23948sdkhjf

Ledare #7: Kryptovalutans intåg i bilbranschen

Än så länge är kryptovalutor som bitcoin någonting som mest hörs i pressen. Men snart kan vi vara tvungna att ta betalt i bitcoin.

Hela bilbranschen står i gungning. I morgon kommer våra bilar att vara CASE uppkopplade, autonoma, delade och, förstås, elektriska. I alla fall om man frågar världens alla förståsigpåare.

Det kommer också att få enorma återverkningar på hur vi bedriver våra affärer. Bilhandlarna kommer att vara agenter åt biltillverkarna, eller kanske till och med bara utlämningsställen, när tillverkarna själva tar hand om affären och säljer sina bilar på nätet. Verkstäderna kommer allt högre utsträckning få ta hand om elektriska bilar som inte kräver några oljebyten och som ägs av fleetföretag i allt högre utsträckning, om delningsekonomin får fotfäste i bilbranschen. Affärsmodellerna kommer att ställas på ända.

Och betalningen kommer att ske i kryptovalutan bitcoin. För inte särskilt länge sedan blev det rubriker världen över när en Lamborghini-återförsäljare i Kalifornien meddelade att man skulle kunna köpa deras bilar med bitcoin.

Nu har elbilstillverkaren Tesla också meddelat att man ska kunna använda bitcoin som betalning för deras produkter. Det är inget litet tillkännagivande, att världens femte högst värderade företag som helhet ska acceptera bitcoin som betalningsmedel. Den nyheten är lite större än att en återförsäljare av italienska sportbilar ska göra det.

Samtidigt som tillkännagivandet kom, gick man också och köpte på sig bitcoin för 12,5 miljarder kronor. Enligt Tesla skulle det vara som en följd av att man reviderat sin investeringspolicy som numera tillåter att man stoppar sina pengar även i ”digitala tillgångar som kan vara föremål för volatila marknadspriser, nedskrivningar och unika risker för förlust”.

Beskedet fick bitcoin att stiga med 14 procent och nu får man betala över 40 000 dollar för en bitcoin.

Att just Tesla väljer att omfamna bitcoin är inte så konstigt. Företaget har gjort sig känt för att anamma okonventionella metoder och lösningar och bolagets vd Elon Musk har länge varit anhängare av bitcoin. I en intervju nyligen sade han att han trodde att kryptovalutan var ”på väg att få bred acceptans”.

Och eftersom alla andra bilföretag ängsligt gör allt för att vara så lika Tesla som möjligt – oklart varför, men både Volvo och Volkswagen försöker febrilt att vara precis som Tesla – lär vi nog snart få se fler som villigt lämnar ifrån sig sina bilar mot bitcoin som betalning.

I förlängningen innebär det förstås att bitcoin, och kanske andra kryptovalutor, kommer att vara det betalningsmedel man använder i branschen i stort, till allt från att betala sin bilprenumeration till att ersätta verkstaden när de har kontrollerat att batteripaketet i bilen håller rätt spänning. Det kanske är läge att börja fundera på hur det skulle kunna gå till.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078