Tema Tvätt och Bilvård: Regnvatten är fordonstvättarnas framtid
Biltvättskedjan Waxy har än så länge fyra tvättanläggningar runt Stockholm och Mälardalen, men ska på sikt växa och breda ut sig över hela landet. Tvätthallen i Södertälje har funnits i ungefär ett år och består av en tvättgata på 48 meter med tillhörande rekondavdelning. Tvättgatan kan ta emot upp till 55 bilar i timmen och målet när man byggde anläggningen var att tvätta mycket. Därför har den ett rejält reningsverk.
– Det intressanta med det här systemet är att tankarna inte är nedgrävda i marken som på de flesta andra ställen, så det är lätt att utföra service och upptäcka eventuella läckor, säger Johan Larsson, arbetsledare på Istobal.
Waxys koncept är att kunden kommer in i en kundmottagning, väljer ett tvättpaket, lämnar över bilnyckeln till personalen och sätter sig i ett väntrum där det serveras kaffe – och på anläggningen i Södertälje finns även korv med bröd.
Personalen kör in kundens bil och ger den en förtvätt för hand med avfettning och på sommaren även insektsmedel. Sedan körs den in på tvättgatan, där den rullar igenom alla moment.
– Just den är tvättgatan är ganska ny i vårt sortiment. Den innehåller en nyhet som heter ”tyre shine”, vilket är polering av hjulen, berättar Johan Larsson.
På den här tvättgatan ingår alla moment i standardpaketet för 99 kronor. Det är en siffra som sticker i ögonen på många i branschen då så låga summor brukar förknippas med fusk och orimliga arbetsförhållanden. Waxy svarade nyligen på kritiken i ett pressmeddelande, där man berättade att det går att få biltvätt på ärliga villkor när man har en tvättgata som kan ta många bilar per timme. Waxy menade att de osunda tvättarna för 99 kronor är de som görs för hand, vilket tar mycket längre tid.
När bilen tvättats klart längs ”gatan” tar personalen över den i andra änden och ger antingen tillbaka den till kunden eller utför tilläggstjänster i rekondavdelningen. Utöver standardpaketet kan kunderna välja till olika tillägg, som invändig tvätt eller till och med en fullständig rekond.
Och det som händer bakom kulisserna på tvätten är att allt vatten och alla kemikalier går igenom det avancerade reningsverket, som breder ut sig över två rum i byggnaden.
Vattnet rinner undan i en ränna under tvättgatan och ner till en tank. Därifrån pumpas det upp till ett rum med sju olika tankar på tio kubikmeter vardera. Först passerar vattnet genom slamtankar, därefter genom fyra tankar med biomassa, sedan oljeavskiljare och slutligen genom en sista tank in till det andra rummet.
– På bensinmackar där man har maskintvättar finns inte lika många tankar. Man har kanske en för slam och biomassa och en oljeavskiljare, så det här är mycket mer avancerat, säger Johan Larsson.
I det andra rummet går vattnet igenom olika typer av sand för att så mycket metaller som möjligt ska filtreras bort. Slutligen återanvänds vattnet i tvättgatan. Finns det överflöd av vatten pumpas det ut till kommunens vattensystem. Det är något som kommer öka framöver menar Istobal, vars kommande nyhet är ett system för regnvatten.
– Vi har ett färdigt system som går att koppla ihop med våra befintliga reningsverk och snart kommer vi ha det första i bruk, säger Johan Larsson lite hemlighetsfullt.
Det går helt enkelt ut på att regnvatten och smält snö samlas på taket på tvättanläggningen och därefter rinner det igenom reningsverket. I längden kommer det göra att tvätten pumpar ut mer vatten till kommunen än man tar. Det blir bättre för miljön.
– En annan fördel med att använda regnvatten är att det är avmineraliserat, det finns ingen kalk som i dricksvattnet till exempel, och därför är det väldigt bra att tvätta bilar med, säger Johan Larsson.