort när bilen viskar i ditt öra: ”du är Sébastien Ogier”. När Toyota ska ha tillbaka sin bil kommer de att få bända loss mina fingrar från ratten, för så här kul har jag inte haft på länge.
Och hemtjänsten kommer förstås att hinna med dubbelt så många besök per dag, när deras tjänstebilar väl får GR i mellannamn.
***
Toyotas rallyjärn ett tekniskt fyrverkeri
Man skulle kunna tro att GR Yaris är baserad på den vanliga Toyota Yaris. Men i själva verket har de båda bilarna mycket lite gemensamt.
Knappt hade Toyota presenterat den femte och senaste generationen av sin lillbil Yaris förrän företaget presenterade prestandamaskinen GR Yaris på Tokyo Auto Salon i januari i fjol. Men särskilt mycket Yaris finns inte kvar i GR Yaris, där GR står för Toyotas motorsportgren Gazoo Racing.
För när Gazoo Racing satte tänderna i den stackars Yaris behöll de bara fram- och baklamporna samt backspeglarna från den vanliga småbilen. Till att börja med har man minskat antalet dörrar från fem till tre. Huv och dörrar är av aluminium, för att spara vikt, och taket är av kolfiber. Som man sedan folierat med kolfiberfolie, för tydligen är finishen på själva takplåten rätt rå.
Inte ens plattformen har man kvar från vanliga Yaris. Främre delen av bilen bygger på samma GA-B-plattform som Yaris, men hela den bakre delen kommer från den större GA-C-plattformen.
Inte heller byggs den på samma produktionslina, för GR Yaris skruvas ihop på en speciell lina för företagets GR-modeller i Toyotas Motomachi-fabrik i Japan.
Motorn är en trecylindrig bensinbrännare på 1,6 liter som med turbo lämnar 261 hästkrafter, vilket gör den till den starkaste trepipen i världen – åtminstone i en produktionsbil.
Motorn driver genom en sexväxlad manuell låda på alla fyra hjulen. Fyrhjulsdriften är nyutvecklad med en elektroniskt styrd, multiskivig mittdifferential som kan fördela momentet mellan axlarna. Tre körlägen finns, där normalläget skickar 60 procent av kraften till framhjulen, sportläget lägger 70 procents betoning på bakhjulen och trackläget fördelar kraften jämnt mellan axlarna.
För de som hellre kör på bana än på gata finns också ett utrustningspaket kallat circuit pack som bland annat innehåller diffbromsar av torsen-typ fram och bak, tuffare fjädringskalibrering samt smidda fälgar med klistrigare däck. På köpet får man också en sämre stereo och navigator får man klara sig utan.
Att Toyota GR Yaris alls existerar beror på att Toyota ville ha ett bra utgångsmaterial att vinna rally-VM med. Sedan bestämde man sig för att skrota utvecklingsprogrammet för den nya rallybilen, i skuggan av coronapandemin. Men gatbilen fick vara kvar. Det tackar vi för.
FAKTA
Toyota GR Yaris
PRIS från 398 900 kronor.
MOTOR 3-cyl rak bensin. Volym 1 618 cm3. Max effekt 261 hk vid 6 500 varv/min. Max vridmoment 360 Nm vid 3 000–4 600 varv/min.
KRAFTÖVERFÖRING Sexväxlad manuell låda, fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 5,5 s. Toppfart 230 km/h.
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 8,2 l/100 km. CO2-utsläpp 186 g/km.
MÅTT L/B/H 400/181/146 cm. Hjulbas 256 cm. Bagagevolym (VDA): 174 l.
TJÄNSTEVIKT från 1 280 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.